Viser treff 139-158 av 186

    • Reproduction of the divided community. A theoretical approach to the reproduction of divided communities, with a focus on integrated and shared education in Northern Ireland 

      Eliassen, Siri Lovise Vikten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      This text is a theoretical approach to the divided society in Northern Ireland, with a focus on how it is reproduced through the educational institutions and everyday practices, as well as through the symbolic landscape. Through Bourdieu’s educational sociology in combination with theories on diverse societies as well as the qualitative methods participant observation and text analysis it explores ...
    • Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole 

      Simonsen, Gunn Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ...
    • Samisk 1.språk på universitetene 

      Ballari, Jon Isak Guttorm (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Dette er en kvalitativ studie som vil belyse utfordringer med samenes overgang fra å ha samisk 1. språk gjennom hele barndommen, til situasjoner hvor de må praktisere akademisk norsk på universiteter og høgskoler. I intervjuer med fem personer som er knyttet til det 1. språklige samiske samfunnet, belyses noen av de mest utslagsgivende faktorene som oppstår blant samer i det norske akademiske ...
    • Samisk barneoppdragelse i reindrifta. Læringsprosesser i reindrifta 

      Varsi, Lill-Therese Holm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie av den samiske barneoppdragelsen i reindrifta. Hensikten med masteroppgaven har vært å undersøke hvem de samiske barna som vokser opp i reindrifta har som betydningsfulle voksne, samt hvordan de lærer gjennom interaksjon med disse voksenpersonene.
    • «(…) så det handler liksom om å bare være der (…)» Rådgiveres opplevelse av møtet med elever som viser atferdsvansker 

      Danielsen, Viktoria Sofie (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-15)
      Sammendrag Tema: Rådgivning av elever som viser atferdsvansker Problemstilling: Hvordan opplever rådgivere møtet med elever som viser atferdsvansker? Bakgrunn og formål: Formålet med studien som omtales i denne masteroppgaven er å bidra med kunnskap om rådgivning av elever som viser atferdsvansker. Både rådgivning og atferdsvansker er tema jeg finner interessante å jobbe med, både i teori ...
    • Sårbare institusjoner - barnehagestyreres arbeid med å fremme psykisk helse hos barnehagebarn 

      Mikkelsen Johnsen, Susanne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-13)
      Psykisk helse er noe vi alle har. Vår evne til å håndtere følelser og tanker, påvirker hvordan vi håndtere livets opp- og nedturer. De nyeste rapportene om unges psykiske helse, viser at flere og flere unge har utfordringer med sin psykiske helse. I tillegg viser nyere rapporter at andelen unge som står utenfor skole og arbeidsliv øker. I rammeplan for barnehagen står det at barnehagen skal være ...
    • Se min skole. En studie av elevens tilstedeværelse i klasserommet 

      Arntzen, Lisbeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne oppgaven kan betraktes som et innspill i debatten om hva som skal til for å forbedre læringsmiljøet i dagens norske skole. Oppgaven er basert på dybdeintervjuer med syv elever ved en ungdomsskole i Finnmark, og den er strukturert rundt ett sentralt spørsmål: Hvordan befinner elevene seg i klasserommet – altså, hvordan opplever de skolehverdagen sin på godt og ondt? Formålet med oppgaven er ...
    • "Se på kunnskapene som vi sitter med som hjelpepleiere. Vi vet jo litt om mye-" : att vara student med hjelpepleierbakgrund i en sjuksköterskeutbildning 

      Mäki, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Tema för masteruppsatsen är betydningen av att ha kunskaper i grundläggande omvårdnad som student med hjelpepleierbakgrund i sjuksköterskeutbildningen. Fokus i uppsatsen är tre undersökningsförhållanden. Den första tar för sig vilka kunskapsformer som studenter med hjelpepleierbakgrund har med sig in i sjuksköterskeutbildningen. Den andra synliggöra hur studenter med hjelpepleierbakgrund uppfattar ...
    • Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker 

      Johansen, Eli Bavda (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-08)
      Sammendrag Tittel Sen onset ved stamming og komorbide språkvansker. Bakgrunn og hensikt I denne masteroppgaven vil jeg studere komorbiteten, samtidigheten, mellom stamming og andre språkvansker hos barn med sen onset, stammingens starttidspunkt. Er det en sammenheng mellom disse to, og hvilke språkvansker er eventuelt representert. Problemstilling Hvordan er forekomsten av komorbide ...
    • Simulering som læringsarena. En kvalitativ studie av operasjonssykepleiestudenters erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode 

      Elvebu, Anne Grete Lilletun (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Sammendrag Denne masteroppgaven er en kvalitativ intervjustudie med et deskriptiv og utforskende design. Hensikten er å få økt kunnskap og forståelse for studentenes mening og erfaring med tverrfaglig simulering som læringsmetode, et område som er lite beskrevet innen operasjonsutdanning. Operasjonssykepleie har en muntlig tradisjon i overføring av kunnskap og opplæringen har i stor grad blitt ...
    • Sjenansens betydning - En studie av Pierre Bourdieus sjenansebegrep 

      Eide, Knut Eriksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Denne masteroppgaven er en kvalitativ studie bygget på etablert teori, med en empirisk del. Formålet med studien var å undersøke hvilken praktisk betydning Bourdieus sjenansebegrep har for individet, klassestrukturer og pedagogikken. For å finne grunnlag for dette, tar studien for seg helhetlig kunnskap om Bourdieus praksisteori, og redegjør for sentrale begreper som habitus, felt og smak. ...
    • Skoleflinke elevers motivasjon til læring. En kvalitativ studie av elevers og læreres opplevelse av motivasjon i videregående skole 

      Aasheim, Lone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Formålet med denne studien var å undersøke skoleflinke elever og deres læreres opplevelse av motivasjon. Det har også vært av interesse å undersøke hvilke faktorer som bidrar til å fremme motivasjon hos disse elevene, knyttet til hvorvidt lærerens undervisningspraksis og relasjonen mellom lærer- elev har betydning for elevens (prestasjon)motivasjon. Til denne undersøkelsen har jeg benyttet meg av ...
    • Skolen og elevenes digitale hverdagsliv. En kvalitativ studie av elever og skolens mobiltelefonregler 

      Tveiterås, Nils Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Denne oppgaven tar utgangpunkt i diskusjoner om mobilforbud i skolen, skolens dannelsesoppdrag og sammenhenger mellom skole og hverdagsliv. Jeg har undersøkt hvordan skolen forholder seg til elevenes hverdagsliv i arbeidet med å forberede dem på livet i en stadig mer digitalisert verden, med vekt på elevenes opplevelse av mobilrestriksjoner og opplæring i digital kompetanse. Teoretisk knytter jeg ...
    • Skolens møte med barneverntjenesten 

      Gundersen, Charlotte (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-10-31)
      Det er skadelig for barn å leve i hjem der de ikke føler seg trygge. Gode oppvekstsvilkår i barndommen gir forutsetninger for et godt liv, mens vold og overgrep påfører barn sår og traumer som preger både barndom og voksenliv (Mevik, Lillevik & Edvardsen, 2016, s. 14). Traumatiske hendelser som vold og overgrep kan virke inn på utviklingsforløpet til barnet og kan forstyrre dette. For eksempel kan ...
    • Skolerett og skoleplikt i lys av ulikhet – En teoretisk drøfting 

      Ellingsen, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-12)
      Oppgaven er et teoretisk arbeid som fremmer kritisk tenking rundt prosesser og mekanismer som styrer praksis i utdanningssystemet.Tema er hvorfor skoleplikt opprettholdes overfor unge som ikke alltid synes å kunne nyttegjøre seg av skolegang. Avhandlingen analyserer diskurser i forhold til likhet og skoleplikt i lys av et samfunn som består av ulikhet og hvor avvik fra normer om psykisk helse blir ...
    • Sosiale medier og frafall i videregående skole 

      Meijers, Gretha Kjeldsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Formålet med denne studien har vært å undersøke hvorvidt elevers deltagelse og bruk av sosiale medier i skoletiden kan framstå som en mental flukt fra skolen, sett i lys av frafallsproblematikk i videregående opplæring. Undersøkelsen har tatt utgangspunkt i studier som viser at så mye som 35 % av eleven i videregående skole sitter opptatt med sosiale medier mens undervisningen pågår, mens det da ...
    • Spesial- og støttepedagogers erfaringer med tilrettelegging for alternativ og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen 

      Schive, Evy (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      For å få til en god tilrettelegging for alternativ- og supplerende kommunikasjon (ASK) i barnehagen er det mange faktorer som spiller inn. Forskning som jeg viser til i denne oppgaven konkluderer med at i mange tilfeller blir ikke tilretteleggingen god nok. Årsakene er mange; utfordringer knyttet til kartlegging, tilrettelegging av ASK-systemet og også mange utfordringer knyttes til barnets språkmiljø. ...
    • «Språk i bruk er språk i vekst.» En kvalitativ intervjuundersøkelse om logopeders arbeid med barnehagebarn med spesifikke språkvansker 

      Remen, Ragnhild Glad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      Sammendrag Hensikt: Hensikten med oppgaven er å utvikle kunnskap og økt forståelse av hva man som logoped bør vektlegge i arbeidet med utredning og utarbeiding av tiltak ift. spesifikke språkvansker hos barnehagebarn. Slik kunnskap kan bidra til økt trygghet og støtte spesielt for nyutdannede logopeder når de skal starte sitt arbeid med barn med spesifikke språkvansker. Kjennskap til hva som er ...
    • Språklydsvansker - en risikofaktor og tidlig markør for språk- og lesevansker? En kvantitativ studie om sammenhengen mellom språklydsvansker og ferdigheter i språk og lesing 

      Sørli, Line Walquist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-05)
      Studier viser at mange barn med språk- og lesevansker har hatt vansker med uttale av språklyder i førskolealder. Flere studier tyder på at det er en sammenheng mellom språklydsvansker, utviklingsmessige språkvansker og dysleksi. Derfor er det av interesse å undersøke om språklydsvansker kan brukes som markør for vansker med språk og lesing. Masterstudien bygger på rådata fra en seksårig longitudinell ...
    • Språkrelaterte vansker hos minoritetsspråklige barn, is i magen … eller grunn til bekymring. 

      Elverum, Laila (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-14)
      Prosjektets tema er på hvilken måte kan skolen avdekke språkvansker hos minoritetsspråklige elever på et tidligst mulig tidspunkt og hvilke pedagogiske konsekvenser har det for undervisningen i skolen. Formålet med masterprosjektet er å belyse utfordringene rundt minoritetsspråklige elevers andrespråklæring og forståelsen av vanskene på bakgrunn av andrespråklæring eller en kombinasjon av andrespråklæring ...