Show simple item record

dc.contributor.advisorSand, Jan Yngve
dc.contributor.authorRossebø, Tove Margareth
dc.date.accessioned2008-01-25T12:27:34Z
dc.date.available2008-01-25T12:27:34Z
dc.date.issued2007-12-06
dc.description.abstractDenne oppgaven skal ta opp ulike faktorer for hvordan en frittstående bedrift kan være konkurransedyktig i forhold til kjedene. Ryktet til bedriften vil være en av de viktigste faktorene som bidrar til dette. Samtidig er service og garanti også med på å bygge opp ryktet. Hvordan dette ryktet oppnås, er først og fremst avhengig av bedriftens valg av kvalitet til produktene. Jeg har brukt en hovedmodell av Shapiro (1983) som belyser dette. For en nyetablert bedrift, vil et rykte kunne oppnås i løpet av to perioder. I den første perioden må høykvalitetsprodukter bli solgt på lik linje som lavkvalitetsprodukter. Det tapet bedriften pådrar seg i denne perioden, blir betraktet som en rykteinvestering. Denne investeringen (tapet) får man igjen, ved repeterte kjøp av konsumentene i neste periode. Videre bruker jeg en modell av Lutz og Padmanabhan (1998) som bruker garanti som et signal om høy produktkvalitet. Garantier er et hjelpemiddel til å avdekke kvalitetsegenskapene til produktet, når det er umulig å determinere kvaliteten i forkant av kjøpet. Konsumenten klarer da å differensiere høy og lavkvalitetsprodukter fra hverandre. Garantier forhindrer at bedriftene/selgerne lyver om produktkvaliteten, slik at garanti og kvalitet gjenspeiler hverandre. Garantier kan også brukes til å kvalitetsdiskriminere konsumentene, på lik linje med en prisdiskriminering. Jeg har også utvidet signalisering av kvalitet, ved å tilby service. Men bedrifter kan møte på horisontale eksternaliteter forbundet ved dette. Det er beskrevet kort hvilke mulige løsninger (avtaler) som kan brukes for å eliminere dette. Helt til slutt benytter jeg en frittstående bedrift for å anvende teorien. Denne bedriften har opparbeidet seg et rykte ved valg av produktkvalitet. Bedriften har 80 år erfaring og ryktet har vært det essensielle elementet. Ved hjelp av ryktet, har bedriften klart å distribuere nye ukjente produkter på markedet og klarer å være konkurransedyktig med kjedene.en
dc.format.extent2075 bytes
dc.format.extent566736 bytes
dc.format.mimetypetext/plain
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1328
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1118
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2007 The Author(s)
dc.subject.courseIDSOK-3901nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Samfunnsøkonomi: 212en
dc.titleHvordan kan en frittstående bedrift være konkurransedyktig i forhold til kjedene?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record