Show simple item record

dc.contributor.advisorBertheussen, Bernt Arne
dc.contributor.authorØdegård, Katrine Alm
dc.contributor.authorØverland, Marie
dc.date.accessioned2018-10-09T14:06:42Z
dc.date.available2018-10-09T14:06:42Z
dc.date.issued2018-05-31
dc.description.abstractDenne matsterutredningen diskuterer muligheter og trusler ved delingsøkonomien og presenterer en strategisk analyse av Airbnb i Nord-Norge, spesielt i vår empiriske kontekst Tromsø. Ny teknologi har skapt nye markeder og forretningsmodeller som gjør det mulig å dele og utnytte underutnyttede ressurser og Airbnb er den største suksessen innen delingsøkonomien. Det teoretiske rammeverket i oppgaven består av Osterwalders Business Canvas og Porters fem krefter. Funnene våre viser at Airbnb har hatt en enorm vekst i Nord-Norge og dette har hatt en merkbar effekt på andre sentrale aktører i regionen. For hotellene i Tromsø bidrar Airbnb med økt kapasitet for overnatting og en liten økning i konkurranseintensiteten. Airbnb har derimot en vesentlig større negativ påvirkning på boligmarkedet i Tromsø og flere boliger benyttes nå primært til Airbnb-utleie. Samtidig viser våre analyser at Airbnb kan skape muligheter for andre reiselivsaktører i Tromsø. Avslutningsvis presenterer oppgaven praktiske implikasjoner og anbefalinger knyttet til økt strategisk fokus på Airbnb som fenomen. Oppgaven har også teoretiske implikasjoner. Porters rammeverk tar ikke hensyn til hva et tilbud kan være dersom det ikke identifiseres som et substitutt. Våre analyser indikerer at spørsmålet om Airbnb som substitutt eller supplement, er avgjørende for hvordan intensiteten i industrien påvirkes.en_US
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/13920
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUiT Norges arktiske universiteten_US
dc.publisherUiT The Arctic University of Norwayen_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2018 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDBED-3901
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Økonomi: 210::Bedriftsøkonomi: 213en_US
dc.subjectVDP::Social science: 200::Economics: 210::Business: 213en_US
dc.titleMuligheter og trusler i delingsøkonomien. En strategisk analyse av Airbnb i Nord-Norgeen_US
dc.typeMaster thesisen_US
dc.typeMastergradsoppgaveen_US


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Except where otherwise noted, this item's license is described as Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)