Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø

DSpace/Manakin-arkiv

Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø

 

Tweet Del på Facebook
Tittel: Dagligvareshopping – plikt eller fornøyelse? : en studie av dagligvarekunder i Tromsø
Forfatter: Nilsen, Fredrik Stellander; Wien, Anders Hauge
Dato: 05-jun-2008
Type: Master thesis; Mastergradsoppgave
Sammendrag: Målet med denne studien var å få en forståelse for hva som driver kunder i Tromsø til å handle dagligvarer. Mer konkret gikk vår problemstilling ut på å identifisere motiver og følelser for dagligvareshopping, for deretter å bruke disse i en segmenteringsanalyse av dagligvarekunder. Studien tok utgangspunkt i sentrale motivasjonsteorier innen shopping. I et forsøk på å utvide den eksisterende teorien inkluderte vi følelser og stressreaksjoner i analysen av shoppingmotiver. I tillegg ble butikkattributter, shoppingtid, demografi, holdninger til butikk, og butikkvalg inkludert i studien, med den hensikt å beskrive kundesegmentene. Den praktiske undersøkelsen bygger på en survey av dagligvarekunder i Tromsø. Shoppingmotivene som ble funnet var: hedonistisk, rolle, verdi, bekvemmelig, funksjonelt og produktorientert. Resultat av segmenteringsanalysen viser at det eksisterer fire segmenter av dagligvarekunder: Apatiske bekvemmelighetskunder, moderate kunder, funksjonelle opplevelseskunder og totalopplevelseskunder. De to første segmentene ser på dagligvareshopping som en plikt, mens de to siste føler det kan være en fornøyelse. Våre funn vil kunne bidra til utvikling av markedsstrategier innen dagligvarebransjen.
Forlag: Universitetet i Tromsø; University of Tromsø
URI: http://hdl.handle.net/10037/1558


Tilhørende fil(er)

Filer Størrelse Format Vis
thesis.pdf 840.8Kb PDF Åpne

Følgende lisensfil er knyttet til denne innførselen:

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis full innførsel

Søk i Munin




Avansert søk

Bla i:

Statistikk

Hjelp