• Contemporary artists from the circumpolar region. Aslaug Juliussen and Ronald W. Senungetuk 

      Gullickson, Charis Ann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-06-14)
      This thesis is a comparative study investigating contemporary circumpolar art, with main focus on the Norwegian artist Aslaug Juliussen and the Alaskan artist Ronald W. Senungetuk. Both artists are Indigenous people, yet neither of them has a preference of being identified as Indigenous artists. In analyzing six artworks, three by each artist, the ambivalent nature of the “Indigenous label” will be ...
    • Den romantiske Satan. En stilistisk analyse av motivet Satan i romantikken 

      Pedersen, Julie Høgby (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      En stilistisk analyse av Satan som motiv i romantikken. Ved siden av det kunsthistoriske får man også et innblikk i religion, historie og samfunn for å få en bedre forståelse av karakteren Satan og hvordan kunstnerne har valgt å fremstille han. Kunstnere som blir spesielt lagt vekt på i denne oppgaven er William Blake og Antoine Wiertz. Det blir gjort en sammenligning av disse kunstnerne og deres ...
    • Det polare portrettet som et rom for reforhandling av kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet 

      Jenssen, Reidun Torske (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-11-15)
      Denne oppgaven undersøker det polare portrettet som et rom for å diskutere og reforhandle idéer om kjønn, maskulinitet og nasjonal identitet. Oppgaven diskuterer det polare portrettet som bærer av sentrale verdier i forbindelse med norsk selvforståelse, gjennom portretter av Marie Høeg, Monica Kristensen og Sayed Sattar Hasan iscenesatt som polare helter. Teksten analyserer portrettene i lys av ...
    • En kuratert reise i Synnøve Persens kunstnerskap. Samisk revitalisering, avkoloniserende arbeid og kunstnerisk fornyelse 

      Domaas, Andrea Klemetzen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      Denne oppgaven er en undersøkelse av fire kunstverk av Synnøve Persen - Skábma/ Mørketid (1978), Glássadiibmu/ Glassklokken (1982), Labyrint I (2009), og Crystal World - the Horizon/ Kristálla máilbmi - Albmeravda/ Krystallverden - horisont (2014). Gjennom disse verkene ser vi Persens kunstneriske utfoldelse gjennom nesten 40 år, og den samiske kunstens stadige fornyelse. Vi ser en evig vilje til ...
    • Flertydige rom : møter med tre malerier av Ida Lorentzen 

      Lundblad, Stine-Mari (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Denne masteroppgaven tar utgangspunkt i en studie av tre malerier av den norskamerikanske kunstneren Ida Lorentzen. På grunn av Lorentzens motiviske tilknytning til interiørmaleriet har det vært vanlig å tolke verkene hennes i lys av andre kunstverk i samme genre. Samtidig har Lorentzens malerier klangbunn i en indre verden mer enn ytre fakta, og de blir derfor ofte forklart ut fra et historisk-biografisk ...
    • Flexible architechture for the dynamic societies : reflection on a journey from the 20th Century into the future 

      Acharya, Larissa (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-15)
      Summary Discussion surrounding the future of architecture has generated widespread interest in the last decades. During these years a vast amount of ideas concerning flexible architecture have been produced. The term flexible architecture has been generally understood as an architecture that responds to changes. The flexible architecture has been increasingly granted attention by today`s architects ...
    • Forskjønnet ergonomi : estetikk og funksjonalitet i Peter Opsviks stoldesign 

      Widerøe, Michele Renée (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-16)
      Møbelformgiveren og industridesigneren Peter Opsvik (1939-) er mest kjent for sin store produksjon av ergonomiske stoler som spiller på lag med menneskekroppens behov. Blant dem Tripp Trapp-stolen, Balans Variable-stolen og Capisco-stolen (mest kjent som sadel-stolen). Disse stolene har vakt mye oppmerksomhet på grunn av deres unike bruk av ergonomi. Denne nye måte å tolke ergonomi på, gjør at Opsvik ...
    • Fremveksten av industristedet Kjøpsvik ca 1900-1950. Arkitektur og regulering 

      Arntzen, Sølvi Aasvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-17)
      På begynnelsen av 1900-tallet var det stor industriutbygging i Norge. Man anla egne samfunn rundt virksomhetene med alt man trengte i umiddelbar nærhet. Slike industrisamfunn – bygget opp av industriherrer – var ikke noe nytt i europeisk sammenheng. Også i USA finner man eksempler på at byplanlegging var regnet som et viktig strukturelt virkemiddel i utviklingen av by- og industrisamfunn. Disse byene ...
    • Graffiti - en immateriell kulturarv 

      Moya, Gøran Michel Westermann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-12)
      Ved å vise til UNESCOs definasjon av immateriell kulturarv vil jeg påstå at graffiti må defineres som dette. Gjennom å se på det særegne uttrykket som har vært tro til sin tradisjon opp gjennom historien, vil jeg vise at graffiti må behandles på lik linje som annen tradisjonskunst og dermed også som en immateriell kulturarv. Konsekvensen av dette er at både stat og kommune bør revudere sin politikk ...
    • Havmannen – om omgivelsenes betydning i betrakterens møte med skulptur i natur 

      Lande, Anja Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-12)
      Oppgaven handler om Havmannen, en skulptur av den engelske kunstneren, Antony Gormley, og hvordan den som skulptur i natur forholder seg til omgivelsene. I oppgaven ses det på hvordan omgivelser og landskap kan være deltagende i betrakterens møte med skulpturen og på hvordan skulptur kan framheve omgivelsene -like mye som omgivelsene kan framheve skulpturen. Hva vi ser når vi betrakter en skulptur ...
    • Ibestad kirke i historisk og geografisk kontekst 

      Gaguina, Elizaveta (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11)
      Oppgaven handler om Ibestad kirke og kirkestedet Hamnvik i Ibestad kommune, og forandringen som dette kirkestedet har gjennomgått. I arbeidet reiser jeg en problemstilling knyttet til hvorfor den gamle kirken fra middelalderen forsvant rundt 1880, og hvilke kriterier man hadde ved valg av utforming for den nye kirken. I drøfting av dette har jeg sett på Ibestad kirkes bygningshistorie. Jeg har også ...
    • Identitet og kultur, seide og skulptur : en undersøkelse av Iver Jåks' skulpturer i et postkolonialistisk perspektiv. 

      Tingvoll, Tone Kristine Thørring (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-17)
      Iver Jåks (1932-2007) har blitt betegnet som ”den største samiske kunstneren”, ”en brobygger”, ”veiviser” og ”den som innførte modernismen i samisk kunst”. Separatutstillingen Iver Jåks retrospektiv i Museet for samtidskunst (1998-99), tildelingen av Ridder av Sankt Olavs Orden og festskriftet Ofelaš – Iver Jåks – Veiviseren (Universitetet i Tromsø 2002) er bare noen eksempler på en usedvanlig ...
    • Il Gesù & Selimiye : En komparativ funksjonsanalyse : med metodiske utprøvninger 

      Flaaten, Silje Benedikte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05)
      Denne komparative funksjonsanalysen undersøker to religiøse billedprogram fra 1600-tallet slik de framstår i dag. Fokus er på kristendommen og kristen kunst i Roma, Italia, representert ved Il Gesù, og islam og islamsk kunst i Edirne, Tyrkia, representert ved Selimiye-moskeen. Fellesrommets utsmykning står sentralt i begge bygningene, men det er løst forskjellig kunstnerisk. Fokus for denne teksten ...
    • Juanito Laguna and Ramona Montiel in the Anthropocene: An ecofeminist perspective on the artwork of Antonio Berni 

      Gómez, Rachel Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-09-15)
      I denne oppgaven analyserer jeg seriene om Juanito Laguna og Ramona Montiel av den Argentinske kunstneren Antonio Berni (1905-1981), gjennom et utvalg av miljøkritisk / økofeministisk teori. I den nåværende konteksten av globale klimaendringer, tror jeg denne analysemetoden tilfører en ny dimensjon til vår forståelse av Bernis serier. Økofeministisk filosofi hevder at det er en kobling mellom ...
    • Kirkeparken under endring. 4 tidsbilder fra Tromsø sentrum – fra 1800-tallet og til i dag 

      Vik, Liv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Oppgaven belyser hvordan Domkirkeplassen i Tromsø med kirkepark har endret seg fra tiden kirka ble bygget (1861) og til dagens moderne park, ved å se nærmere på hva som kan ha påvirket utformingen av parken i fire utviklingsfaser, både ideologisk og praktisk. Hovedstrukturen i oppgaven er en inndeling i fire faser av Domkirkeparkens utvikling. Første fase (1860-80) er etableringen av Domkirkeparken, ...
    • Kirker og grenser. Tre kirker som territorielle markører i nordområdene på 1800-tallet 

      Granlien, Silvana Elisabeth W. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Hvorfor ble det bygget tre store kirker i spredt bebygde grenseområder mellom Norge, Finland og Russland over en periode på 20 år fra midten av 1800-tallet? Denne oppgaven handler om hvordan kirkebygging har blitt brukt som et virkemiddel av de omkringliggende statene med ambisjoner om territoriell ekspansjon i nordområdene. Kirker bygges av ulike årsaker av både geistlige og verdslige aktører. I ...
    • Kirkeskipets ikonografi – stadig en levende tradisjon? Maktmiddel, utsmykking eller takksigelse? 

      Vik, Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I katolske kirker finner vi ofte votivskip, i evangelisk-lutherske kirker finner vi ofte kirkeskip. Begge typer er kirkeutsmykking, begge deler er skipsmodeller som henger i kirker, det er tradisjoner som minner om hverandre, men de har forskjellig utgangspunkt og innhold. Kirkeskip er en kirkeutsmykking med lav kostnadsterskel, mange i menighetene hadde anledning til å lage et kirkeskip til ...
    • Kjønnsperspektivet i Artemisia Gentileschis kunst. En analyse av kunstnerens kjønns betydning i fremstillingen av menn i utvalgte bibelske motiver fra den italienske barokken. 

      Grüning, Tone Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne oppgaven skal ta for seg et utvalg motiver i Artemisia Gentileschis produksjon ved å foreta en komparasjon med samtidige, mannlige kunstneres framstillinger av samme motiv, med bruk av ulike teoretikere innen kjønnsteori. Målsettingen er å prøve ut teorier om det kjønnede blikk som analytisk verktøy. De motivene som skal ligge til grunn for komparasjonen er Susanna og de eldre, Judith halshugger ...
    • LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls 

      Thorbjørnsrud, Eva Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for ...
    • Lofotkisten i et kunsthistorisk perspektiv. Mellom det materielle og immaterielle 

      Lamøy, Emilia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-29)
      Denne oppgaven er et kunsthistorisk perspektiv på enkelte sider av Lofotfiskets Materielle Kultur, hvor objekt-orientert forskning brukes for å vurdere fysiske særegenheter i forhold til andre kystkulturer i Norge. Oppgaven ser på lofotkisten, som er en vesentlig del av Lofotfiskets utrustning på 1800-tallet. Lofotkisten er en underkategori for skipskisten, som ble brukt på havet og under fiske over ...