Show simple item record

dc.contributor.advisorSkagen, Kaare
dc.contributor.advisorKraft, Siv Ellen
dc.contributor.authorAndreassen, Bengt-Ove
dc.date.accessioned2008-08-19T10:54:39Z
dc.date.available2008-08-19T10:54:39Z
dc.date.issued2008-06-26
dc.description.abstractAvhandlingen viser hvordan tre innføringsbøker i religionsdidaktikk synes å forvalte en dominerende fagforståelse i den religionsdidaktiske diskursen ved å være institusjonalisert gjennom å være pensumlitteratur og anbefalt litteratur på ressursstedet KRLnett.no. Disse legger til grunn en empatisk og harmoniserende religionsforståelse og bygger på reform- og sosialpedagogikk i sitt elevsentrerte kunnskapssyn. De andre innføringsbøkene skiller seg vesentlig fra de andre gjennom enten å ha et teosentrisk perspektiv eller være orientert mot religionsvitenskap og å være fag- og stofforientert. Videre argumenteres det for at den religionsdidaktiske diskursen preges av en fagtenkning som har utspring i en teologisk orientert religionsdidaktikk. Vektlegging av at religion skal knyttes til elevens personlige vekst og utvikling er tydelig. Det fører også til at religionslærerrollen hovedsakelig konstrueres rundt en form for relasjonskompetanse i større grad enn fagkunnskap. I måten religion knyttes til elevens personlige vekst og utvikling, sammen med religionslærerens relasjonskompetanse, står en religionsundervisning designet etter en slik fagforståelse i fare for å bli en terapeutisering.en
dc.format.extent3771593 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.isbn978-82-91636-82-5
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/1570
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_1343
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2008 The Author(s)
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Kristendomskunnskap: 152en
dc.subjectVDP::Humaniora: 000::Teologi og religionsvitenskap: 150::Religionsvitenskap, religionshistorie: 153en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280::Fagdidaktikk: 283en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Pedagogiske fag: 280en
dc.subjectreligionsdidaktikken
dc.subjectreligionspedagogikken
dc.subjectreligionsundervisningen
dc.subjectreligionsforståelseren
dc.subjectlærebokanalyseen
dc.subjectreligion og samfunnen
dc.subjectreligion og skoleen
dc.title“Et ordinært fag i særklasse” : en analyse av fagdidaktiske perspektiver i innføringsbøker i religionsdidaktikken
dc.typeDoctoral thesisen
dc.typeDoktorgradsavhandlingen


File(s) in this item

Thumbnail
Thumbnail

This item appears in the following collection(s)

Show simple item record