Blar i tittel Mastergradsoppgaver i språk og samfunnsfag
Viser treff 21-40 av 181
-
“…….det er ikke kjønn det kommer an på …..” : en undersøkelse av ulike holdninger til historie og historieundervisning blant gutter og jenter
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)Oppgaven tar for seg jenter og gutters ulike holdninger til historie og historieundervisning. Den er basert på en spørreundersøkelse som ble utført i to klasser på en skolen i Tromsø. Det ble også gjennomført intervjuer med utvalgte elever. Hovedmålet med oppgaven var å finne ut om gutter er mer interesserte i historie enn jenter og hvorfor det eventuelt kunne være slik. -
"Det er litt vanskelig å skulle lage en CV til hvordan man er". En kvalitativ studie av Facebook som arena for unge voksne.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)Denne studien fokuserer på hva slags arena Facebook er for unge voksne. Jeg har blant annet brukt teori om jevnaldersosialisering for å forstå hvilken betydning Facebook spiller i livet til unge voksne. Det empiriske datamaterialet som benyttes i denne studien er basert på syv kvalitative intervju. Denne studien bærer preg av et perspektiv der jeg vektlegger et dialektisk forhold mellom teknologi ... -
"Det er vanskelig". Undervisning om kjønn og seksualitet i skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)Denne teksten forsøker på grunnlag av kvalitative intervjuer med lærere og helsesøstre å finne ut hvilke forestillinger om kjønn og seksualitet som ligger til grunn for den undervisningen som gis om temaet i ungdomsskolen. To skoler er besøkt: en urban og en rural. På den urbane skolen gjennomføres seksualundervisning av helsesøster, medisinstudenter som har eget opplegg med elevene, og i naturfag ... -
Det religiøse rasjonalitetsparadokset. En sosiologisk analyse av hvordan moderne mennesker kan kombinere religion og rasjonalitet
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)I denne sosiologiske analysen har det blitt produsert en teori som forklarer hvordan tilsynelatende rasjonelle individer, som også er religiøse, håndterer spenningen mellom religion og rasjonalitet. Gjennom begrepsavklaring av religion og rasjonalitet har jeg illustrert hvordan det er en spenning mellom disse to begrepene. Dette fenomenet har blitt observert, hovedsakelig gjennom journalistiske ... -
Det tvetydige i apokalypsen – en økokritisk lesning av Afrodites basseng av Gert Nygårdshaug
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-05)Sammendrag Denne masteroppgaven tar for seg Gert Nygårdshaug roman Afrodites basseng. Romanen forteller om en apokalypse: En eksplosiv skogvekst gror igjen jordas overflate og utsletter majoriteten av menneskeheten. I oppgaven analyserer jeg romanen i et økokritisk perspektiv. Økokritikken undersøker hvordan naturen er representert i en tekst, og hvordan menneskets relasjon til den ikke-menneskelige ... -
Didrik Pining (ca.1430-1490): Eventyrer og embetsmann
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)Denne oppgaven tar for seg Didrik Pinings liv og virke fra ca. 1430 – 1490 og ser på hva hans tid som hirdstjore på Island kan si oss om situasjonen på Island som var fylt med handelskonkurranse og konflikter mellom tyske og engelske kjøpmenn. Her blir det tatt en gjennomgang av hans opphav fra den tyske uavhengige hanseatiske handelsbyen Hildesheim hvor han ble født, hans tid som kaper, hans ... -
Digital historiesimulering i undervisning. Muligheter og begrensninger
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-31)Avhandlingen belyser bruken av historiesimulerende spill i undervisning. Bakgrunnen for dette er at historiefaget mangler en del arbeid rundt emnet. Sentralt i avhandlingen er et feltarbeid ved Rothaugen skole, som observerte et pilotprosjekt der dataspillet This War of Mine ble brukt i historieundervisningen. Avhandlingen introduserer digitale spill som historie, og historiesimulering i undervisning ... -
Digital mobbing og krav til lærerrollen : en sosiologisk problematisering av opplæringsloven
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-18)Digital mobbing er et alvorlig og økende problem for elever i den norske skolen. Digital mobbing er et relativt nytt fenomen, selv om mobbing ikke nødvendigvis er det. Gjennom samfunnets og skolenes økte tilgang til digitale verktøy og sosiale medier støter skoler og lærere rundt om i landet på nye krav og utfordringer. Den gylne regel blir ofte omtalt i sammenheng med digitale mobbesituasjoner. I ... -
Digitalisering i skolen: en stein til byrden eller en kilde til økt kunnskap? En kvalitativ dokumentanalyse av et utvalg aktørers tanker og fortellinger om den digitale skolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-01)Denne oppgaven handler om den digitale skolens rolle i utredelsen av sosiale ulikheter blant norske barn i dag. Formålet med oppgaven er å undersøke hvilke tanker og fortellinger aktører fra skolefeltet har om den digitale skolen, og hvorvidt disse fortellingene kan si noe om den sosiale ulikheten. Det har også vært et mål og kartlegge hvordan opplæringen i digitale ferdigheter foregår i dag, og om ... -
"Du ønsker jo en dialog med så mange som mulig". Hvordan lærere jobber for å utvikle elevers muntlige ferdigheter i samfunnsfag
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-11)Tema for denne oppgaven er muntlighet, og problemstillingen jeg har undersøkt, er: Hvordan jobber lærere med å utvikle elevenes muntlige ferdigheter i samfunnsfag? Problemstillingen er undersøkt med et kvalitativt forskningsdesign, hvor metodene som er brukt er intervju og observasjon. Informantene er tre lærere som underviser i samfunnsfag på ungdomsskole. Vygotskys sosiokulturelle læringsteori ... -
Dyktige midler. En studie av upaya-begrepet i mahayanabuddhismen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)Denne avhandlingen er basert på et feltarbeid jeg har utført i Kyoto i Japan hvor formålet har vært å samle inn visuelt materiale, for å analysere bruk av upaya ved forskjellige mahayanabuddhistiske templer i dagens Japan. -
Elevers begrepsforståelse i skolens historiefag. En historiedidaktisk studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)Å oppnå faglig begrepsforståelse er noe lærere skal forsøke og utvikle hos elevene i skolen, men hva om elevene utvikler sin egen måte å forstå begreper på? Denne oppgaven er først og fremst en teoretisk historiedidaktisk oppgave hvor det blir lagt fram hva som skal øke elevenes historiefaglige forståelse gjennom nøkkelbegreper og innholdsbegreper. Historiebevissthet er også et aspekt elevene forstår ... -
En analyse av norsk militærhistorie gjennom 1800-tallet. På hvilke måter var den prøyssiske militære nytenkning sentral for norsk militær utvikling
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)1800-tallet var et århundre hvor både det nasjonale og internasjonale samfunnet gjennomgikk omfattende endringer. Norsk militærhistorisk var dette intet unntak. Norge deltok i to unioner og avsluttet århundret som en egen statsmakt. I tillegg stilte århundret flere krav til en modernisering av militærmakten. Denne oppgaven har som mål å belyse den norske militære utvikling gjennom 1800-tallet. Her ... -
En kaotisk hverdag - Gjenreisningen av Kåfjord kommune 1945-1950
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-01)Denne oppgaven har til hensikt å undersøke gjenreisningen av Kåfjord kommune i perioden 1945-1950. Hvilke utfordringer møtte innbyggerne i kommunen når de kom tilbake sommeren 1945? Hvordan så området ut og hvordan utvikler det seg til 1950? Det blir sett på utviklingen av innbyggertall, boligbygging og livsgrunnlaget. Er det et samsvar mellom det innbyggerne uttrykker, og det kommunen gjør? Det vil ... -
En kvalitativ studie om holdninger til og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. Norskspråklige med bakgrunn fra et gammelt sjøsamisk område
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)Dette er en sosiolingvistisk kvalitativ studie om holdninger og oppfatninger av samisk språk og kultur hos norskspråklige i en kommune i Nord-Troms. De norskspråklige er fra ulike generasjoner med bakgrunn i et gammelt sjøsamisk område. Avhandlingen har et synkront perspektiv, men ser litt bak i tid på hvordan fortiden har vært med på å forme dagens situasjon. Masteravhandlingen har også et didaktisk ... -
En kvantitativ studie av kjønnsforskjeller i grunnskoleprestasjoner – kan effekten av bosted og utdanningsnivå bidra til nyansering?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)Oppgaven har som formål å nyansere kjønnsforskjellene i grunnskolen ved hjelp av kommuners sentralitet, sysselsettingsprofil, og utdanningsnivå. Sysselsettingsprofil er i oppgaven representert av prosentandel i kommunen som er sysselsatt i primærnæringer. Utdanningsnivå er operasjonalisert gjennom prosentandel i kommunen med høyere utdanning, og prosentandel i kommunen med grunnskole som høyeste ... -
En protestantisk statsdannelse i Bøhmen 1618
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-08-16)I denne oppgaven tar jeg for meg striden mellom det mektige Habsburg-dynastiet og den protestantiske adelen i Bøhmen på 1600-tallet. Habsburg-dynastiet representerte et middelalderideal om et katolsk felles kristent storrike, mens bøhmenopprøret representerte en ny statstype i form av flerstyre og var dermed i motsetning til Habsburg-dynastiet. Da keiser Ferdinand den 2. gjeninntok Bøhmen startet ... -
En samisk tankemåte, kapital og identitet: En kvalitativ sosiologisk studie av unge samers tanker om utdanning, hjemsted og identitet.
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan unge samiske personer fra Finnmark orienterer seg i forhold til utdanning og hjemsted. Utdanningssosiologi er et svært populært forskningstema, men samisk som bakgrunnsfaktor er lite brukt innenfor dette emnet. Gjennom denne studien ønsker jeg å belyse noen av de faktorene som ikke har blitt forsket på i like stor grad. Problemstillingen ... -
Epistemicidad y evidencialidad en la elección del modo en español: el caso de 'tal vez': Un estudio de la importancia de las condiciones temporales, epistémicas y evidenciales, a través de las concordancias y las solidaridades formales en textos de corpus
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-17)The modal information expressed by a verb can be dependent or independent, depending on whether it needs to be chosen by an inducer or not. The subjunctive mood in Spanish is considered to be a dependent mood because it normally appears in the presence of a grammatical inducer. This thesis focuses on the connection between epistemicity, evidentiality and the selection of mood in statements that ... -
Er historiefaget i den norske skolen preget av moderne forskning, eller er historiefaget en dyrkning av nasjonale myter? : en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05)Denne masteroppgaven er en studie av historieforskning på norsk middelalder og måten tradisjonell historieskriving har påvirket vårt kollektive syn på tidlig middelalder i norsk historie. Oppgaven relaterer det sedvanlige og tradisjonelle historiesynet som har dominert i over 100 år til den læringen elevene blir presentert for i den norske skolen. For å belyse hvordan elever får presentert denne ...