• Gandalf Tryggve, Gudrun Bergljot og Ragnvald Tjodolf : nordiske renessansenavn som innovasjon i et sosiologisk og geografisk perspektiv 

      Dahlberg, Lars Eirik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Formålet med avhandlingen er å se på hvordan et utvalg nordiske renessansenavn spredte seg sosiologisk og geografisk i Norge på 1800-tallet. På grunnlag av opplysninger i Norsk personnamnleksikon (NPL) er materiale for syv nordiske renessansenavn hentet inn, nemlig Borghild, Dagny, Gudrun, Hjalmar, Ragnvald, Sverre og Trygve. Disse var også blant de hundre mest vanlige fornavnene i år 1900. Den ...
    • «… Halvparten skulle være om samene …». En komparativ analyse av norske- og samiskproduserte lærebøker for historiefaget i den videregående skolen etter Kunnskapsløftet 06 (K-06) 

      Heimstad, Joakim Borch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergradsavhandlingen handler om framstillingen av samisk historie i norske- og samiskproduserte læreverk i perioden fra K-06. Samene er i dag en naturlig del av historiefagets pensum, men det har ikke alltid vært slik. Samisk historie og samfunnsliv ble for første gang introdusert i norsk skole i 1974 og har siden hatt en drastisk utvikling i både omfang og omtale i læreplaner og lærebøker. ...
    • Hammerfest sanitetsforening i perioden 1944-1955 

      Høiskar, Siri Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Hva Hammerfest sanitetsforening arbeidet med i perioden 1945-1955 i etterkant av tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms gir innblikk i hvordan Hammerfest sanitetsforening møtte gjenreisningssituasjonen i Hammerfest, og gjenreisningssituasjonen i Finnmark og Nord-Troms. Tvangsevakueringen og nedbrenningen av Finnmark og Nord-Troms medførte til store konsekvenser i området. Dette ...
    • Handelsfamilien Dons og deres sosiale nettverk: En kartlegging av familiens ekteskap og fadderskap, samt et blikk på bruk av lokalhistorie som undervisningsmetode 

      Johansen, Mette (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      I 1794 etablerte Jens Bing Dons og kona Ingeborg Anna Hamnvik handelssted. De ble raskt regnet som den ledende handelsfamilien på Ibestad og innad astafjordområdet. Det sosiale nettverket bidro til at familien Dons fikk denne betydningsfulle samfunnsposisjonen. Min mastergradsoppgave kartlegger det sosiale nettverket til familien Dons, gjennom å se på ekteskapsinngåelser og hvem familien valgte som ...
    • Helst mot urolig vær - historieforståelse og historiebruk i Kjell Fjørtofts Lille-Moskva og Vi fikk vår frihet 

      Svendsen, Magnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-22)
      Denne oppgaven handler om den nord-norske forfatteren Kjell Fjørtoft.Fjørtoft skrev i alt 18 dokumentarbøker gjennom sin karierre, og det er to av disse bøkene, som det blir gått nærmere inn på i denne oppgaven. Bøkene som blir undersøkt er Lille-Moskva (1983) og Vi fikk vår frihet (1984). I begge bøkene er handlingen lagt til Finnmark under 2. verdenskrig, og mens den ene boka omtaler partisanvirksomheten ...
    • Historie i og utenfor skolen. En studie av hvordan et utvalg videregående elever opplever historiefagets nytteverdi for eget liv og virke. 

      Håkonsen, Mats (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-19)
      I formålsdelen av læreplanen (LK06) for videregående opplæring i historie blir det presentert et fag som ser ut til å danne et godt grunnlag for å kunne oppleves som nært elevenes eget liv. Kunnskap om fortiden skal ha en helt klar funksjon for elevenes egne levde liv, ikke bare i kraft av at ‘all kunnskap er god kunnskap’, men ved å ha en klar funksjon for hvordan unge mennesker orienterer seg i ...
    • Historiefaget mellom fag og folk. En studie av innspillsrundene til læreplanen for historie i videregående opplæring 

      Schei Medrano, Samuel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne masteroppgaven har identifisert historiedidaktiske syn i innspillsrundene til utformingen av den nye læreplanen for historie i videregående opplæring. Til høsten trer LK20 trinnvis i kraft i den norske skolen. Den nye læreplanen er en videreføring av Kunnskapsløftet av 2006, men fagene er fornyet. For historiefagets del har store endringer blitt gjort. Tilbakemeldinger tidligere i prosessen, ...
    • Historieundervisning og film. En kvalitativ studie av pedagogisk filmbruk ved to videregående skoler i Tromsø 

      Andreassen, Audun Midtbø (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Formålet med undersøkelsen er å belyse hvordan lærere og elever opplever film som læringsverktøy i historiefaget, ved undersøkelse av problemstillingen «Hva tenker elever og lærere ved to videregående skoler i Tromsø om filmbruk i historieundervisningen?». Fem forskningsspørsmål danner grunnlaget for besvarelsen av problemstillingen. Utgangspunktet for undersøkelsens teoretiske grunnlag er fagdidaktisk ...
    • Historieundervisningsteorier i lærebøker for videregående skole 

      Kim, Tae Jo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Hvorfor er historie viktig? For en historiedidaktikker eller en historielærer vil spørsmålet være ”hva slags funksjon eller oppgave skal historie som skolefag ha i dag? Med dette som utgangspunkt ønsker jeg å utrede historieundervisningsteorier som kan gi svar på dette. De går ut ifra hva hvilke målsetninger historiefaget bør ha, hvilket innhold og hvilken funksjon historiefaget bør etterstrebe. Men ...
    • Historiske kilder i klasserommet - å skrape overflata. En undersøkelse om lærernes mål med bruk av kilder og kildekritikk i historieundervisningen 

      Vassbotn, Christoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Denne oppgaven tar for seg lærernes omfang og hensikt ved bruk av historiske kilder og kildekritikk i klasserommet. Den ser også på korrelasjonen mellom lærernes omfang og historieforskningens anvendelse av historiske kilder. For å undersøke problemstillingen benyttes muntlige dybdeintervjuer med seks historielærere i Tromsø-området. Oppgaven avdekker at målene til lærerne er tett knyttet til ...
    • Holocaust : med internett som kilde 

      Schønningsen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-28)
      Masteroppgaven tar for seg holocaust med internett som kilde. Jeg tar utgangspunkt i ungdomsskole og videregående. Hvordan skal elevene forholde seg til internettet. Er det stor sannsynelighet for at elevene vil møte på holocaustfonektelse på nettet? Hvordan lære elevene å være kritisk til nettet? Jeg deler holocaust inn i 5 kategorier. Hvor kategori 1 er av de svært rasistiske nettsidene som ønsker ...
    • Hr. Petter, Signe-Folk og Satans Træl. En undersøkelse av Petter Dass sin oppfatning av trolldom og hvit magi i andre halvdel av 1600-tallet 

      Andersen, Cecilie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Petter Dass (1646/47-1707) har vært en symbolfigur for nordnorsk identitet og tilhørighet, og med sin verdslige og religiøse dikting har han fått et sterkt fotfeste innenfor norsk kulturhistorie. Han ble kåret til årtusenets nordlending i 1999, men i løpet av de siste tiåret har hans ettermæle gjennomgått store endringer. Nordlandspresten virket innenfor en tid med sterk kongemakt, religiøse brytninger ...
    • Hurtigruta DS Irma i okkupasjonshistorien. En undersøkelse av DS Irma som problematisk okkupasjonshistorie 

      Nygaard, Andreas Kvamme (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne masteroppgaven tar for seg saken om hurtigruta DS Irma som ble senket av norske motortorpedobåter 13. februar 1944. Totalt mistet 61 sivile nordmenn livet i operasjonen. Saken ble dysset ned i lang tid, hvilket er begrunnelsen for valget av dette temaet. I denne oppgaven ønsker jeg å antyde et svar på problemstillingen: prøvde Sjøforsvaret aktivt å legge et lokk på DS Irma-saken? Hensikten med ...
    • Hva skaper sikkerhet for Vardø? En analyse av den lokale debatten om Globus II i Vardø 1998 – 2022 

      Frantzen, Patrick (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      Globus II er et radaranlegg som står i Vardø kommune i Øst-Finnmark. Anlegget ble prosjektert på tidlig 90-tallet, og radaren oppført rundt år 2000. Helt siden oppføringen av radaren har både prosessen, men også selve radaranlegget vært målskive for kritikk. I oppgaven vil jeg gå igjennom avisartikler og leserinnlegg som har vært på trykk i lokalavisa i Vardø, Østhavet. Jeg har sett etter mønster ...
    • Hva var Finnefondets lønnstillegg? Undersøkelse av lønnstilleggene for lærere i de språkblandede distriktene 

      Bergvik, Tom-André Plissken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Sentralt i den norske fornorskningspolitikken fra 1851 til 1921 stod Finnefondet, en underpost av opplysningsvesenets understøttelsesfond, som skulle brukes til å lære samene og kvenene norsk. Det tradisjonelle synet har vært at lønnstillegget ble brukt aktivt til å drive fornorskning, sammen med en språkinstruks som satte grenser på bruken av samisk og kvensk i undervisningen. Denne forestillingen ...
    • Hverdagsliv i Søer Wehr Sogn og Koutken anno 1690 

      Sandring, Vetle Lars Wisløff (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-08)
      En undersøkelse av hverdagsliv i Vest-Finnmark mot slutten av 1600-tallet. Oppgaven tar for seg temaer som etnisitet, bosetningsmønster, næringsveier, samhandling og ressursutnytting. Sentralt i oppgaven er samisk, svensk, norsk og kvensk samhandling på nordkalotten i perioden og dens implikasjoner for dagliglivet. Myndighetsutøvelse dukker også opp som et gjennomgående tema.
    • Hvordan forholder utdanningssystemet seg til sosial ulikhet? - En kvalitativ dokumentstudie 

      Andersen, Mari Wikstøl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Formålet med denne studien er å undersøke hvordan et utvalg stortingsmeldinger forholder seg til sosial ulikhet. Studien retter fokuset mot hvordan to utvalgte stortingsmeldinger omtaler sosial ulikhet, og i hvilken grad stortingsmeldingene omtaler det. I tillegg undersøker studien hvilke tiltak som iverksettes, og hva forholdet mellom intensjonen stortingsmeldingene har når det gjelder sosial ...
    • Hvordan påvirker skolen elevenes frafall i videregående skole? En panelanalyse fra perioden 2015-2018 for videregående skoler i Norge 

      Bjørnestad, Mia Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      I dagens samfunn er det et stort fokus på gjennomføring av videregående opplæring. Det påvirker ikke bare individet som ikke fullfører men også samfunnet som helhet. Ved å ikke fullføre videregående opplæring er sannsynligheten for å være utenfor dagens samfunn stor. Formålet med denne oppgaven var å undersøke om skolen har en påvirkning på frafall i videregående opplæring. Analysen er gjort på ...
    • Hvordan tenker og jobber ansatte med risiko og beredskap i skolen? Hvordan forstå arbeidet i lys av sosiologi 

      Bruksås, Marius Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Denne oppgave tar for seg to skoler i Troms, og her ser vi på hvordan informantene tenker og jobber med risiko og beredskap for sin skole. Starten av oppgaven inneholder teori og metode for oppgaven, samt en gjennomgang av lover som kan være aktuelle for skolene som forskes på. Informantene har fått mulighet til å belyse dag til dag-arbeidet med risikovurderinger og beredskap, og de har fortalt om ...
    • Ikke-tenkende: En Swedbergiansk analyse av kunstig intelligens i kommunikasjon 

      Kjæret, Jonas Parcival (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-02)
      Dette studiet undersøker om og hvordan kunstig intelligens (KI) deltar i kommunikasjon. Jeg anvender en Swedbergiansk teoretiseringsprosess med spesielt fokus på førstudie som metodikk for å belyse denne problemstillingen. Jeg utarbeider et begrep, ikke-tenkende, som gir et nytt og relevant perspektiv for å forstå hvordan KI deltar i kommunikasjon. Min konklusjon er at, avhengig av det konseptuelle ...