Show simple item record

dc.contributor.authorHaugseth, Bengt
dc.date.accessioned2018-06-14T08:53:34Z
dc.date.available2018-06-14T08:53:34Z
dc.date.issued2018-06-14
dc.description.abstractI hvilken grad brukes kritisk pedagogikk og kritisk tenkning i musikkfaget ved lærerutdanninga hvor forfatteren underviser? Musikk er et fag som vi liker å tenke på som kreativt og problemløsende, men hvordan har dagens lærerstudenter mulighet til å påvirke egen studiehverdag, løse faglige problemer, være skapende, bli selvstendige og styrket i troen på at de kan utgjøre en forskjell i fremtidens skole? Denne artikkelen tar opp - med utgangspunkt i Paulo Freires utdanningsfilosofi - kritisk pedagogisk tenkning innenfor musikkundervisning og hvordan man kan avdekke maktaspekter og ubalanser i musikkundervisninga ved hjelp av kritiske spørsmål. Den drøfter egen undervisning i lærerutdanninga: Studenters læring, undervisningssituasjoner, pensum og eksamen og ser på mulighetene for å bruke en kritisk tilnærming i musikkundervisning i høyere utdanning i dag.en_US
dc.description.abstractTo what extent do we implement critical pedagogy and critical thinking in the subject music in todays’ teacher education? We like to think of music as something that enhances creativity and problem-solving, but to what extent can music students today influence their own education, solve problems, be independent and thus think of themselves as teachers that can make a difference in the future? This article - inspired by Paulo Freire’s philosophy of education - is about critical thinking in music teaching and learning, and about how one can discover imbalances and power structures in music teaching using critical questions. It centers on reflections and a discussion of the author’s own practice: about the teaching, students’ learning, curriculum, plans and exams, and it evaluates the possibilities for using critical approaches in music in higher education today.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/12865
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges Arktiske Universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Musikkvitenskap: 110::Musikkpedagogikk: 114en_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::Musicology: 110::Music pedagogics: 114en_US
dc.subjectlæringen_US
dc.subjectselvstendiggjøringen_US
dc.subjectstudenteren_US
dc.subjectskoleen_US
dc.subjectlearningen_US
dc.subjectstudentsen_US
dc.subjectschoolen_US
dc.subjectindependenceen_US
dc.subjectself-regulationen_US
dc.titleUtdanner vi kritisk bevisste lærere? Musikkfaget i en lærerutdanningen_US
dc.typePreprinten_US
dc.typeManuskripten_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record