Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse

DSpace/Manakin Repository

Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse

Show simple item record

dc.contributor.author Allern, Marit Kristin
dc.date.accessioned 2006-10-31T07:39:40Z
dc.date.available 2006-10-31T07:39:40Z
dc.date.issued 1983-04-29
dc.description.abstract Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv forankring hos elevene. Det siste skal motvirke instrumentalisme i læringsprosessen. Utgangspunktet er elevenes egne tanker om krig, litterære tekster om primært 2. verdenskrig, intervju med slektninger som har opplevd krigen, kopi av avisartikler fra 2. verdenskrig, og tegneserier om krig. I tillegg får elevene se film og høre musikk. I en slik kontekst vil det være en fare for at litterære tekster blir redusert til illustrasjoner av historiske hendelser. I dette tilfellet er det påfallende at de fleste tekstene har et konnotasjonsfelt med forbindelse til elevenes egensituasjon og til deres egne erfaringer. Analysen av prosjektet viser at det er vanskelig å innføre en ny type pedagogikk i bare deler av skolehverdagen for elevene. En mer aktiv elevrolle krever at elevene får bestemme mer, men lærerne vil ikke uten videre gi fra seg deler av styringa. Konklusjonen er at endringer innen undervisningssystemet går sakte. Det er svært vanskelig å lage en type grønne øyer, til det er man for avhengig av helheten.
dc.format.extent 4675164 bytes
dc.format.mimetype application/pdf
dc.identifier.uri http://hdl.handle.net/10037/348
dc.identifier.urn URN:NBN:no-uit_munin_195
dc.language.iso nob
dc.publisher Universitetet i Tromsø
dc.publisher University of Tromsø
dc.subject VDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283
dc.subject erfaringspedagogikk
dc.subject andre verdenskrig
dc.subject Tromsø
dc.title Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse
dc.type Master thesis
dc.type Mastergradsoppgave


File(s) in this item

Files Size Format View
thesis.pdf 4.458Mb PDF View/Open

The following license file are associated with this item:

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Search Munin




Advanced Search

Browse

Statistics

Help