• Leksehjelp - vei eller blindvei? : en casestudie 

      Bakkevold, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Denne masteravhandlingen presenterer en leksehjelpsorganisering ved en prosjektskole. Leksehjelp ble fra høsten 2010 lansert som en nasjonal satsning, hvor alle landets skoler ble pålagt å tilby leksehjelp til alle elever i 1.-4. klasse i grunnskolen. Viljen til å ”viske ut” sosiale ulikheter, styrke opplæringstilbudet, målsettingen om tilpasset opplæring og internasjonale undersøkelser(TIMSS, PIRLS ...
    • Lesetester og avkodingsferdigheter. En komparativ studie av to lesetester. 

      Mærlie, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-01)
      Introduksjon: I denne studien er det satt fokus på to standardiserte lesetester; Logos og STAS. Tradisjonelt benyttes disse testene for å gi et mål på hvor langt et barn har kommet i leseprosessen. Gjennom mitt arbeid i PP-tjenesten opplever jeg at resultatene vi får på disse testene kan være uensartet, og at testprofilen til en og samme elev kan være motstridende. Denne studien søker derfor å belyse, ...
    • «Lettere gjort enn sagt». En kvalitativ studie om hvordan det er å leve med stemmevansken spastisk dysfoni - en stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet fra omgivelsene. 

      Gagnat, Britt-Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)
      “Lettere gjort en sagt” handler om hvordan det er å leve med stemmesykdommen spastisk dysfoni som er en tydelig hørbar sykdom. Oppgaven tar også for seg hvordan behandlingen for denne sykdommen påvirker livskvaliteten for disse pasientene. Jeg valgte å jobbe utifra problemstillingen: “Hvordan er det å leve med en sjelden stemmevanske som tydelig påkaller oppmerksomhet for omgivelsene, og hvilken ...
    • Lærer - elev relasjonen i videregående skole. Kjernerelasjonen i skolens virksomhet 

      Vangen, Cathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler lærernes tanker om betydningen av relasjonen mellom lærer og elev i den videregående skolen i dag. Det å være lærer er en svært viktig og krevende jobb og det er ingen faktor i skolehverdagen som er viktigere for eleven og elevens læring enn læreren. Oppgaven fokuserer på hvordan lærerne selv reflekterer rundt ulike sider av relasjonen mellom lærer og elev. Dette inkluderer ...
    • Læreres erfaringer med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme. 

      Bjørstad, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Sammendrag Temaet for denne studien er selektiv mutisme i skolen. Jeg har gjennomført et nettbasert intervju med 8 lærere fra forskjellige steder i Norge. Problemstillingen var: Hvilke erfaringer har lærere i barneskolen med tilrettelegging og oppfølging av elever med selektiv mutisme? Den teoretiske bakgrunnen er fra både norsk og utenlandsk litteratur og forskning. Det anbefales i litteraturen ...
    • "Lærerrollen er ikke fiks ferdig, den vil jo endres" Skolebasert kompetanseutvikling i klasseledelse: en casestudie av læreres læring på arbeidsplassen 

      Slettbakk, Åse (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-11-01)
      Skolebasert kompetanseutvikling er myndighetenes satsing på å styrke kvaliteten i skolen. Satsinga innebærer at skolen, med ledelsen og alle ansatte, deltar i en utviklingsprosess på egen arbeidsplass. Målet for tiltaket er todelt, det skal forbedre praksisen i klasserommet, og i tillegg utvikle skolen som organisasjon. Tiltaket er myndighetenes forsøk på å heve kvaliteten i skolen, ved å utvikle ...
    • Læring i lag : en komparativ studie av organsisasjonstyper med ulikt innhold og mål 

      Walberg, Renate Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Min undersøkelse tok sikte på å utforske hvordan organisasjonene jobber med kompetanseutvikling. Jeg har satt lærende organisasjoner som mål for dem og vurdert dem ut fra kriterier hentet fra teori. Studien har vært komparativ der tre organisasjoner har vært under lupen. Jeg ville se om organisasjonenes ulike mål og ulike innhold gav konsekvenser for hvordan de arbeidet med kompetanseutvikling, både ...
    • Læring på arbeidsplassen : en studie av læringsrom i en norsk storbank 

      Persen, Monica Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06)
      Læring har etablert seg som et av de mest sentrale utviklingsbegrep i arbeidslivet. Oppgaven tar for seg arbeidsplassens rom for læring gjennom å se på arbeidsplasslæringens situering og læringsrom. Oppgaven redegjør for noen barrierer eller vilkår som læring på arbeidsplassen er underlagt, og prøver å forstå Bankens læring ut fra skillet mellom singel- og double-loop orientert læring. Oppgaven ...
    • «Mannsstemme er det største hinderet for å bli tatt for å være kvinne» Logopeders erfaringer med feminisering av stemmen til kvinner født som menn 

      Gabrielsen, Sigrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om logopeders erfaringer i arbeid med å feminisere stemmen til kvinner som ble født som menn, men har en kjønnsidentitet som kvinne. For denne brukergruppen er det viktig for livskvaliteten å ha en stemme som samsvarer med det kjønnet de identifiserer seg med. Det å feminisere stemmen er en utfordrende prosess. Logopeden skal hjelpe kvinner født som menn med å fremstå ...
    • Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning 

      Blomsø, Sindre Øyan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-03)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å ...
    • Mat- og Helse faget – en motivasjon til sunn livsstil? En studie av elevers erfaringer og opplevelser av faget 

      Hansen, Ann-Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne studien har undersøkt elevers erfaringer og opplevelse av mat- og helse faget i grunnskolen, og om faget har vært en motivasjon til at de nå har en sunnere livsstil. Studier viser at overvekt og fedme er en av de alvorligste helseutfordringene verden står ovenfor i vårt århundre, og Norge er i ferd med å bestige toppen av land med stor grad av overvekt. I tillegg har det vært en gradvis økning ...
    • Matematikkeksamen gjennom tre reformer. En analyse av avgangseksamen på høyeste nivå i den videregående skolen 

      Arntzen, Heidi Valborg Nygård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Elever i norsk skole har de siste årene deltatt i flere nasjonale og internasjonale studier. Nedslående norske resultater, spesielt i matematikk, får mye oppmerksomhet. Resultatene av disse undersøkelsene påvirker utdanningspolitikken i Norge. Nye reformer, med nye lærebøker og nye eksamensformer er iverksatt, med ønske om å bedre kvaliteten i norsk skole. Eksamen er en av flere faktorer som påvirker ...
    • Matematikkvansker i ungdomsskolen 

      Bjørnenak, Amanda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      Mastergradsavhandlingen tematiserer hvordan matematikklærere arbeider med matematikkvansker. For å få innsikt i dette har jeg gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkt hvordan matematikklærere forholder seg til og forstår matematikkvansker, samt hvordan arbeidet med elever som strever i matematikk planlegges. Utvalget av informanter består av fem matematikklærere på mellomtrinnet med ...
    • Med rom for alle. Tokjønnsmodellen - en faktor som bidrar til ekskludering? 

      Jacobsen, Hilde Jørnsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Oppgavens tema handler i all hovedsak om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever møtet med samfunnet og andre mennesker. Jeg har dermed fått anledning til å se nærmere på funksjonen til det binære kjønnssystemet i samfunnet vårt, og i hvilken grad det begrenser levevilkår og livskvalitet hos mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Oppgavens problemstilling ...
    • ”Min tilstedeværelse – din deltakelse” : en kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler 

      Pinto, Duarte Nuno Farbu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      En kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler.
    • Mitt norske Russland : brudd og kontinuitet i identitetsforvaltningen 

      Wara, Tatiana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-13)
      Avhandlingen tar for seg transformasjonsprosesser knyttet til identitetsforvaltning mellom 2 hjemlige kulturer. Mer presis tar den for seg kontinuitet og brudd i identitetsforvaltningen i dette spenningsfeltet. Teksten drøfter-, hvordan historien sitter fast i oss og hvordan vi forvalter den både når vi opptrer på våre kulturelle hjemme- og bortebaner. Et sentralt tema i masteravhandlinga er opplevelsen ...
    • Mobbebegrepets plass i barnehagen. En kvalitativ tilnærming av pedagogiske lederes forståelse av mobbesituasjoner, og mobbebegrepets plass i barnehagen. 

      Røv, Trine Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Mobbing i barnehagen blir innenfor litteraturen sett på som nytt fenomen blant barn i barnehagealder. Ulike forskere har beskrevet hva en mobbesituasjon bør inneholde, for å kvalifisere hendelser for mobbing. Hensikten med forskningsstudiet var å undersøke de pedagogiske ledernes forståelse av mobbesituasjoner, og begrepets plass i barnehagen. Det grunnet viktigheten med forståelse av mobbebegrepet, ...
    • Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering 

      Riise, Geir Asmund Grønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ...
    • Mødres erfaringer og utfordringer under hjemmeskolen 2020 

      Persen, Jørn Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      I denne studien har jeg undersøkt mødrenes erfaringer og utfordringer omkring hjemmeskolen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan erfarte mødre å være lærer under skolenedstengningen mars 2020 som følge av koronapandemien. I denne kvalitative masteroppgaven har jeg benyttet meg av semi-strukturert intervju av fem informanter. Informantene mine er alle mødre med barn i fjerde klasse på barneskolen i ...
    • Når tradisjon blir moderne : hva skjer når de unge henter inspirasjon og tar i bruk tradisjoner de eldre har begravd, og hvilke samfunnsmessige reaksjoner oppstår under en generasjonskonflikt som da oppstår? 

      Olufsen, Bodil Ballovara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Hovedfokus i denne oppgaven er ungdom. Disse ungdommene er en "verken - eller - generasjon". Disse ungdommene kan velge friere i sin kultur, i den forstand at de ikke er bundet opp av sedvaner og høyt konfliktnivå når de fatter sine valg i forhold til samisk kultur. Å forvalte en samisk identitet i det bestemte miljøet har sine omkostninger, men å forvalte en fornorsket identitet har en høyere ...