Viser treff 107-126 av 186

    • «Mannsstemme er det største hinderet for å bli tatt for å være kvinne» Logopeders erfaringer med feminisering av stemmen til kvinner født som menn 

      Gabrielsen, Sigrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      Denne masteroppgaven handler om logopeders erfaringer i arbeid med å feminisere stemmen til kvinner som ble født som menn, men har en kjønnsidentitet som kvinne. For denne brukergruppen er det viktig for livskvaliteten å ha en stemme som samsvarer med det kjønnet de identifiserer seg med. Det å feminisere stemmen er en utfordrende prosess. Logopeden skal hjelpe kvinner født som menn med å fremstå ...
    • Masterstudentens opplevelse av veiledning. En kvalitativ studie av masterveiledning 

      Blomsø, Sindre Øyan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-03)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har basert seg på semistrukturert intervju av fem informanter. Informantene er masterstudenter som alle har tilknytning til Universitetet i Tromsø. Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan masterstudenter opplever veiledningen de får under masterprosessen, med et fokus på møtet mellom veileder og student. Studien var interessert i å ...
    • Mat- og Helse faget – en motivasjon til sunn livsstil? En studie av elevers erfaringer og opplevelser av faget 

      Hansen, Ann-Christin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Denne studien har undersøkt elevers erfaringer og opplevelse av mat- og helse faget i grunnskolen, og om faget har vært en motivasjon til at de nå har en sunnere livsstil. Studier viser at overvekt og fedme er en av de alvorligste helseutfordringene verden står ovenfor i vårt århundre, og Norge er i ferd med å bestige toppen av land med stor grad av overvekt. I tillegg har det vært en gradvis økning ...
    • Matematikkeksamen gjennom tre reformer. En analyse av avgangseksamen på høyeste nivå i den videregående skolen 

      Arntzen, Heidi Valborg Nygård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Elever i norsk skole har de siste årene deltatt i flere nasjonale og internasjonale studier. Nedslående norske resultater, spesielt i matematikk, får mye oppmerksomhet. Resultatene av disse undersøkelsene påvirker utdanningspolitikken i Norge. Nye reformer, med nye lærebøker og nye eksamensformer er iverksatt, med ønske om å bedre kvaliteten i norsk skole. Eksamen er en av flere faktorer som påvirker ...
    • Matematikkvansker i ungdomsskolen 

      Bjørnenak, Amanda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      Mastergradsavhandlingen tematiserer hvordan matematikklærere arbeider med matematikkvansker. For å få innsikt i dette har jeg gjennom kvalitative forskningsintervju undersøkt hvordan matematikklærere forholder seg til og forstår matematikkvansker, samt hvordan arbeidet med elever som strever i matematikk planlegges. Utvalget av informanter består av fem matematikklærere på mellomtrinnet med ...
    • Med rom for alle. Tokjønnsmodellen - en faktor som bidrar til ekskludering? 

      Jacobsen, Hilde Jørnsdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Oppgavens tema handler i all hovedsak om hvordan mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk opplever møtet med samfunnet og andre mennesker. Jeg har dermed fått anledning til å se nærmere på funksjonen til det binære kjønnssystemet i samfunnet vårt, og i hvilken grad det begrenser levevilkår og livskvalitet hos mennesker med en spesifikk kjønnsidentitetstematikk. Oppgavens problemstilling ...
    • ”Min tilstedeværelse – din deltakelse” : en kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler 

      Pinto, Duarte Nuno Farbu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      En kvalitativ studie av hva skolerådgivere i videregående skole opplever som vellykkede samtaler.
    • Mitt norske Russland : brudd og kontinuitet i identitetsforvaltningen 

      Wara, Tatiana (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-13)
      Avhandlingen tar for seg transformasjonsprosesser knyttet til identitetsforvaltning mellom 2 hjemlige kulturer. Mer presis tar den for seg kontinuitet og brudd i identitetsforvaltningen i dette spenningsfeltet. Teksten drøfter-, hvordan historien sitter fast i oss og hvordan vi forvalter den både når vi opptrer på våre kulturelle hjemme- og bortebaner. Et sentralt tema i masteravhandlinga er opplevelsen ...
    • Mobbebegrepets plass i barnehagen. En kvalitativ tilnærming av pedagogiske lederes forståelse av mobbesituasjoner, og mobbebegrepets plass i barnehagen. 

      Røv, Trine Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-11-01)
      Mobbing i barnehagen blir innenfor litteraturen sett på som nytt fenomen blant barn i barnehagealder. Ulike forskere har beskrevet hva en mobbesituasjon bør inneholde, for å kvalifisere hendelser for mobbing. Hensikten med forskningsstudiet var å undersøke de pedagogiske ledernes forståelse av mobbesituasjoner, og begrepets plass i barnehagen. Det grunnet viktigheten med forståelse av mobbebegrepet, ...
    • Musikkopplæring i fengsel : musikk som habilitering 

      Riise, Geir Asmund Grønning (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Temaet for denne oppgaven er de livskarrierene deltakerne i prosjektet Musikk i fengsel og frihet har generert, og hvilken habiliterende effekt den musikalske kompetansen de tilegner seg gjennom deltakelsen har. Gjennom informantenes livshistorier får vi et innblikk i hvordan livet deres har utviklet seg og noen av de utfordringene de har møtt underveis. Hvem er de? Hvordan blir de møtt i samfunnet? ...
    • Mødres erfaringer og utfordringer under hjemmeskolen 2020 

      Persen, Jørn Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      I denne studien har jeg undersøkt mødrenes erfaringer og utfordringer omkring hjemmeskolen. Oppgavens problemstilling er: Hvordan erfarte mødre å være lærer under skolenedstengningen mars 2020 som følge av koronapandemien. I denne kvalitative masteroppgaven har jeg benyttet meg av semi-strukturert intervju av fem informanter. Informantene mine er alle mødre med barn i fjerde klasse på barneskolen i ...
    • Når tradisjon blir moderne : hva skjer når de unge henter inspirasjon og tar i bruk tradisjoner de eldre har begravd, og hvilke samfunnsmessige reaksjoner oppstår under en generasjonskonflikt som da oppstår? 

      Olufsen, Bodil Ballovara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Hovedfokus i denne oppgaven er ungdom. Disse ungdommene er en "verken - eller - generasjon". Disse ungdommene kan velge friere i sin kultur, i den forstand at de ikke er bundet opp av sedvaner og høyt konfliktnivå når de fatter sine valg i forhold til samisk kultur. Å forvalte en samisk identitet i det bestemte miljøet har sine omkostninger, men å forvalte en fornorsket identitet har en høyere ...
    • «Nettet» : en ny sosial arena med nye normer for kommunikasjon og samhandling? 

      Johannessen, Inger Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)
      Denne undersøkelsen er et forsøk på å se om ungdoms bruk av sosiale medier er en ny sosial arena der nye normer for kommunikasjon og samhandling gjelder. Undersøkelsen er basert på kvalitative forskningsintervju utført med syv ungdommer som er valgt ut strategisk. Informantene er blitt bedt om å si litt om deres bruk av ulike sosiale medier for deretter å vurdere sin egen og andres bruk av slike ...
    • Nordnorske distriktsjenters utdanningsreise. En studie av utdanningsmobilitet blant jenter fra utkanten 

      Sørensen, Mette-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Tema for mastergradsoppgaven er utdanningsmobile jenter fra utkanten av Nord-Norge. Informantene i prosjektet har lavt utdannede foreldre, men har selv fullført ei profesjonsutdanning av lenger varighet. Majoriteten av informantene har utdanning innenfor eliteprofesjonene. Barn av lavt utdannede foreldre gjør det generelt sett dårligere i skolen enn barn av høyt utdannede foreldre. Forskjellen ...
    • Norsk, utlending eller begge deler ? En studie av ungdom med flerkulturell bakgrunn som vokser opp på ulike steder i Norge 

      Karabulut, Dilara (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-21)
      Formålet med dette prosjektet er å få en forståelse av minoritetsungdoms opplevelse av egen identitet, og undersøke betydningen av identitet for tilhørighet i ulike grupper. Som en sosial person er det å føle tilhørighet et av våre primærbehov, og jeg vil undersøke hvilke forhold som tillegges vekt og hvordan ungdom utvikler identitet og tilhørighet. Minoritetsungdom er en gruppe i samfunnet som det ...
    • Norsklektoren, en reiselededer gjennom elevens språklige og tekstkulturelle dannelsesreise. En kvalitativ studie av norskfagets dannelsesaspekt 

      Nordstrøm, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie der hensikten er å undersøke på hvilke måter lektorer i norsk på videregående skole, mener at norskfaget kan bidra til elevenes danningsprosess. Empirien er samlet inn ved å intervjue fire norsklektorer om temaet. Sentrale funn i undersøkelsen er blant annet at danningsbegrepet oppfattes som diffust i læreplanen for norsk. Innføringen av ...
    • Nyutdannede førskolelæreres opplevelse av den første tiden i yrket. En kvalitativ studie av utdanning og yrkesutøvelse. 

      Kvande, Silje Rossvoll (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvordan nyutdannede førskolelærere opplever den første tiden i yrket, og hvilke faktorer som har innvirkning på deres opplevelser. Fokuset har vært både på den formelle utdanningen som finner sted ved høyskole/universitet, og den videre kvalifiseringen som skjer i yrkesfeltet. For mange oppleves det første møtet med yrkeslivet som krevende og ...
    • Nyutdannede læreres erfaringer i etableringen av hjem-skole-samarbeidet 

      Reppen, Susann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-14)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie som har tatt for seg tretten informanter i to ulike studier. Informantene er nyutdannede barneskolelærere som har vært yrkesaktive i et år etter studieslutt. De har utdannet seg ved to ulike studieinstitusjoner i landet, men oppnådd samme grad etter fem år ved grunnskolelærerutdanningen. Hensikten med studien har vært å belyse informantenes opplevelser ...
    • Nyutdannede nytilsatte grunnskolelæreres opplevelse av mentorordningen i skolen? 

      Nilsen, Robert Engenes (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      I denne kvalitative studien har formålet vært å undersøke nyutdannede nytilsatte lærere sin opplevelse av oppfølgingen de får i grunnskolen gjennom mentorordningen. Studien tar utgangspunkt i Tromsø kommune sin veiledningsplan for nyutdannede nytilsatte lærere. Her har de valgt mentorbegrepet for å tydeliggjøre skillet mellom veiledning av studenter og veiledning av nyutdannede profesjonsutøvere. ...
    • «Om å stå han av!» Sosial tilhørighets betydning for elevenes resiliens og opplevelse av skolefungering, engstelse og ensomhet under Koronapandemien i et selvbestemmelsesperspektiv - En kvantitativ undersøkelse av sosial tilhørighets betydning for å mestre korona og å ivareta deres resiliens 

      Johannessen, Vilje Meyer (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS forskningsprosjekt Trivsel i Tromsø 2 som ble hentet inn våren 2021. I disse dataene svarte 1239 elever ...