• Effekt av et intensivt lesetreningstiltak 

      Lie, Morten H. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      I denne masteroppgaven har et lesetreningstiltak bygget på Helhetslesingsmetoden blitt gjennomført med en gruppe på tre elever med lesevansker, på 2. klassetrinn. Temaet ble valgt fordi vi i dagens samfunn ser at det er nødvendig å kunne beherske skriftspråket på et funksjonelt nivå for å kunne fungere godt. Det ble benyttet et kvasi-eksperimentelt design. Lesetreningstiltaket innebar undervisning ...
    • Elever med dysleksi og faglig inkludering 

      Hartvigsen, Ann Hilde (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-15)
      Elever med dysleksi vil kunne komme i mange vanskelige situasjoner og mislykkes i opplæringsløpet om de ikke får tilrettelegging og hjelp (Buli-Holmberg & Ekeberg, 2016). Dysleksi kan derfor få alvorlige konsekvenser for mulighetene disse elevene har i fremtiden, både utdanning og de påfølgende mulighetene i arbeidsmarkedet (Svendsen, 2016). Digital lese- og skrivestøtte er teknologi som kan støtte ...
    • Elever med miljøhemming - hvordan opplever de sin skolehverdag? Hvordan formidler miljøhemmede elever i den videregående skolen at tilretteleggingen utøves i skolehverdagen? En hermeneutisk innholdsanalyse av avisartikler med miljøhemming som tema. 

      Isaksen, Mona Tau (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Datamaterialet i denne masteroppgaven er avisartikler med temaet miljøhemming. Metoden er hermeneutisk innholdsanalyse. Fokuset rettes mot elevers/foreldres fortellinger: om/hvordan tilretteleggingen utøves i skolehverdagen i videregående, samt stigma og holdninger som kommer frem. Miljøhemming er en samlebetegnelse for ulike former for overfølsomhet for noe i miljøet. Dette gir uttalt sykdom og ...
    • Elever med stort læringspotensial - Hvordan er det i skolen? 

      Gundersen, Marlene S. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-10)
      Gjennom dette forskningsprosjektet har jeg søkt kunnskap om hvordan situasjonen er for elever med stort læringspotensial i skolen er pr. 2023, med tanke på kompetanse og kunnskap hos lærere. Bakgrunnen for å skrive om dette var etter jeg leste utredningen til Jøsendalsutvalget fra 2016 (NOU 2016:14) om hvordan elever med stort læringspotensial hadde det i den norske skolen. Formålet med denne ...
    • Elevers opplevelse av relasjon. Hva rapporterer elever om opplevelse av relasjon til sine lærere? 

      Suhr, Janne Håkegård (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Masteroppgaven undersøker elevers opplevelse av relasjon til sine lærere. Hensikten ved studiet er å undersøke om elevene rapporterer effekt av innovasjonene i forhold til opplevelsen av god relasjon til lærere. Oppgaven redegjør for teori rundt ulike sider knyttet til relasjon og drøfter om innovasjon kan hatt effekt på relasjon. Denne studien er en kvantitativ studie som beskrives deskriptivt ...
    • Elevers rapportering av det psykososiale læringsmiljøet i 6. og 7. klasse, og endringer i denne tidsperioden 

      Berg, Knut Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-13)
      Hva rapporterer elever om det psykososiale læringsmiljøet når de går i 6. og 7. klasse, og hva endres i denne perioden Undersøkelsen viser at de fleste elevene har et godt læringsmiljø både i 6. og 7. klasse. Flesteparten av elevene trives sammen med både lærere og medelever, og de fleste rapporterer at tilbakemeldingen fra lærerne er god. Det er imidlertid en negativ utvikling i rapportering fra ...
    • En casestudie av rutiner rundt kartlegging av yrkesfagelever i norsk 

      Gunvaldsen, Inger Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Bakgrunnen for undersøkelsen er en casestudie basert på kvalitative intervju med avdelingsledere, rådgivere for pedagogisk-psykologisk tjeneste og norsklærere ved to videregående skoler. I alt deltok sju intervjupersoner, hvorav alle har en tilknytning til yrkesfaglig programområde. Formålet med undersøkelsen har vært å trekke erfaringer fra intervjupersonenes kjennskap til rutinene for kartlegging ...
    • «En dårlig magefølelse». En kvalitativ studie om mistanker om seksuelle overgrep mot barn 

      Karlsen, Tonje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      Denne oppgaven omhandler seksuelle overgrep mot barn, med fokus på mistanker om overgrep. Den er basert på en kvalitativ undersøkelse der datamaterialet er innhentet gjennom semistrukturerte forskningsintervju. Det overordnede formål har vært å ta del i fire barnehagelæreres kunnskaper, erfaringer og håndtering i forhold til mistanker om seksuelle overgrep mot barn. Funn i studien viser at samtlige ...
    • En del av helheten? Hvordan elever med høy måloppnåelse opplever å være faglig inkludert 

      Mathisen, Alf Rune Planting (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-17)
      Formålet med denne case-studien er å undersøke om elever med høy måloppnåelse opplever faglig inkludering i skolehverdagen sin og elevens opplevelse av lærerens rolle for motivasjon av læring. Elevenes synspunkter på hvordan de selv mener skolen best kan tilrettelegge i best mulig grad for at elever med høy måloppnåelse oppnår mestring og utfordringer på sitt nivå. Hva er faglig inkludering i et ...
    • En inkluderende samlingsstund 

      Tangen, Therese-Marie Storbakk (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-04)
      Samlingsstunden, en stund i barnehagen hvor alle samles, en fellesskapssituasjon som ofte består av alle barna og voksne fra samme avdeling. Samlingsstunden kan praktiseres på mange ulike måter fra barnehage til barnehage, og innholdet kan være svært ulikt. Felles for enhver samlingsstund er at det er en fellesskapsaktivitet og at det er et av barnehagens allmennpedagogiske tilbud. Felles for alle ...
    • En kvalitativ studie om å skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker 

      Hansen, Kari Røe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Denne forskningsoppgaven omhandler hvordan lærere kan skape gode dialoger med elever som har sosiale og emosjonelle vansker. Det er en kvalitativ studie, hvor det er intervjuet tre lærere på ungdomskoletrinnet om deres kunnskaper og kompetanse om dialoger, kommunikasjon og relasjon. Utvalget av informanter ble gjort gjennom et strategisk utvalg av informanter, basert på variasjon av kjønn, alder og ...
    • En kvalitativ undersøkelse om hvordan man kan legge til rette for barn med selektiv mutisme i barnehagen 

      Eriksen, Gunnhild (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-01)
      Denne oppgaven handler om tilrettelegging av selektiv mutisme i barnehagen. I oppgaven sammenlignes selektiv mutisme med sjenanse, sosial angst og fobi, diagnosekriterier ICD-11 og DSM-5 brukes for å få en større forståelse av diagnosen. Konsekvenser for selektiv mutisme kan være problemer med vennskap og dårlig selvtillit, det er sjeldent barn vokser fra seg denne diagnosen. problemstillingen i ...
    • En kvantitativ studie om sammenhengen mellom pragmatisk kompetanse ved 8,5år, og språk- og kommunikasjonsutvikling ved 18 og 36 måneder. Basert på informasjon fra Den norske mor, far og barn undersøkelsen, og Språk-8 studien 

      Pettersen, Anja Helen Høyen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-15)
      Hensikten til masteroppgaven var å undersøke om det finnes tidlige kjennetegn ved 18 og 36 måneder som predikere senere pragmatisk kompetanse ved 8,5år. Pragmatisk kompetanse handler om å ha ferdigheter til å bruke kommunikasjon funksjonelt i ulike sosiale settinger. Masteroppgaven er skrevet i samarbeid med Språk-8 studiet, som er et delstudie av Den norske mor, far og barn undersøkelsen (MoBa), ...
    • En rocka arena for sosial utvikling. En kvalitativ studie av rockebandet som arena for utvikling av sosial kompetanse hos ungdom med sammensatte lærevansker 

      Kristoffersen, Magnus Langseth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-13)
      Denne oppgaven handler om utvikling av sosial kompetanse og på hvilke arenaer man kan se en slik utvikling. Sosial kompetanse er noe man opparbeider seg gjennom oppveksten ved blant annet å samhandle og samarbeide med andre mennesker i ulike situasjoner og på ulike arenaer. Musikk er en slik arena hvor man for eksempel i et band samarbeider om begrepet samspill for å sammen formidle et felles budskap ...
    • Engstelige og usikre barn og unge. Strukturerte veiledningssamtaler 

      Endresen, Elin B. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)
      Samfunnet byr på økte muligheter og en kan få en oppfatning av at barn og unge stilles overfor andre krav nå enn tidligere. Kravene dreier seg i større grad om prestasjoner, og at en må forholde seg til ulike miljøer. Det er ikke alltid kravene er definerte, men ulike miljø har sine normer. Noen ganger kan det kanskje være vanskelig for barn og unge å vite hva som fører dem frem til de ulike kravene. ...
    • Er det en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage? 

      Sylvarnes, Kirsti Linaker (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Denne masteroppgaven forsøker å gi svar på problemstillingen om det er en sammenheng mellom utenlandsadopterte barns tilknytning og trivsel i barnehage. Problemstillingen er belyst gjennom teorier, faglitteratur og aktuelle undersøkelser. Det er rimelig å anta en sammenheng mellom tilknytning og trivsel.Jo mer trygg tilknytning for barnet, dess større sannsynlighet for trivsel, og jo mer utrygg ...
    • Er det slik at gutter fremviser større grad av sosiale vansker enn jenter, og hvilke faktorer bidrar til denne eventuelle forskjellen? 

      Iversen, Ingvild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Studien baseres på litterære funn som belyses og drøftes. I undersøkelsen ser man på sosiale vansker og kjønnsforskjeller. Sosiale vansker graderes i denne oppgaven inn i lettere grader av vansker som atferdsproblemer og antisosial atferd og mer alvorlige grader av vansker som atferdsforstyrrelse (CD) og opposisjonell atferdsforstyrrelse (ODD). Undersøkelser viser at det er ca tre ganger så mange ...
    • Erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser - et grunnlag for håp, gode rollemodeller og profesjonell nærhet. 

      Marthinsen, Glenn Engedahl (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-17)
      I denne kvalitative studien har jeg undersøkt hvilke erfaringer ledere og kolleger har gjort seg ved å arbeide sammen med erfaringsmedarbeidere i tverrfaglig spesialisert behandling av ruslidelser (TSB). TSB er den norske betegnelsen på tjenester som utføres i rus- og avhengighetsbehandling på spesialistnivå. Det betyr at alle informantene i denne undersøkelsen arbeider i rusbehandling som skal fylle ...
    • Ervervet døvblindhet og arbeidsliv 

      Lund-Hansen, Anelin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Det finnes lite forskning på området ervervet døvblindhet og arbeidsliv. I spesialpedagogisksammenheng vil døvblinde representere en minoritetsgruppe som risikerer å bli ekskludert, med mindre vi kan tilrettelegge for deltakelse. Grunnen til at dette vil være relevant å belyse, er at personer som får diagnosen sent kan da ha vært gjennom et utdanningsløp, de står ferdig utdannet, og klar for å komme ...
    • Estetiske fags betydning for læring og dannelse. Hvordan kan lærere bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen? 

      Monsen, Lin-Ingvild Holmgren (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Gjennom min master oppgave i spesialpedagogikk og tilpasset opplæring, har jeg sett på estetiske fags betydning for læring og dannelse. Jeg har ønsket å finne ut noe om hvordan lærere kan bruke estetiske fag for å fremme læring og dannelse i grunnskolen. Jeg har sett på hvordan de estetiske fagene kan fremme inkludering og skape motivasjon, og styrke elevenes selvbilde som en del av dannelsesprosessen. ...