Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorBaglo, Cathrine
dc.contributor.authorStien, Hanne Hammer
dc.date.accessioned2018-11-26T08:47:08Z
dc.date.available2018-11-26T08:47:08Z
dc.date.issued2018-10-22
dc.description.abstractArtikkelen tar utgangspunkt i to kunstprosjekter som på ulike måter tematiserer europeisk utstillingskultur og nordisk kolonialisme i fortid og nåtid; «European Attraction Limited» av Lars Cuzner og Cassius Fadlabi (2011–14) og Joar Nangos «European Everything» (2017). Prosjektene diskuteres i lys av en historisk utstillingspraksis som prosjektene påkaller på en direkte eller indirekte måte, nemlig de såkalte levende etnografiske utstillinger. Hvilke mulighetsrom åpner prosjektene opp for – eller lukker?en_US
dc.description.abstract<i>English abstract</i>: In this article, the authors discuss two art projects which deal with European exhibition culture and Nordic colonialism in the past and present; «European Attraction Limited» by Lars Cuzner and Cassius Fadlabi (2011–2014) and Joar Nango’s «European Everything» (2017). The projects are viewed in light of the so-called live ethnographic displays. This was an exhibition practice typical all over the Western world in the nineteenth and early twentieth centuries, which the projects invoke in a direct or indirect way. Which scope of possibility and agency do these projects generate?en_US
dc.descriptionThe following article: Baglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. <i>Kunst og kultur</i>, 101(3), 166-185, can be accessed at <a href=https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04> https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04</a>.en_US
dc.identifier.citationBaglo, C. & Stien. H.H. (2018). Alt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekter. <i>Kunst og kultur</i>, 101(3), 166-185. https://doi.org/10.18261/issn.1504-3029-2018-03-04en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 1618961
dc.identifier.issn0023-5415
dc.identifier.issn1504-3029
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/14235
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlaget (Scandinavian University Press)en_US
dc.relation.journalKunst og kultur
dc.relation.projectIDinfo:eu-repo/grantAgreement/RCN/P-SAMISK/270629/Norway/The Societal Dimensions of Sami Research: The Production and Implementation of Knowledge in the High North//en_US
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.subjectVDP::Humanities: 000::History of art: 120en_US
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Kunsthistorie: 120en_US
dc.subjectAnnerledesgjørenen_US
dc.subjectagensen_US
dc.subjectlevende etnografiske utstillingeren_US
dc.subjectEuropean Attraction Limiteden_US
dc.subjectEuropean Everythingen_US
dc.subjectDocumenta 14en_US
dc.subjectAgencyen_US
dc.subjectOtheringen_US
dc.subjectLive ethnographic displayen_US
dc.subjectEuropean Attraction Limiteden_US
dc.subjectEuropean Everythingen_US
dc.subjectDocumenta 14en_US
dc.titleAlt eller ingenting: Annerledesgjøren og agens i to (post)koloniale kunstprosjekteren_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel