Søk
Viser treff 1-3 av 3
Fagovergripende diskurs:en fremtid for kunstfagene i norsk skole
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
Kunnskapsminister Torbjørn Røe Isaksen presenterte med St.meld. 28 Fag – Fordypning – Forståelse – En fornyelse av Kunnskapsløftet, nye fagovergripende tema for å skape fornyelse i norsk skole. Det foreslås satsning på: ‘Demokrati og medborgerskap’, ‘Bærekraftig utvikling’ og ‘Folkehelse og livsmestring’. Vi vil i dette innhogget belyse hva vi tror kreves diskursivt for å gjennomføre en fagovergripende ...
Co-management of protected areas to alleviate conservation conflicts: Experiences in Norway.
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017-10-16)
This paper addresses the perceptions of actors of protected areas in
Norway about a co-management regime at the local level. The analysis is based
on quantitative data from surveys of actors of eight protected areas in northern
Norway. The surveys were undertaken just before a change to co-management
in 2010. The results show that the two strongest determinants that explain actors’
initial ...
Demokratisk deltakelse blant mennesker i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet.
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2017)
Denne artikkelen ser på hva som bestemmer det politiske engasjementet hos personer som befinner seg i en dobbel minoritetssituasjon som same og funksjonshemmet. I artikkelen diskuteres hvordan felles identitet, kollektive rettigheter og etnisitet kan påvirke og forklare samer med funksjonsnedsettelser sitt politiske engasjement. Artikkelen synliggjør hvordan kampen for urbefolkningens kollektive ...