• Angst og skolevegring : en teoretisk studie 

      Søderlund, Anna Lena Margareta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      I denne masteroppgaven drøftes begrepene angst og skolevegring ut fra følgende problemstilling: Er det en sammenheng mellom angst og skolevegring hos barn i grunnskolen?
    • Arbeid for ungdom med utviklingshemning. Er det en visjon – eller et forutsigbart mål? Forslag til arbeid med en bedre overgang mellom skole og arbeidsliv for denne elevgruppen. 

      Nilssen, Lisa rotvold (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Masteroppgaven er en teori studie om overgangen fra videregående skole mot arbeidsliv for elever med lett eller moderat psykisk utviklingshemming. Elevene har behov for forutsigbarhet, kontinuitet og struktur, og de har ønsker om hva de skal jobbe med som all annen ungdom. Som rådgiver, og tidligere faglærer, har jeg erfart at overgangen fra skole til arbeidsliv ikke er enklere i 2015 enn den var i ...
    • Arbeid med barn med særskilte behov og barn i krise; En kvalitativ studie i en SOS-barnehage i Sør-Afrika 

      Meyer, Christel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Formålet med denne masteroppgaven er å gjøre en beskrivende kvalitativ studie av lærerrollen i en SOS-barnehage som har mange års praktisk erfaring med å arbeide med barn som har blitt forlatt, utsatt for omsorgssvikt, vold og seksuelle overgrep, barn som er berørt av rusmisbruk og HIV/AIDS i nær familie. Oppgaven omhandler lærernes opplevelse av sin egen rolle og rammene rundt barnehagen i arbeid ...
    • At nå nye højder. Deltagelse på Arctivity. Hvordan risikosportaktiviteter bidrager til mestring og mening hos mennesker med fysiske funktionsnedsættelser 

      Brogaard, Lene Fisker (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-13)
      Dette studie fokuserer på hvordan mennesker med fysiske funktionsnedsættelser oplever mening og mestring ved klatring. Forskningsstudiet har et kvalitativt design og er inspireret af fænomenologien og dens filosofiske udgangspunkt for at forstå andre menneskers livsverden. Datamaterialet og empirien blev skabt og indsamlet i løbet af en uges ophold på Arctivity i sommeren 2015. Arctivity er et ...
    • Atferdsvansker og sosiale relasjoner i barnehagen. En kvalitativ studie om pedagogers tanker rundt barn som viser atferdsvansker og deres evner til å danne sosiale relasjoner i barnehagen 

      Amundsen, Torstein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-24)
      Denne oppgaven ønsker å undersøke hvilke tanker pedagoger har om barn som viser atferdsvansker og hvordan disse barna evner å knytte sosiale relasjoner i barnehagen. Atferdsvansker blir i denne oppgaven avgrenset til både eksternalisert og internalisert atferd. Felles for disse er at atferden vanskeliggjør egen læring og sosial utvikling og kan få store sosioøkonomiske følger hvis det ikke settes ...
    • Autisme og flerspråklighet. Hvordan er den språklige situasjonen for flerspråklige familier med barn med ASF i Norge? 

      Løvberg, Tone (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-02)
      Denne masteroppgaven omhandler flerspråklige familier i Norge som har et barn med autismespekterforstyrrelser (ASF). Det blir stadig flere barn i Norge som også er en del av minoritetsfamilier, innvandringsfamilier og andre familier som forholder seg til flere språk i hverdagen. Det er i dag mange som forsker på ulike felt innenfor autismespekterforstyrrelser, men innenfor temaet ASF og flerspråklighet ...
    • Autismespekterforstyrrelser og livskvalitet. Hva er livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser? 

      Alexandersen, Andreas Oskal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-16)
      Det er stadig økende mengde forskningslitteratur på livskvalitet i relasjon til autismespekterforstyrrelser (ASF). Det synes å være felles konsensus vedrørende den nære tilknytningen mellom livskvalitet og livsløp (utfall). Behovet for nyansering av begrepet er sentralt, i kombinasjon med bedre måleverktøy. Majoriteten av mennesker med ASF rapporterer dårligere livskvalitet enn mennesker uten. ...
    • Å få hjelp til det uhjelpelige. Hvordan unge mennesker opplevde hjelpen etter seksuelle overgrep 

      Johnsen, Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-01)
      Masteroppgaven fokuserer på hvordan man kan avdekke seksuelle overgrep, og hvordan unge mennesker utsatt for seksuelle overgrep opplevde hjelpen de fikk i etterkant. Studien tar for seg ulike hjelpepersoner; familie, venner, skole og ulike instanser. Teorigrunnlaget er fra tidligere forskning om seksuelle overgrep, samt forskning rundt traumatisk stress og traumer, resiliens og posttraumatisk vekst. ...
    • Å formidle et fagstoff. Hvordan kommunisere og anskueliggjøre et tema i undervisning. 

      Larsen, Maud-Erna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
      Masteroppgaven omhandler fenomenet "formidling av fagstoff og gir et lite bilde om - Hvordan kommunisere og anskuliggjøre et fagstoff i faget naturfag på ungomsskolen. Jeg har observert en lærer i undervisning der jeg har sett på hvilke språk - og handlingsvalg læreren gjør i praksisfeltet. Oppgaven omhandler og hvilke didaktiske refleksjoner som ligger til grunn for valg og differensieringstiltak ...
    • Å ikke være en sau. En spørreundersøkelse om hvordan ungdom opplever egen trivsel, læring, inkludering og atferd i dramakonteksten. Oppfulgt av dybdeintervjuer 

      Fossesholm, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)
      Dette studiet har sin bakgrunn i min interesse for bruk av kreative fag i samfunnet, herunder bruk av drama, og min interesse for ungdom som strever med ulike typer atferd. Den har blitt til på bakgrunn av de ungdommene jeg har møtt som mestrer dramakonteksten bedre enn skolekonteksten. Studiet gir et viktig tilskudd til forskningen både innenfor det teaterfaglige og det spesialpedagogiske feltet. ...
    • Barn med minoritetsspråklig bakgrunn og språkvansker. Et kvalitativt studie av barnehagelæreres erfaringer. 

      Johansen, Ann Bente (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      Problemstilling: Hvilken forståelse har barnehagelæreren i barnehagen av språkvansker blant barn med minoritetsspråklig bakgrunn? Språkvansker omtales gjerne som en skjult vanske, i og med at vanskene ofte avdekkes og kartlegges sent. Likevel er språkvansker et relativt vanlig problem blant barn i førskolealder. I styringsdokumenter knyttes tidlig innsats opp mot barn med minoritetsspråklig ...
    • Barn som lever med vold i nære relasjoner 

      Fosse, Rachel Nygård; Løberg, Ida Lillehagen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-01)
      Oppgaven tar opp temaet barn som lever med vold i nære relasjoner. Den belyser og drøfter forskningsspørsmål knyttet til konsekvenser og tegn hos barnet. Oppgaven tar for seg utfordringer i forhold til helsesøsters arbeid, med å hjelpe og avdekke familievold, samt utfordringer i forhold til kulturforskjeller. Videre retter vi søkelyset mot helsesøsters kunnskap og kompetanse i arbeid med voldsutsatte ...
    • Barnehageansattes arbeid med forebygging og avdekking av seksuelle overgrep 

      Olsen, Sunniva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Hensikten med studien å undersøke i hvilken grad de ansatte i barnehagene arbeider med å forebygge og avdekke seksuelle overgrep mot barn. Det er også ønskelig at den ferdige avhandlingen kan bidra til refleksjon over egen praksis for de som arbeider med barn, samt gi et innblikk i hvilken grad barnehageansatte arbeider med temaet. Derfor er problemstillingen som følger; I hvilken grad og hvordan ...
    • Barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser. Forebygging av seksuelle overgrep 

      Bergersen, Sandra Angelita; Jensen, Tatjana Solberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Denne studien tar for seg å undersøke på hvilken måte barnehagebarns kunnskap om kropp, seksualitet og følelser kan virke forebyggende mot seksuelle overgrep. I tillegg undersøker den hvordan barnehageansattes holdninger kan innvirke på det forebyggende arbeidet i barnehagens praksis. Teorigrunnlaget for oppgaven presenterer aktuell teori og forskning som omhandler barns seksuelle og følelsesmessige ...
    • Bedre læringsmiljø! Hvordan? En studie av hvordan lærere tenker at de arbeider for å skape god relasjon til sine elever. 

      Sandberg, Solveig (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-30)
      En studie av tre læreres subjektive oppfattelse av hvordan de arbeider med lærer-elev relasjon begrenset til; lærers syn på relasjon i forhold til god klasseledelse, lærers støtte av elever, lærers oppfattelse av sin rolle i forhold til elevenes trygghet og tillit, elevenes motivasjon og engasjement i egen læring, og om lærere/skolen har relasjon som tema på felles arbeid. Studien er kvalitativ ...
    • Blant ulver og sjiraffer i den videregående skolen 

      Bjørnstad, Jon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-10-31)
      Forfatteren har i denne avhandlingen forsøkt å analysere et skolemeglingsprosjekt ved Breivang videregående skole i Tromsø-regionen i perioden 2009-2011. Erfaringer fra prosjektet forsøkes analysert gjennom intervjuer av ulike respondenter fra ulike nivåer på skolen og en uformell observasjon i en klasse. Dette relateres til Einar og Sidsel Skaalviks ideer om hva som kjennetegner et godt læringsmiljø ...
    • Bobler i blodet. Betydningen av fysisk aktivitet for unge voksne med ADHD. 

      Hatlen, Ole Nerum (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-06)
      Sammendrag Bakgrunn og formål: ADHD er en av de mest vanlige psykiatriske forstyrrelsene hos barn, som vedvarer inn i voksen alder i de fleste tilfeller. Oppmerksomhetssvikt, hyperaktivitet og impulsivitet utgjør kjernesymptomene for ADHD-diagnosen. Forskning viser at fysisk inaktivitet har økt blant barn og ungdom. Inaktiv atferd kan føre til dårligere selvbilde, svekkede familierelasjoner og ...
    • "Dem må være i min verden". En kvalitativ studie om veiledning mellom PP-rådgiver og lærere 

      Hansen, Bente Renate Rasmussen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      Bakgrunn og formål: Tema for dette studiet er hvordan veiledning kan bidra til læring for lærere. Lite visste jeg om spesialpedagogikk da jeg startet på studie, master i spesialpedagogikk. Jeg begynte på min videreutdanning straks jeg var ferdig med grunnskolelærerutdanningen 1-7 klasse. Underveis i grunnutdanningen fikk vi så vidt innblikk i spesialpedagogikk, svært lite, men nok til at jeg så ...
    • Den betydningsfulle voksen-barn relasjonen. En kvalitativ studie av hvordan deltakelse i ICDP-veiledning har påvirket barnehagelæreres relasjonskompetanse 

      Bakke, Karen Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)
      Tema for oppgaven er voksen-barn relasjonen, og den betydningen den har for barns trygghet, trivsel og utvikling. Bakgrunn for forskningsfokus er egen erfaring med deltakelse i ICDP-veiledning (International Child Development Programme), kombinert med det jeg opplever som en utbredt usikkerhet for hvordan forholde seg til barn som sees som utfordrende. Synet på barn, det gjensidige samspillet mellom ...
    • "Den største gaven jeg kan gi mine elever, er at jeg ser, hører og forstår dem". Lærerens rolleforståelse av krisehåndtering innenfor en pedagogisk kontekst 

      Gudmundsen, Anja Merete Karlsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-01-17)
      Denne avhandlingen omhandler pedagogers arbeid med kriserammede elever. På skolen oppholder det seg til en hver tid elever som har opplevd kriser i livet. De dramatiske hendelsene kan skape negative reaksjoner hos eleven, noe som endrer elevens læringsforutsetninger ved at elevens kapasitet til å lære reduseres. Slike pedagogiske konsekvenser må lærerne forholde seg til og legge opp undervisningen ...