Blar i tittel Mastergradsoppgaver i pedagogikk
Viser treff 126-145 av 186
-
«Om å stå han av!» Sosial tilhørighets betydning for elevenes resiliens og opplevelse av skolefungering, engstelse og ensomhet under Koronapandemien i et selvbestemmelsesperspektiv - En kvantitativ undersøkelse av sosial tilhørighets betydning for å mestre korona og å ivareta deres resiliens
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Denne oppgaven er en kvantitativ oppgave som undersøker betydningen sosial tilhørighet har på resiliens og opplevelsen av manglende skolefungering, ensomhet og engstelse under korona blant elever i Tromsøskolen i et selvbestemmelsesperspektiv. Oppgaven er en tversnittstudie med data hentet fra UITS forskningsprosjekt Trivsel i Tromsø 2 som ble hentet inn våren 2021. I disse dataene svarte 1239 elever ... -
Opplevelsen av hjemmeskole. En kvalitativ studie av elevers opplevelse av digital hjemmeskole under Covid-19 pandemien
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)I pressemeldingen den 12. mars 2020 vedtok Helsedirektoratet at alle barnehager, skoler og utdanningsinstitusjoner skulle stenge for å hindre spredningen av Covid- 19. I Opplæringslova (1998) er det slått fast at all ungdom har rett på videregående opplæring. Da skolene stengte ble opplæringen gitt som digital hjemmeskole. Denne masteroppgaven undersøker hvordan elever på videregående skolen har ... -
Opplæring innenfor kriminalomsorgen : innsattes opplevelse av skolens rolle bak norske fengselsmurer
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11)Oppgaven tar for seg skolens rolle bak norske fengselsmurer, og ser på fengselsundervisningen som sosialt fenomen. Jeg ser på hvilken rehabiliterende effekt skolens opplæringstilbud i norske fengsel tillegges, og retter hovedfokuset mot hvordan innsatte selv opplever fengselsundervisningen og dens tiltenkte rehabilitering. Problemstillingen tar for seg hvordan innsattes erfaringer kan belyse ... -
Organisering av inkludering i hverdagen. Hvordan reflekterer kommunalt ansatte som gir råd til skoleverket rundt organiseringen av inkludering i sin kommune
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-06)Sammendrag Oppgavens overordnede problemstilling er; Hvordan forstås inkluderingsbegrepet av aktører på kommunalt nivå som har innflytelse på praksisen til de enkelte skolene? Hvilke refleksjoner gjør aktørene seg rundt skolens arbeid med inkludering og hvilken innvirkning opplever de at har på skolens praksis rundt elever med spesielle behov? Oppgaven handler om hvordan representanter i ulike ... -
Overganger for elever med enkeltvedtak. Kan ulik overgangspraksis påvirke elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-07)<p>Jeg skal belyse og nyansere om, ulik overgangspraksis påvirker elever med enkeltvedtak sine muligheter for å starte læring dag en etter overgang til nytt utdanningsnivå? Problemstillingen blir belyst gjennom et kvalitativt forskningsdesign. Det er gjennomført semistrukturerte intervju og caseobservasjon. Utvalget bestod av profesjonelle informanter med erfaring fra overganger for elever med ... -
Overgangssituasjoner i barnehagehverdagen
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-30)Når det er snakk om «overganger» for barn og unge, benyttes begrepet vanligvis om de store overgangene som barnehage-skole, ungdomsskole-videregående skole eller ungdomstiden-voksenlivet (Helsedirektoratet, 2019). I Rammeplan for barnehagen (2017) benyttes begrepet «overgang» i hovedsak når barn begynner i barnehagen, ved overganger mellom avdelinger eller i overgangen fra barnehagen til skolen ... -
"Pappa, det er en tysk hund!" : Om kontekstens betydning for utvikling av språk og identitet i tospråklige barns oppvekst
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2005-10)Oppgaven drøfter hvilke kontekstuelle og relasjonelle aspekter som påvirker tospråklige barns språkutvikling og hvordan språkutviklingen innvirker på barns opplevelse av sin identitet, med spesielt vekt på hvordan en flerkulturell identitet kan utvikles. Teoretisk baserer oppgaven seg på teorier om tospråklig utvikling, som blant annet framstilt i Skuttnabb-Kangas (1981), Øzerk (1992, 2000), Romaine ... -
På hvilken måte kan metodikk, strategier og strukturer styrke motivasjonen for læring? Hva kan Igang prosjektet lære oss?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-16)I denne oppgaven undersøkes bakgrunnsfaktorer og årsakssammenhenger i forbindelse med at frafallet på yrkesfaglig studieretning har det omfanget det har. Med forståelsen om at motivasjon for læring er grunnleggende forhold i skolesammenheng, har jeg sett på samspillet mellom nivåer og på linjene fra makro til mikronivå, for i neste omgang å finne svar på motiverende læringsfaktorer. Denne kvalitative ... -
Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)“Pedagogers erfaring med samiskspråklige barn med språkvansker” handler om hvilke erfaringer samiske pedagoger har i arbeidet med å avdekke og avhjelpe språkvansker hos samiskspråklige barn. Masteroppgaven er en kvalitativ undersøkelse basert på intervjuer av samisktalende pedagoger som jobber med samiske barn. Problemstillingen er: Hvilke erfaringer har pedagoger i arbeid med språkvansker hos ... -
Pedagogikk og motivasjon. En hermeneutisk fenomenologisk studie av motivasjonelle forhold i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 1997-08) -
Peer-harassment prevalence in self-reports by primary and lower secondary school students. Statistical comparisons of samples from years 2000 and 2013, investigating traditional and cyber-harassment.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Comparative investigation of traditional peer-harassment and cyber-harassment prevalence, examining first year baseline sample of a longitudinal project in a North-Norwegian setting. Thesis contributes into a main study, “Trivsel i Tromsø” (“Well-being in Tromsø”), which aims to examine psychosocial and psychiatric risk factor associations with bullying and cyberbullying, using a combination of ... -
POPT- Psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydsvansker: Logopeders erfaring med POPT som metode - en kvalitativ studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-05)Masteroppgaven belyser en relativt ny metode for logopedisk behandling av fonologiske vansker i Norge som heter POPT (Psycholinguistich Orientierte Phonologie-Therapie), en psykolingvistisk intervensjonsmetode for barn med språklydsvansker. Hensikten med POPT som metode er å bruke mål- og erstatningslyd korrekt på ordnivå der målet er å gi barnet selvstendig generalisering til spontantale via ... -
Psykososiale intervensjoner i klasserommet: Dugnadsarbeid på læreres bekostning? En kvantitativ undersøkelse av lærerperspektivet i Better Learning Program 2, Vestbredden-piloten
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-11-02)Better Learning Program 2 er en psykososial intervensjon utviklet av Flyktninghjelpen (NRC) og UiT- Norges arktiske universitet, som har som formål å senke stress og øke skoleferdigheter hos elever i konfliktområder som har redusert skolefungering som følge av stress og traumer. Intervensjonen ble gjennomført som et pilotprogram på Vestbredden første halvdel av 2019. I forkant av gjennomføring ble ... -
Reproduction of the divided community. A theoretical approach to the reproduction of divided communities, with a focus on integrated and shared education in Northern Ireland
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)This text is a theoretical approach to the divided society in Northern Ireland, with a focus on how it is reproduced through the educational institutions and everyday practices, as well as through the symbolic landscape. Through Bourdieu’s educational sociology in combination with theories on diverse societies as well as the qualitative methods participant observation and text analysis it explores ... -
Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ... -
Samisk 1.språk på universitetene
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)Dette er en kvalitativ studie som vil belyse utfordringer med samenes overgang fra å ha samisk 1. språk gjennom hele barndommen, til situasjoner hvor de må praktisere akademisk norsk på universiteter og høgskoler. I intervjuer med fem personer som er knyttet til det 1. språklige samiske samfunnet, belyses noen av de mest utslagsgivende faktorene som oppstår blant samer i det norske akademiske ... -
Samisk barneoppdragelse i reindrifta. Læringsprosesser i reindrifta
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av den samiske barneoppdragelsen i reindrifta. Hensikten med masteroppgaven har vært å undersøke hvem de samiske barna som vokser opp i reindrifta har som betydningsfulle voksne, samt hvordan de lærer gjennom interaksjon med disse voksenpersonene. -
«(…) så det handler liksom om å bare være der (…)» Rådgiveres opplevelse av møtet med elever som viser atferdsvansker
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)Sammendrag Tema: Rådgivning av elever som viser atferdsvansker Problemstilling: Hvordan opplever rådgivere møtet med elever som viser atferdsvansker? Bakgrunn og formål: Formålet med studien som omtales i denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om rådgivning av elever som viser atferdsvansker. Både rådgivning og atferdsvansker er tema jeg finner interessante å jobbe med, både i teori ... -
Sårbare institusjoner - barnehagestyreres arbeid med å fremme psykisk helse hos barnehagebarn
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)Psykisk helse er noe vi alle har. Vår evne til å håndtere følelser og tanker, påvirker hvordan vi håndtere livets opp- og nedturer. De nyeste rapportene om unges psykiske helse, viser at flere og flere unge har utfordringer med sin psykiske helse. I tillegg viser nyere rapporter at andelen unge som står utenfor skole og arbeidsliv øker. I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal være ... -
Se min skole. En studie av elevens tilstedeværelse i klasserommet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)Denne oppgaven kan betraktes som et innspill i debatten om hva som skal til for å forbedre læringsmiljøet i dagens norske skole. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med syv elever ved en ungdomsskole i Finnmark, og den er strukturert rundt ett sentralt spørsmål: Hvordan befinner elevene seg i klasserommet – altså, hvordan opplever de skolehverdagen sin på godt og ondt? Formålet med oppgaven er ...