• Hovedtreneren i norsk toppfotball : hvordan skape gode resultater? 

      Gamst, Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-08-15)
      Oppgaven handler om hovedtreneren i norsk toppfotball. Hovedtreneren er leder for a-lagets spillergruppe, trenerteam og øvrige støttefunksjoner i klubben han er ansatt i. Gruppen han leder blir i oppgaven kalt ”laget”. Problemstillingen er basert på egne erfaringer som spiller i lavere divisjoner og medias fremstilling av toppfotballen, og handler om hvordan leder hovedtreneren laget slik at det ...
    • Hva er godt sjømannskap : og hvordan oppnå dette? 

      Jørgensen, Jarle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      I et stadig mer teoretisk og utdanningsfiksert miljø forsøker jeg her å vise til viktigheten av praktisk tilnærming som læringsform i enkelte yrker, spesielt i et maritimt miljø, men eksempelvis er det like viktig på operasjonssalen eller hos tannlegen. Deltakelse, sosialisering, samhandling og fortelling som opplæringsmetode er langt mer viktig en det fremstilles i mange yrker. Bourdieus habitusbegrep ...
    • Hva kan jeg lære i dag? Om arbeidsplasslæring i barnehagen ved bruk av mikroprosjekter som metode 

      Stenersen, Bjarne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Oppgaven tar sikte på å vise en måte å utnytte hverdagssituasjoner i barnehagen for å utvikle personalets kompetanse. Oppgaven henter empiri fra et utviklingsprosjekt om likestilling og likeverdsarbeid i to barnehager i Troms. I prosjektet har personalet arbeidet med mikroprosjekter, hvor de blant annet dokumenterte hverdagssituasjoner. Personalet brukte dokumentasjonene som grunnlag for kritisk ...
    • Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? 

      Amundsen, Tim (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Oppgavens problemstilling er: Hva kjennetegner optimistisk tenkning, og hvordan kan det læres? Teoretisk oppgave med utgangspunkt i teoriene disposisjonell optimisme (Carver & Scheier) og optimistisk forklarende stil (Seligman mfl.). Oppgaven fokuserer på kategorien ungdom/ung voksenalder samt barn. Disposisjonell optimisme: Generell forventning om at flere gode enn dårlige ting vil hende i ...
    • Hva skal jeg bli? Om legers valg og opprettholdelse av valg av medisinsk spesialisering generelt og i geriatri spesielt. 

      Antonsen, Stein P. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-05)
      Hovedfagsoppgavens mål handler om å finne ut hvilke grunner et utvalg leger har hatt for å velge videre spesialisering etter grunnutdanning som lege. Mer spesifikt hvilke grunner de har for sine valg generelt og hvilke grunner de som har valgt geriatri har hatt spesielt. Videre også hvilke grunner de oppgir for å fullføre spesialiseringen. Det er også et mål å kunne gi noen råd om hva man bør gjøre ...
    • Hvilken betydning har elevenes relasjoner til lærere i forhold til å lykkes på videregående? 

      Pettersen, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det er i dag en stor utfordring for den videregående opplæring å få elever til å fullføre, med enten yrkeskompetanse eller studiekompetanse som sluttresultat. Forskning viser at hver tredje elev faller fra. I denne studien har jeg undersøkt hvilken betydning elevenes relasjoner til lærere har i forhold til å lykkes på videregående. Gjennom kvalitative forskningsintervju med seks ungdommer, har jeg ...
    • Hvilken kompetanse er studiekompetanse? En kvalitativ studie av oppfatninger blant lærere og vitenskapelig ansatte. 

      Williksen, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Denne mastergradsavhandlingen er tematisert rundt overgangen fra videregående opplæring til høyere utdanning. Gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkes det hvordan lærere i videregående skole og universitetsansatte forstår studiekompetanse og hva det innebærer. Utvalget består totalt av fem personer, hvorav tre lærere fra ulike videregående skoler og to professorer fra ulike ...
    • Hvordan avdekkes språkvansker hos flerspråklige barn? Er det god nok kompetanse i barnehage, skole og PPT for å avdekke språkvansker hos flerspråklige barn? 

      Sjøvik, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      Innledning: Etter mange år som førskolelærer sitter jeg med et inntrykk av at førskolelærere, lærere og PPT har for lite kompetanse om flerspråklige barns språkutvikling. Denne manglende kompetansen gjør det vanskelig å vurdere flerspråklige barns språk og avdekke eventuelle språkvansker. Jeg ønsker å finne ut hvordan språkvansker hos flerspråklige barn faktisk avdekkes i dag. Teori: Her presenterer ...
    • Hvordan kommer den kognitive læringsteorien til uttrykk i læreres planlegging og praksis ved Universitetet i Tromsø, og hva kan være utfordrende ved bruk av denne metoden? 

      Iversen, Oda Amalie Granberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Dette er en kvalitativ studie som utvikler kunnskap om hvordan den kognitive læringsteorien kommer til uttrykk fra tre læreres planlegging og gjennomføring av undervisning ved Universitetet i Tromsø, Norges Arktiske Universitet. Det er utført tre individuelle intervju som utforsker denne tematikken, og som ser på lærernes egne erfaringer fra forskjellige undervisningsopplevelser. Studiens problemstilling ...
    • Hvordan kystfiskerne lærer i sitt praksisfelt 

      Solum, Benn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom oppgaven har jeg forsøkt å kaste lys over hva som kjennetegner en kystfisker og hvordan han / hun lærer i sitt praksisfelt. Jeg har satt fokus på sentrale aspekt for å vise at disse læringsprosessene i stor utstrekning er situert. Læring ut fra et situert perspektiv handler for fiskerne om deltakelse i de ulike gjøremål i den daglige virksomhet i deres praksisfelt. Det betyr at yrkeskunnskapen ...
    • Hvordan opplever erfarne lærere på 1.- 4. trinn at skolen deres har endret seg de siste 15 årene? Hvordan kan disse endringene forstås i lys av ulike perspektiv på danning? 

      Theodorsen, Grete (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      De siste 20 årene har det vært en tydelig endring av skolepolitikken inspirert av en nyliberal politikk. Rundt 1990 ble målstyring det nye styringsprinsippet i hele offentlig sektor (Bjordal, 2016 s.1). Målstyring ble ikke innført i skolen på det tidspunktet, det tok noe lengre tid. I 2004 ble de nasjonale prøvene innført i norsk skole. I etterkant trådte den nye læreplanen Kunnskapsløftet (LK06) ...
    • Hvordan påvirker motivasjon og mestring drop out ungdommer 

      Jensen, Heidi-Anita Pedersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-12)
      Formål med denne studien har vært å undersøke hvordan mestring og motivasjon har påvirkning på drop out ungdommer på ungdomsskolen, med fokus på jenter. Det er et stort fokus på tema og hvordan få flest mulig unge til å gjennomføre et utdanningsforløp på nominert tid. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i å se på årsaker til drop out. Et det noen faktorer som kan kalles suksessfaktorer man tenker ...
    • Hvordan skjer uformell læring i et praksisfellesskap hos ambulansepersonell? 

      Pedersen, Jon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Denne masteroppgaven handler om hvordan ambulansepersonell uformelt lærer yrket i ambulansefellesskapet. Med denne oppgaven ønsker jeg å peke på og belyse den uformelle læringa i ambulansetjenesten i Troms og hvordan man kan bruke ulike teorier til å for et sterkere fokus på denne læringa som skjer i praksis.
    • Hvordan tilrettelegger lærere for dannelse i LK20 skolen? 

      Aasen, Ida (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-27)
      Dette er en kvalitativ masteroppgave hvor jeg har undersøkt hvordan lærere, som jobber i ungdomsskolen og i den videregående skolen, forstår fenomenet danning eller dannelse. I analysen har jeg tatt i bruk Klafkis materiale, formale og kategoriale dannelsesteori for å få en innholdsforståelse av lærernes forståelse av fenomenet og skolens tilretteleggelse i et dannelsesperspektiv. I tillegg til å ...
    • Høyt utdannede innvandrere i møte med norsk arbeidsliv. En kvalitativ intervjustudie med vekt på utdanning og arbeid blant 10 informanter fra ulike land 

      Westad, Christina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      Dette er en kvalitativ studie av høyt utdannede innvandrere og integrasjon på det norske arbeidsmarkedet. Med utgangspunkt i semistrukturerte intervju av et varierende utvalg av 10 høyt utdannede innvandrere fra ulike land, kartlegges noen av de mest sentrale aspektene og mekanismene som har hatt innflytelse på informantenes tilgang til arbeid på det norske arbeidsmarkedet. Formålet med denne ...
    • I møtet med faglig motgang: En kvalitativ studie av studiespesialiserende elevers opplevelse av påfølgende motivasjon etter faglige nederlag. 

      Davidsen, Amalie Fredheim (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      I denne studien har jeg undersøkt elevers motivasjon etter faglige nederlag. Hensikten med studien er å danne en forståelse for ungdommers opplevelse av faglige nederlag. Med det som utgangspunkt, skal jeg undersøke innvirkningen det kan ha på elevenes faglige motivasjon. Studiens problemstilling er som følgende: Hvordan opplever studiespesialiserende elever faglige nederlag, og hvordan kan det ...
    • Identifisering av spesifikke språkvansker hos enspråklige norske barn. En kvalitativ studie om hvordan logopeder og spesialpedagoger i Pedagogisk-Psykologisk Tjeneste går frem for å avdekke spesifikke språkvansker hos barn 

      Sørum, Evy Britt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med studiet er å få et innblikk i hvordan logopeder og spesialpedagoger går frem for å identifisere spesifikke språkvansker (SSV) hos enspråklige norske barn, og kartlegge hvorvidt CELF-4 (Clinical Evaluation of Language Fundaments) og WISC-IV (Wechlers Intelligence Scale for Children) kan brukes for å identifisere SSV hos barn. Oppgaven bygger på et hermeneutisk vitenskapssyn og metoden ...
    • Illusjonen om en nasjon? En studie av det nye Rwanda sitt forsøk på å bygge et fellesskap 

      Reiersen, Atle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-23)
      .
    • Intensiv lesetrening for to elever med dysleksi - En effektstudie 

      Johansen, Jarle Johan Midtgård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      Dette arbeidet er en effektstudie av lesetreningsprogrammet Tempolex bedre lesing. Programmet bygger på repetert lesing av bokstaver, stavelser, orddeler og hele ord, til elven mestrer å lese disse med flyt. Problemstillingene i arbeidet er: «Har trening med Tempolex bedre lesing i en begrenset periode effekt på leseferdighetene til to elever med dysleksi?» og, «Dersom tiltaket har effekt på ...
    • Intensive lesekurs sammenlignet med tradisjonell spesialundervisning : en effektundersøkelse 

      Olsen, Gerd Salen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1999-07)