• Filosofi på småbarnsavdeling i barnehagen? 

      Bartnæs, Pernille Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      I 2006 trådte en ny rammeplan for barnehagens i kraft. Denne inneholdt betydelige endringer i forhold til den foregående planen. En av endringene var at fagområdene både hadde økt i antall, fra fem til syv, og også innholdsmessig - slik at de ble lik fagene som barna senere skal møte i grunnskolen. Ett av disse nye fagområdene er «Etikk, religion og filosofi». Etikk og religion var del av ett av ...
    • Flere språk eller språkvansker? 

      Berntzen, Eva (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Sammendrag Oppgaven handler om barnehagelærere sitt arbeid med flerspråklige barn med språkforsinkelser. Formålet med denne studien har vært å belyse hvilke erfaringer fire barnehagelærere har med sitt arbeid med flerspråklige barn. Det er når barnet strever med å tilegne seg et nytt språk, i dette tilfellet norsk, og det er usikkerhet knyttet til om årsaken bunner i en språkvanske eller om barnet ...
    • Forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skolen : på hvilken måte påvirker tidligere skolegang elevers frafallsbeslutninger i den videregående opplæringen? 

      Steensrud, Ida Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I denne oppgaven undersøkes forholdet mellom tidligere skolegang og frafall i videregående skole, med tanke på frafall som en prosess. Jeg har sett på om negative opplevelser og situasjoner i grunnskolen kan være med på å skape en negativ holdning til skolegang, og ha en betydning for frafallsbeslutningen. Gjennom kvalitative dybdeintervju med tre jenter som har sluttet på videregående har jeg ...
    • Fornorskningsprosessen av samene Kan man forvalte både en norsk og en samisk identitet? 

      Martinsen, Michelle (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Fornorskningsprosessen av samene har satt dype i spor. Den prøvde å fjerne alt som hadde med det samiske å gjøre, det var ikke plass til samisk språk eller kultur i det nye Norge. Dette var målet med fornorskingsprosessen, og de lyktes neste. Men hvordan er det nå? Kan man i dag si at man er både samisk og norsk? Kan man forvalte både en samiske og norsk identitet? Det blir vanskelig å se på seg ...
    • Forskningsbasert grunnskolelærerutdanning. Når praksislæreren og studentene skal samarbeide om FoU-arbeid i praksisfeltet. I hvilken grad opplever praksislærerne seg som integrert i den nye forskningsbaserte grunnskolelærerutdanningen? 

      Olsen, Rigmor (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Dette er en kvalitativ undersøkelse med fokus på praksislæreren når hun skal samarbeide med lærerstudenter om FoU-arbeid i praksisfeltet. Bakgrunnen er at høsten 2010 ble det iverksatt en ny reform for grunnskolelærerutdanningen i Norge. I Tromsø ble den startet opp som et prøveprosjekt med 5-årige integrerte mastergradsutdanninger kaldt «Pilot i Nord». Den nye lærerutdanningen innebærer blant annet ...
    • Fra barnehjem til adoptivhjem. Sosialisering, tilknytning og identitet hos utenlandsadopterte 

      Dahlslett, Elise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-06-15)
      I avhandlingen blir momenter som sosialisering, tilknytning og identitetsutvikling sett i lys av barnets bakgrunn fra barnehjemsoppholdet. Empiribidraget til avhandlingen baserer seg på et observasjonsstudie ved et barnehjem i Brasil. Teorien for avhandlingen baserer seg på klassikere som G.H. Mead (1934, 1956) og hans teori om sosialiseringsprosesser og selvet, I. Frønes teori om jevnaldersosialisering ...
    • Fra frafall og utenforskap til utdanning og arbeid - en studie om ungdommens vei tilbake i aktivitet 

      Kristoffersen, Ellen Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      I arbeid som veileder i NAV er det min oppgave å veilede og følge ungdom opp på en slik måte at de raskest mulig kommer tilbake til arbeid eller utdanning. Dette kan være et utfordrende arbeid fordi frafallet fra videregående skoler de siste årene har vært høyt. Min masteroppgave omhandler noen av de utfordringene vi som veiledere i NAV møter med å få ungdom tilbake i arbeid, skole eller annen ...
    • Fra utdanning til arbeid. En analyse av utdanningsprogrammet "De utrolige årene" med utgangspunkt i forskning om "transfer av læring". 

      Grepperud, Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-10-21)
      Oppgaven handler om hvilke hovedfaktorer som må være tilstede for at det som læres i en utdanningssituasjon lar seg overføre og anvende i en yrkessituasjon. Som teoretisk utgangspunkt legges forskningen innen ”transfer av læring” til grunn. Her pekes det på betydningen av tre hovedgrupper av faktorer; de personrelaterte, de undervisningsrelaterte og de situasjonsrelaterte. Det empiriske grunnlaget ...
    • Frafall i den videregående skolen : det 11. skoleår – et hinder i søken etter mening? 

      Galåen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Den fenomenologiske kropp, er den kroppen som bærer våre erfaringer og forventinger. Det er den vi først møter verden med, og som vi kjenner verden på. Hvordan vi tar verden for å være, avhenger av vår kropps tidligere og forventede møter med den. Det første året på videregående skole kan utarte seg som et 11. skoleår for enkelte elever, men i negativ forstand for yrkesfageleven. For de som ikke ...
    • Funksjonell dysfoni hos personer med afasi - En kompatativ studie 

      Jensen, Hogne Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-26)
      Introduksjon og utvalg: Med utgangspunkt i observasjoner gjort i løpet av praksisperioder i løpet av logopedistudiet ved universitetet i Tromsø, undersøkte denne studien komorbiditet av stemmevansker og afasi mellom en mål- og en kontrollgruppe. Utvalget i målgruppen besto av 14 deltakere med ekspressiv afasi i kronisk og sub-akutt fase mens utvalget i kontrollgruppen besto av sammenlignbare deltakere, ...
    • Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • Hva er godt sjømannskap : og hvordan oppnå dette? 

      Jørgensen, Jarle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I et stadig mer teoretisk og utdanningsfiksert miljø forsøker jeg her å vise til viktigheten av praktisk tilnærming som læringsform i enkelte yrker, spesielt i et maritimt miljø, men eksempelvis er det like viktig på operasjonssalen eller hos tannlegen. Deltakelse, sosialisering, samhandling og fortelling som opplæringsmetode er langt mer viktig en det fremstilles i mange yrker. Bourdieus habitusbegrep ...
    • Hva kan jeg lære i dag? Om arbeidsplasslæring i barnehagen ved bruk av mikroprosjekter som metode 

      Stenersen, Bjarne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven tar sikte på å vise en måte å utnytte hverdagssituasjoner i barnehagen for å utvikle personalets kompetanse. Oppgaven henter empiri fra et utviklingsprosjekt om likestilling og likeverdsarbeid i to barnehager i Troms. I prosjektet har personalet arbeidet med mikroprosjekter, hvor de blant annet dokumenterte hverdagssituasjoner. Personalet brukte dokumentasjonene som grunnlag for kritisk ...
    • Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? 

      Amundsen, Tim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i ...
    • Hva skal jeg bli? Om legers valg og opprettholdelse av valg av medisinsk spesialisering generelt og i geriatri spesielt. 

      Antonsen, Stein P. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Hovedfagsoppgavens mål handler om å finne ut hvilke grunner et utvalg leger har hatt for å velge videre spesialisering etter grunnutdanning som lege. Mer spesifikt hvilke grunner de har for sine valg generelt og hvilke grunner de som har valgt geriatri har hatt spesielt. Videre også hvilke grunner de oppgir for å fullføre spesialiseringen. Det er også et mål å kunne gi noen råd om hva man bør gjøre ...
    • Hvilken betydning har elevenes relasjoner til lærere i forhold til å lykkes på videregående? 

      Pettersen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det er i dag en stor utfordring for den videregående opplæring å få elever til å fullføre, med enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse som sluttresultat. Forskning viser at hver tredje elev faller fra. I denne studien har jeg undersøkt hvilken betydning elevenes relasjoner til lærere har i forhold til å lykkes på videregående. Gjennom kvalitative forskningsintervju med seks ungdommer, har jeg ...
    • Hvilken kompetanse er studiekompetanse? En kvalitativ studie av oppfatninger blant lærere og vitenskapelig ansatte. 

      Williksen, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Denne mastergradsavhandlingen er tematisert rundt overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning. Gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkes det hvordan lærere i videregående skole og universitetsansatte forstår studiekompetanse og hva det innebærer. Utvalget består totalt av fem personer, hvorav tre lærere fra ulike videregående skoler og to professorer fra ulike ...
    • Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn? 

      Sjøvik, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      Innledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag. Teori: Her presenterer ...
    • Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? 

      Iversen, Oda Amalie Granberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling ...
    • Hvordan kystfiskerne lærer i sitt praksisfelt 

      Solum, Benn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom oppgaven har jeg forsøkt å kaste lys over hva som kjennetegner en kystfisker og hvordan han / hun lærer i sitt praksisfelt. Jeg har satt fokus på sentrale aspekt for å vise at disse læringsprosessene i stor utstrekning er situert. Læring ut fra et situert perspektiv handler for fiskerne om deltakelse i de ulike gjøremål i den daglige virksomhet i deres praksisfelt. Det betyr at yrkeskunnskapen ...