Viser treff 154-173 av 181

    • Samfunnsfaget i ungdomsskolen: fortsatt ett fag med tre disipliner? Fagfornyelsen og utformingen av den nye læreplanen for samfunnsfaget i ungdomsskolen 

      Adriansen, Tor Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Høsten 2020 trer Fagfornyelsen i kraft. Alle fagene i grunnskolen og videregående opplæring skal fornyes, og dette innebærer at skolefagene vil få nye læreplaner. Utarbeidelsen av disse læreplanene var en langvarig prosess, hvor det for første gang ble benyttet innspills- og høringsrunder. Her kunne alle sende inn tilbakemeldinger til læreplanutkastene. Fokuset i denne masteroppgaven vil ligge på ...
    • Samisk religion og livssyn i KRLE-faget på ungdomsskolen. 

      Nimenius, Beate Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      Utgangspunktet for masteravhandlingen min har vært problemstillingen "Hva sier læreplanene for KRLE-faget at elevene skal kunne om samisk kultur og religion etter 10. trinn, og i hvilken grad innfris disse målene i lærebøkene Store spørsmål 8-10 og Horisonter 8, 9 og 10." Hovedfokuset mitt ligger på ungdomsskolen, hvor jeg har gjort en kvalitativ analyse av både den samiske og den allmenne læreplanen ...
    • Samiske grunnfortellinger og museale framstillinger 

      Eftedal, Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker sammenhengen mellom samiske museumsutstillinger og samiske grunnfortellinger fra 1970-tallet og frem til i dag. I løpet av denne prosessen blir det gjort rede for norske grunnfortellinger, samiske grunnfortellinger, oversiktsverk om samisk historie, samiske grunnfortellinger i Norges offentlige utredninger om samene, samt tre samiske utstillinger. To av utstillingene ...
    • Samiske språkspørsmål i Indre Finnmark 1945-1974. En studie av skolestyrenes behandling av språkspørsmålene. 

      Boine, Elin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Masteroppgaven handler om hvilken plass det samiske språket skulle ha i skolen i de samiske kommunene Karasjok, Kautokeino, Tana og Polmak fra 1945 til 1974. Etter andre verdenskrig myknet det norske myndighetene opp fornorskningspolitikken i skolen, og åpnet for mer bruk av samisk språk enn tidligere. Dette vakte reaksjoner i de lokale skolestyrene i Indre Finnmark. Blant annet uttrykte Karasjok ...
    • Sivil motstand under okkupasjonen av Nord-Norge. Hvilke sivile motstandssaker var Sipo og SD opptatt av? 

      Eid, Einar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-11-01)
      Norge var okkupert av tyske myndigheter gjennom hele 2. verdenskrig og gjennom denne perioden oppsto det flere motstandsaksjoner mot okkupasjonsmakten. Motstanden i Norge kunne deles inn i sivil- og militær motstand, men disse begrepene ble først tatt i bruk etter krigen. Det denne oppgaven tar for seg er den sivile motstanden i Nord-Norge og skal finne svar på hvilke motstandssaker SD og Sipo var ...
    • Småsamfunnets sosialiserings-potensiale 

      Edvardsen, Edmund (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1977)
    • Sovjetunionen 1924-1953 i norske skolebøker : fremstillingen av Stalin og Sovjetunionen under Stalin i norske skolebøker fra 60-tallet og til i dag 

      Abrahamsen, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Oppgaven tar for seg fremstillingen av Stalin og Sovjetunionen under Stalin i en rekke skolebøker fra 1960-tallet, 1980-tallet og det siste tiår. Hvert tiår er representert av to bøker, en fra Cappelen Damm og en fra Aschehoug. Bøkene blir forsøkt sett i lys av hverandre, både i forhold til den andre boken fra samme periode og bøkene fra de andre periodene, og situasjonen innen sovjetforskningen i ...
    • Spenningsfohold og krysspress. En kvalitativ studie av forholdet mellom teori og praksis i lektorutdanningen 

      Strømnes, Maren-Sofie Jansdatter (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-19)
      Dette prosjektet ser på hvordan lektorstudenter opplever forholdet mellom disiplinfag, profesjonsfag og skolehverdag i lektorutdanningen. Den empiriske undersøkelsen er basert på ni kvalitative intervjuer av studenter, nyutdannede lektorer og fagansatt ved lektorutdanningen. Oppgaven ser på hvordan identiteten utvikles og påvirkes, hvordan den synlige og usynlige pedagogikken brukes i lektorutdanningen ...
    • Storytelling – in our minds and in the classroom : a narratological and didactic analysis of Sherman Alexie’s The Lone Ranger and Tonto fistfight in heaven (1993). 

      Dromnes, Tanja (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-04-30)
      Once upon a time, in a secondary world, long, or not so long ago… This might have been an appropriate introduction to this thesis, reflecting its main concern, namely storytelling. Atlantic Monthly Press claims on the cover of The Lone Ranger and Tonto Fistfight in Heaven (1993) that Sherman Alexie is a modern mythmaker, and I strongly agree; he is a storyteller with a firm belief in the power of ...
    • Synet på Sovjetunionen i norske lærebøker 

      Sørensen, Tommy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-02)
      En avhandling om synet på Sovjetunionen i norske lærebøker. Belyst gjennom lærebøker fra 1950-, 1970-, 1990-, og 2000-tallet.
    • Sørstatenes minnepolitikk om Den amerikanske borgerkrigen. Hyllest av asken eller bevarelse av ilden? 

      Nilsen, Stein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Den amerikanske borgerkrigen er en krig som blir stadig mer relevant for å kunne forstå hva som foregår i USA. Når borgerkrigen er over, starter en langtekkelig og mislykket gjenoppbyggingsprosess. Gjenoppbyggingsprosessen er i praksis en militærokkupasjon av sørstatene hvor militæret skulle sørge for lov og orden mens statene ble gjenoppbygd både i form av infrastruktur og statsapparat. Denne ...
    • Teaching the Gothic Novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde 

      Bremseth, Linn Martinsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      This master’s thesis discusses the importance of teaching English literature in an upper secondary class according to curricular aims, with examples from the novels Strange Case of Dr Jekyll and Mr Hyde by Robert Louis Stevenson and The Picture of Dorian Gray by Oscar Wilde. The reason for choosing these two novels is because they contain psychological themes which are interesting to analyze. The ...
    • Teaching the short story to Norwegian high school students : a window into multicultural America 

      Kolbeinsen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-11-15)
      The focus of my thesis is on the cultural and historical aspects the short story can offer. Choosing short stories by authors such as Leslie Marmon Silko, Alice Walker and Raymond Carver provides a unique insight into multicultural America. Silko’s stories offer an insight to a part of Native American culture, the Laguna Pueblo. Alice Walker’s short stories portray characters with and African ...
    • Tekstens utfordring. Hvordan kan videregående skoler organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever? 

      Johansen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-14)
      I denne masteroppgaven ser jeg nærmere på hvordan videregående skoler kan organisere leseopplæringen til minoritetsspråklige elever. Flere ulike rapporter, blant annet PISA og PIRLS, viser sammenfallende funn rundt de minoritetsspråklige elevenes skoleprestasjoner. Resultatene viser at de minoritetsspråklige elevene skårer svakere enn de majoritetsspråklige elevene og at flere ligger på et så lavt ...
    • Tidsskriftet Håløygminne (1920-2019). Nordnorsk kulturreising gjennom hundre år. 

      Remen, Søgni Gjerløw (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-21)
      I 2019 feirar tidsskriftet Håløygminne 100 år. Gjennom denne tida har tidsskriftet vore ein sentral aktør i det lokalhistoriske arbeidet i den nordnorske regionen, og har såleis bidratt til å bygge opp bevisstheita om og stoltheita over Nord-Noreg og nordlendingen. No er det Håløygminne sin tur til å få ein plass i historieforskinga. Hensikta med denne avhandlinga har nettopp vore å kaste lys over ...
    • "Til glede for alle beiarværinger". En studie av den lokalhistoriske litteraturen i Beiarn 

      Solstad, Gløer Gjelsvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Som de fleste andre kommuner i Norge har Beiarn i Nordland en rik lokalhistorisk tradisjon. Denne litteraturen har utviklet seg over tid siden de første verkene ble publisert midt på 1900-tallet. Det som begynte som et enmannsarbeid utført av presten Erling Vegusdal, som mellom 1949 og 1980 skrev fem bøker om Beiarns lokalhistorie og kulturtradisjon, ble på 1980-tallet overført til et større samarbeid ...
    • Tradisjonelle valg i et utradisjonelt utdanningsprogram - En kvalitativ studie av gutter som velger jentedominerte yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring 

      Østerås, Kamilla (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Temaet for denne masteroppgaven er hvordan gutter opplever å velge utradisjonelle yrkesfaglige utdanningsprogram i videregående opplæring. Jeg har gjennomført 8 semistrukturerte dybdeintervjuer på to videregående skoler i to bykommuner i Norge for å svare på problemstillingen: Hvordan opplever gutter å velge et jentedominert yrkesfaglig utdanningsprogram i videregående opplæring, og hvilke faktorer ...
    • Trolldom i Senjen fogderi. En kartlegging av enkeltskjebner og drøfting av trolldomsforestillinger i 1600-tallets Senjen fogderi 

      Johansen, Mariell Iselin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne masteravhandlingen er todelt, og fokuserer både på trolldomsforestillingene i Senjen fogderi, og skjebnene til personer fra området som ble anklaget for å være trolldomskyndig på 1600-tallet. Forskjellige forestillinger rundt trolldom eksisterte på 1600-tallet både blant den lærde eliten og i allmuens forestillingsverden. Hvilke forestillinger som var levende i 1600-tallets Senjen vil jeg ...
    • Trolldomskriminalitet og barn. En komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av barn involvert i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69) 

      Andreassen, Martine Ahlet (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      De brutale trolldomsprosessene i tidlig nytid involverte store deler av Europas befolkning, og etterhvert involverte de også barn. Denne masteravhandlingen er en komparativ undersøkelse av den rettslige behandlingen av involverte barn i trolldomsprosessene i Øst-Finnmark (1662-63) og Älvdalen-Mora (1668-69). Målet har vært å avdekke likhetstrekk mellom to geografiske og samfunnsmessige ulike områder, ...
    • «Trotsky» i et minnepolitisk perspektiv. Framstillingen av Trotskij og Den russiske revolusjon på russisk TV 

      Lysfjord, Christian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-05)
      Denne oppgaven tar for seg det historiske dramaet «Trotsky». Målet med oppgaven har vært å gi svar på hvordan framstillingen av Trotskij og Den russiske revolusjonen i serien henger sammen med det russiske regimets bruk av minnepolitikk. Regimets kontroll over den offentlige sfæren har gradvis økt etter Putin kom til makten i 2000, og regimet har på forskjellige måter forsøkt å påvirke befolkningens ...