Blar i tittel Mastergradsoppgaver i språk og samfunnsfag
Viser treff 174-181 av 181
-
Ulike beskrivelser av landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger under andre verdenskrig
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)Denne masteroppgaven gir et innblikk i hvordan landgangen i Bjerkvik og 2. bergkompanis opphold i Sør-Varanger har blitt beskrevet ut fra et militært syn, i forhold til et sivilt syn innen sakprosa. Problemstillingen gjør seg relevant da disse hendelsene har blitt fremstilt på svært ulike måter. Før analysen av de ulike verkene blir gjort, trekkes tidligere forskning, situasjonen rund krigshistorieskriving ... -
UNESCOs framstilling av indigeniteter, religiøsiteter og religion - En dokumentanalyse av UNESCOs nettside av verdensarvstedet Historic Centre of Oaxaca and Archaeological Site of Monte Albán
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-19)This thesis explores how UNESCO presents indigeneities, religiosities and religion on their webpage of one of their world heritages sites, the Historic Centre of Oaxaca and Archaeological Site of Monte Albán. It analyses how and in which degree indigeneities, religiosities and religion are presented, produced and contextualized on this webpage and on related UNESCO webpages. My readings of these ... -
Ungdom mot bøteterror. Ungdommens perspektiv på kampen for opprettelsen av Ungdommens Hus i Tromsø, 1982-1984
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-10)Tredje mars 1984 åpnet Ungdommens Hus på brygga i Tromsø. Åpningen kom først etter omlag tolv år med krav fra ungdommens side om et eget hus å utfolde seg i. Tromsøungdommen hadde da blitt møtt med motvilje fra kommunalt hold helt siden begynnelsen av 1970-tallet, da ungdommen i byen først fremmet sine krav om et sted å være. Endelig hadde de fått et ungdomshus i Tromsø sentrum. Et hus som skulle ... -
Ungdom og frivillig arbeid : Forståelse av ungdommers deltakelse i frivillig arbeid
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-01)Temaet for denne masteroppgaven er ungdom og frivillig arbeid. Den empiriske undersøkelsen tar for seg 10 frivillige ungdom som er medlem av ungdomsorganisasjonen RØFF til Norges Røde Kors. Oppgaven tar tak i spørsmålet hvorfor ungdommene valgte å starte som frivillige, og hva som skulle til for at de skal fortsette med det frivillige arbeidet. Jeg er kommet fram til at de jevnaldrende og læringsprosessene ... -
Utformingen av de nye kjerneelementene for historiefaget i videregående opplæring. En historiedidaktisk studie
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)Med forslaget om å fornye alle fagene i grunnskolen og de gjennomgående fagene i videregående opplæring, ble det lagt opp til at fagene skulle ha kjerneelementer. Kjerneelementer er et fags kunnskapsområder, metoder, begreper, tenkemåter og uttrykksformer. Disse elementene skal være det mest sentrale som elevene skal lære i fagene, samtidig som de er retningslinjer for utarbeidelsen av nye læreplaner ... -
Winnie the Pooh in the classroom
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-06-01)In this master’s thesis, I have chosen to write about Winnie the Pooh, and the main characters of four children’s books written by Alan Alexander Milne and illustrated by E.H. Sheppard. The statement of hypothesis is: Can the characters in Winnie the Pooh be argued to be personifications of the various traits of Christopher Robin? And what can these traits tell us, when shown, in a pupil? To answer ... -
"Æ klare ikke å høre mæ sjøl tenke!" : en observasjonsstudie av kjønn og læringsmiljø i ungdomsskolen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-12-07)Denne oppgaven handler om ungdomsskoleelever og sosiale relasjoner i klasserommet. Disse problemstillingene belyses i oppgaven: Er kjønn en relevant faktor i vår forståelse av det som skjer i klasserommet? Hva er forskjellen mellom jenter og gutters atferd? Forskjellsbehandler lærerne gutter og jenter? Hvilke faktorer ligger til grunn for at noen skoletimer blir sett på som mer vellykket enn andre? ... -
Бесприставочные глаголы движения русского языка в прямом и переносном значении в аспекте преподавания норвежским учащимся = Et norsk klasseromsperspektiv på uprefigerte bevegelsesverb i russisk i direkte og overført betydning
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-19)Глаголы движения являются одним из самых важных и древних глагольных образований, потому что движение – это наиболее распространённый процесс в жизни человека. В грамматике русского языка глаголы движения занимают центральное место и имеют важные грамматические и лексическо-семантические особенности. Тема «глаголы движения русского языка» остаётся на сегодняшний день одной из самых трудных тем ...