• "Hadde det ikke vært for ho Astrid, så vet jeg ikke hvordan det hadde gått" Foresattes beskrivelser av fellesnevnere for en god spesialundervisning i den videregående skolen for elever med autismespekterforstyrrelser 

      Grimstad, Inger-Ann J. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-13)
      Forsking som foreligger om spesialundervisning i skolen, tenderer mot å ha fokus på det som ikke fungerer. Denne masteroppgaven har til hensikt å beskrive hva som kjennetegner god spesialundervisning. Søkelyset rettes mot foresattes opplevelser av spesialundervisning og på praksis som erfares som fungerende for elever som har autismespekterforstyrrelser i videregående skole. Problemstillingen er som ...
    • «Har du hatt det vanskelig på skolen noen gang kanskje?» En undersøkelse om foreldres opplevelse av overgang barnehage-skole for barn med nedsatt hørsel. 

      Sirevåg, Thomas Haug (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Tema for denne oppgaven er overgangen fra barnehage til skole for barn med nedsatt hørsel. Det er et behov for mer kunnskap og kompetanse om barn med spesialpedagogiske behovs overgang mellom de pedagogiske institusjonene. Med denne oppgaven ønsker jeg å bidra med økt kompetanse på overgangen for barn med nedsatt hørsel. Problemstillingen er derfor følgende: «Hvordan opplever foreldre til barn med ...
    • Hjelp til barn og unge med prestasjonsangst 

      Haugen, Sigurd (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-15)
      Prestasjonsangst er et utbredt problem for barn og unge i skolen og kommer primært til uttrykk i akademiske settinger, der særlig andres vurdering er påfallende. De fleste mennesker har følt prestasjonsangst på kroppen i større eller mindre grad. Det kan være under en tale vi skal holde, lese høyt for noen enten det var på barneskolen eller universitetet, før og under eksamener og så videre. Dette ...
    • Hva er effektiv behandling av angstlidelser? 

      Melberg, Linda; Hødnebø, Paul Tellef (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Vi har i denne oppgaven sett på begrepet angst og hva som kjennetegner den sykelige angsten. Ut fra ulike teorer har vi belyst årsaker til at angstlidelser oppstår, og forsøkt å finne frem til hva som regnes som effektiv bahandling av disse. Vi har også gjort rede for forebyggende tiltak, da forebygging og behandling bør sees i en sammenheng. Det virker som om det er bred enighet om at de som har ...
    • Hva er potensialet for musikalsk virksomhet i barnehager? 

      Dønnem, Nina Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-29)
      En stortingsmelding ca. 10 år tilbake sier om kvalitet i barnehage at «Alle barn skal få delta aktivt i et inkluderende fellesskap.». Nylig vektla Regjeringen at praktiske og estetiske fag, innbefattet musikkfaget, skal styrkes i barnehagen. Ifølge barnehagens rammeplan kan musikk sammen med andre praktiske og estetiske fag legge til rette for opplevelse av deltakelse, tilhørighet og fellesskap. Etter ...
    • Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring? En kvalitativ intervjustudie 

      Børsvik, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-30)
      Tre informanter, alle minoritetsspråklige elever i videregående skole, har bidratt til å belyse problemstillingen ”Hva oppfatter minoritetsspråklige elever på videregående skole som viktige faktorer for god norskopplæring?” Deres informasjon representerer grunnlaget for masteroppgavens forskningsfunn. Forskningsfunnene blir hovedsakelig drøftet og sett i lys av forskning og teori om tilpasset ...
    • Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon? En kvalitativ studie av samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barnevernsinstitusjon. 

      Lusk, Elias Grindvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      Denne oppgaven handler om samarbeidsrelasjonen mellom ungdomsskole og barneverninstitusjon. Oppgaven tar sikte på å belyse sentrale aspekter rundt samhandlingen mellom disse to organisasjonene. Problemstilling lyder: ”Hva skjer med skole-hjemsamarbeid når hjem erstattes av barnevernsinstitusjon?”. Oppgaven har som formål og belyse de tema og fenomener ansatte i ungdomsskole og barnevernsinstitusjon ...
    • Hvilke erfaringer har samisktalende spesialpedagoger med bruk av Nordsamisk fonemtest? 

      Thomassen, Gunn Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Sammendrag Temaet i denne oppgaven omhandler bruk av Nordsamisk fonemtest (Sámegiel fonemteasta) i arbeidet med å avdekke språklydsvansker hos nordsamiske barn. Testen ble utviklet i 2008 – 2009. Den blir brukt for å kartlegge nordsamiske språklyder. Etter at testen ble tatt i bruk av samiske fagpersoner, har det ikke vært gjennomført noen studier som omhandler erfaring med å bruke dette testverktøyet. ...
    • Hvilke funksjoner og oppgaver har assistenten i spesialundervisningen? 

      Marienko, Mikhail Mikhailovitsj (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Formål Formål med studiet har vært å få innsikt i assistentenes funksjoner og oppgaver i spesialundervisning i skolen. Problemstilling og forskningsspørsmål handler om: Hvilke funksjoner og oppgaver har assistenten i spesialundervisningen? Forskningsspørsmålene handler om hvilke oppgaver har assistenter og hvilke oppgaver får dem, og hvordan assistentenes involveres i samarbeid i spesialundervisning ...
    • Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet? 

      Buskli, Gerd Eli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2020-06-04)
      Teamet for studien er unge kvinner med Asperger syndrom og deres akademiske selvforståelse. Formålet med denne studien har vært å belyse den akademiske selvforståelsen tre unge kvinner med uidentifisert Asperger syndrom hadde gjennom grunnskoleforløpet sitt. Problemstillingen er som følger: «Hvilken akademisk selvforståelse har unge kvinner med Asperger syndrom som har fått diagnosen sent i livet?» ...
    • Hvilken etasje er jeg i nå? : Forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi studert gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. 

      Bruun, Kaja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Formålet med masteroppgaven er å prøve å forstå ervervet dysleksi ut fra ulike teorier om lesing. Dette er gjort ved å studere forholdet mellom afasi og ervervet dysleksi gjennom et kasusstudie med et enkeltcase. Det er tatt utgangspunkt i to ulike modeller som beskriver avkoding. Toveismodellen er godt kjent i Norge og beskriver avkoding gjennom en fonologisk- og en ortografisk rute som gir leseren ...
    • "Hvilken sammenheng er det mellom talespråklige ferdigheter i førskolealder og avkodingsvansker i lesing, og hvilke betingelser synes eventuelt å fremme eller hemme denne utviklingen?" 

      Larsen, Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Gode leseferdigheter er grunnlaget for å tilegne seg kunnskaper i alle fag, og nødvendig for å lykkes i de fleste situasjoner. Ut i fra større internasjonale studier vet man i dag at det er en sammenheng mellom utvikling av talespråklige ferdigheter i førskolealder og senere skriftspråklige ferdigheter. Man har også kunnskap om ulike betingelser som kan påvirke utviklingen av disse ferdighetene. ...
    • Hvordan arbeider pedagoger i barnehagen for å skape gode relasjoner til barn med problematferd? 

      Bakken, Torunn Antila (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-02)
      I denne studien har jeg undersøkt hva pedagoger gjør i barnehagen for å skape gode relasjoner til barn med problematferd. Forskningsspørsmålene mine har snevret oppgaven inn til pedagogers forståelse av barn med problematferd, hva pedagoger gjør for å skape gode relasjoner og hvilke prioriteringer og tilrettelegginger de gjør for å skape et godt psykososialt læringsmiljø. Teorien som danner grunnlaget ...
    • Hvordan arbeider personalet i barnehagen for å bidra til livsmestring for barn med utagerende atferd? 

      Roxrud, Tone-Lise (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      I denne masteroppgaven har jeg undersøkt arbeidsmetodene til pedagoger som arbeider i barnehager for å finne ut hva som bidrar til livsmestring for barn med utagerende atferd. Dette er en kvalitativ metode basert på kvalitative intervju. Jeg har utformet forskningsspørsmål for å snevre problemstillingen inn mot barnehagens prioriteringer. Oppgaven har en hermeneutisk tilnærming og analysen er gjort ...
    • Hvordan begripe det ubegripelige? En kvalitativ studie av pedagogisk personale i barnehagen og deres erfaringer og refleksjoner rundt barn utsatt for seksuelle overgrep. 

      Berntsen, Andrea Kristine Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      Mange barn utsettes for seksuelle overgrep, og det er et stort underkommunisert samfunnsproblem forbundet med tabu, skam og fortielse. For disse barna er det å møte voksne med forståelse, kompetanse og kunnskap om seksuelle overgrep essensielt. Det pedagogiske personalet i barnehagen er i en enestående posisjon til å oppdage barn utsatt for seksuelle overgrep. Målsettingen for studien var å få større ...
    • Hvordan blir undervisningen lagt til rette for de spesielt flinke elevene i småskolen? 

      Brox, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-12-15)
      Etter mine erfaringer i skolen mener de fleste lærerne at tilpasset opplæring er viktig, men at det på samme tid er vanskelig å få omsatt dette i praksis. Etter min mening er det utfordringer med tilpasset opplæring både for de svake og for de spesielt flinke elevene fordi lærere ofte ser at elever faller igjennom Når man snakker med lærere oppgir de ofte ressursmangel som grunn for at det er vanskelig ...
    • Hvordan få trygghet i en kropp som trenger hjelp? - Personer med funksjonsvariasjon sine fortellinger om møter med hjelpeapparatet etter seksuelle overgrep 

      Thunem, Ingrid (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      Denne masteroppgaven belyser relasjonene mellom hjelpeapparatet og funksjonsvarierte som har opplevd seksuelle overgrep. Hjelpeapparatet defineres som primær- og spesialisthelsetjeneste, samt ansatte i skole og andre hjelpesystemer. Både psykisk og fysisk hjelpeapparat er inkludert i oppgaven. Studiens analyse og diskusjon bidrar med relevante refleksjoner for de som i sitt yrke møter funksjonsvarierte ...
    • Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon? 

      Martinsen, Bente Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-13)
      Studiens problemstilling er: «Hvordan fremstår kommunikasjon i klassen når en av elevene bruker alternativ- og supplerende kommunikasjon». Jeg har i studien hatt spesiell fokus på kommunikasjon som skjer rundt det faglige i klasserommet, og har begrenset studiene til å se på kommunikasjon i form av spørsmål, svar og kommentarer. Skolen hvor jeg fikk anledning til å gjennomføre mine observasjoner ...
    • Hvordan har Covid-19 pandemien påvirket elevrelasjoner, skoletrivsel og mobbing hos skoleelever i Tromsø? En kvantitativ undersøkelse basert på rådata fra «Trivsel i Tromsø 1 og 2». 

      Lagesen, Monica Irene (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Covid-19-pandemien kom plutselig og overraskende på alle i 2020, og for å begrense sykdom og dødelighet ble Norges befolkning pålagt mange restriksjoner. Det var fra pandemiens start et uttalt mål å begrense konsekvensene for barn og unge i størst mulig grad, men i ettertid ansees ikke det for å ha vært helt vellykket (NOU 2022:5). Dette er en kvantitativ studie basert på rådata fra to tverrsnitts ...
    • Hvordan hjelpe barn med innadvendt atferd i overgangssituasjonen barnehage/skole? 

      Hansen, Gørill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-13)
      Problemområde: I oppgaven vil fokuset være rettet mot barn med innadvendt atferd, som skal over i en ny arena, grunnskolen. Forskning viser at barn med innadvendt atferd forsvinner lett i mengden av andre barn i barnehage og skole. Denne gruppen barn har større risiko for å utvikle angstproblematikk, om det ikke settes i gang tiltak tidlig. Overgangen fra barnehage og skole sies å kunne være ...