• Kirkeparken under endring. 4 tidsbilder fra Tromsø sentrum – fra 1800-tallet og til i dag 

      Vik, Liv (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Oppgaven belyser hvordan Domkirkeplassen i Tromsø med kirkepark har endret seg fra tiden kirka ble bygget (1861) og til dagens moderne park, ved å se nærmere på hva som kan ha påvirket utformingen av parken i fire utviklingsfaser, både ideologisk og praktisk. Hovedstrukturen i oppgaven er en inndeling i fire faser av Domkirkeparkens utvikling. Første fase (1860-80) er etableringen av Domkirkeparken, ...
    • Kirker og grenser. Tre kirker som territorielle markører i nordområdene på 1800-tallet 

      Granlien, Silvana Elisabeth W. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Hvorfor ble det bygget tre store kirker i spredt bebygde grenseområder mellom Norge, Finland og Russland over en periode på 20 år fra midten av 1800-tallet? Denne oppgaven handler om hvordan kirkebygging har blitt brukt som et virkemiddel av de omkringliggende statene med ambisjoner om territoriell ekspansjon i nordområdene. Kirker bygges av ulike årsaker av både geistlige og verdslige aktører. I ...
    • Kirkeskipets ikonografi – stadig en levende tradisjon? Maktmiddel, utsmykking eller takksigelse? 

      Vik, Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      I katolske kirker finner vi ofte votivskip, i evangelisk-lutherske kirker finner vi ofte kirkeskip. Begge typer er kirkeutsmykking, begge deler er skipsmodeller som henger i kirker, det er tradisjoner som minner om hverandre, men de har forskjellig utgangspunkt og innhold. Kirkeskip er en kirkeutsmykking med lav kostnadsterskel, mange i menighetene hadde anledning til å lage et kirkeskip til ...
    • Kjønnsperspektivet i Artemisia Gentileschis kunst. En analyse av kunstnerens kjønns betydning i fremstillingen av menn i utvalgte bibelske motiver fra den italienske barokken. 

      Grüning, Tone Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne oppgaven skal ta for seg et utvalg motiver i Artemisia Gentileschis produksjon ved å foreta en komparasjon med samtidige, mannlige kunstneres framstillinger av samme motiv, med bruk av ulike teoretikere innen kjønnsteori. Målsettingen er å prøve ut teorier om det kjønnede blikk som analytisk verktøy. De motivene som skal ligge til grunn for komparasjonen er Susanna og de eldre, Judith halshugger ...
    • LIAF : kunstfestivalens objekter og prosjekt i det offentlige rom (1992-2004) : den kritiske impuls 

      Thorbjørnsrud, Eva Irene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-15)
      Innen diskursen kunst i det offentlige rom har den utøvende praksisen innen utsmykningsfeltet på stedet Svolvær vært knyttet til etablerte moderne institusjoner som Utsmykkingsfondet og Nordnorsk kunstnersenter. Kunstfestivalens praksis og kunstobjekter i perioden 1992 – 2004 sees som et bidrag til denne forandring. (Disse verkene er avbildet på side 4 i oppgaven) De taes her til inntekt for ...
    • Lofotkisten i et kunsthistorisk perspektiv. Mellom det materielle og immaterielle 

      Lamøy, Emilia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-29)
      Denne oppgaven er et kunsthistorisk perspektiv på enkelte sider av Lofotfiskets Materielle Kultur, hvor objekt-orientert forskning brukes for å vurdere fysiske særegenheter i forhold til andre kystkulturer i Norge. Oppgaven ser på lofotkisten, som er en vesentlig del av Lofotfiskets utrustning på 1800-tallet. Lofotkisten er en underkategori for skipskisten, som ble brukt på havet og under fiske over ...
    • Marinemaler Betzy Akersloot-Berg : med fotfeste i Norge og Nederland : marinemaleriet i skjæringspunktet av romantikk og realisme : fra 1880- til tidlig 1900-tallet 

      Scherjon, Trix (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Oppgaven handler om kunstneren Betzy Akersloot-Berg, en yrkesaktiv kvinnelig marinemaler i den andre halvdelen av 1800- og begynnelsen av 1900-tallet, med fotfeste både i Norge og Nederland. Hun ble født i Aurskog på Østlandet den 16. des. 1850 og døde på øya Vlieland i Nederland den 18. des. 1922. Havet og kystlandskapet var hennes motivkrets. Hun startet sin kunstutdanning på Den Kongelige Tegneskole ...
    • Materialitet og kontekst i "Kunstner: Rose-Marie Huuva" 

      Kristiansen, Anna (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-02)
      Denne oppgaven tar for seg utstillingen "Kunstner: Rose-Marie Huuva" som tok sted ved Nordnorsk Kunstmuseum / Davvi Norgga dáiddamusea 5.10.18-29.9.19. Håndverket står sentralt i Huuvas kunstnerskap, og hun både utfordrer og tar vare på flere tusen års samiske tradisjoner. Ikke bare utfordrer hun kunsten, håndverket og duodji-praksisen, men hun initierer også publikum til å stille spørsmål til hva ...
    • Mulighetsrom i Joar Nangos praksiser 

      Gressnes, Ragnhild Petrikke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-20)
      Denne oppgaven har tatt for seg fire av Joar Nangos større prosjekter, laget i perioden fra 2011 til 2022 . "Meahccetrošša/Matutu", (Karasjok, 2010), "Den norske Rom-ambassade", (Oslo, 2012), "Odelsgut og fantefølge" (Kvam, 2017) og "Girjegumpi. Samisk arkitekturbibliotek" (Harstad, Jokkmokk, Bergen, Oslo, 2018–2022). Selv om prosjektene finner sted gjennom ulike geografiske plasseringer og løfter ...
    • Møter med utvalgte malerier av Inger Sitter, 1952-1967. 

      Dybvik, Sissel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-14)
      Masteroppgaven tar utgangspunkt i syv malerier av Inger Sitter i tiden mellom 1952 og 1967. Perioden er valgt for å vise hvordan hun gjennom eksperimentelle måter å bruke maleriets virkemidler på, går fra et figurativt formspråk, til en gradvis abstrahering og videre til et nonfigurativt uttrykk. I studien av disse bildene, har hensikten vært å finne ut hva forandringene dreide seg om, og i hvilke ...
    • Når det usynlige blir synlig : et møte med Egon Schieles kunstverk 

      Sørstrøm, Hilde (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06)
      Kunstneren Egon Schiele (1890-1918) er en av Østerrikes viktigste kunstnere som sammen med blant annet Gustav Klimt og Oskar Kokoschka representerer modernismens utvikling i Wien rundt 1900. Til tross for sin korte levetid har han etterlatt seg en imponerende stor produksjon som inneholder både malerier, tegninger grafikk og skulpturer. Han er mest kjent for dristige fremstillinger av menneskekroppen ...
    • Nettsider som estetiske objekt. En kunstvitenskaplig analyse. 

      Brataas, Wenche Eli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-15)
      Denne oppgaven handler om webdesign og det estetiske uttrykket i nettsider. De nettstedene som er tema i denne oppgaven, er nettsteder som i utgangspunktet ikke er laget som kunstverk, men som allikevel har en utforming og et uttrykk som gjør dem til estetiske objekter. Oppgaven handler ikke om internettkunst, som jo forlengst fått status som en egen kunstgenre, men heller om nettsteder som er laget ...
    • Nordlandsbåtens form 

      Pedersen, Tore Bugge (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)
      I denne oppgaven har jeg beskrive Nordlandsbåtens form og utvikling ut fra tilvirkningsprosessene. Det er en utfordring å finne og bruke ord på Nordlandsbåtens form på en måte som gjør at jeg både blir forstått i dag, samtidig som at jeg vil yte miljøet den kommer fra en viss rettferd. For å beskrive formen har jeg gjørt en formanalyse, inspirert av arkitekturanalyse, men tillempet for å kunne ...
    • Originalitet og appropriasjon hos Ludvig Karsten og Odd Nerdrum : analyse av seks verk 

      Jorda Langfeldt, Maria Cristina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-11-15)
      Gjennom en vandring blant forskjellige oppfatninger når det gjelder originalitet og appropriasjon, vil jeg gjennomføre en analyse om hvordan disse begrepene gjør seg synlige i Ludvig Karstens (1876-1926) og Odd Nerdrums (1944-) sine verk. Samtidig vil jeg undersøke hvis det finnes et fellespunkt eller en konneksjon mellom disse to kunstnere. Ettersom ”originalitet” stadig blir analysert fra nye ...
    • På veg i nord-norsk byggeskikk 

      Ose, Ole Osborg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-14)
      Denne masteroppgaven, levert våren 2009, handler om to boliger i Statens vegvesens eie. Den ene er på Hatteng, Storfjorden kommune i Troms fylke og den andre er på Langvasseid, Sør-Varanger i Finnmark fylke. Begge boligene er midtpipehus av planketømmer fra rundt 1930, og de er begge er fredet av Riksantikvaren i 2007. For Hatteng gjelder både fredningen og oppgaven våningshus, skjå og hønsehus, ...
    • Rune Johansens og Gjert Rognlis fotobøker: En undersøkelse av dokumentarfotografiet, sted og tid. 

      Gabrielsen, Håkon Holmgren (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      I denne avhandlingen undersøker to fotobøker av to nordnorske kunstnere og fotografer, Rune Johansen fra Bodø og Gjert Rognli fra Manndalen i Kåfjord. De to bøkene som undersøkes er Rune Johansens Så lenge det vara og Gjert Rognlis Men fjellan e de samme – fotografier fra en utdøende kystkultur. Min tilnærming til de to fotobøkene har vært å sette søkelys på hvordan de to fotokunstnerne presenterer ...
    • Sápmis kunst i globaliseringens tid 

      Isaksen, Kjellaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Sápmis kunst i globaliseringens tid er hjemme både i det lokale og det globale. Oppgavens utgangspunkt er å sette Sápmis samtidskunst inn i en lokal og en global kontekst, gjennom refleksjoner rundt hva kunsten forteller og hvordan den plasseres inn i en global sammenheng, og forhåpentligvis gjennom refleksjon gi et bidrag som kan fortelle om Sápmis kunst der den befinner seg på den internasjonale ...
    • Skillet mellom kunst og virkelighet i performance. En analyse av virkemidler i performance, med utgangspunkt i fire verk 

      Ryeng, Ane Marte (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-02)
      Oppgaven tar utgangspunkt i fire verk for å analysere virkemidler som kan ha vært med på å utydeliggjøre skillet mellom kunst og virkelighet i performance. Oppgaven baserer seg på performancer fra Marina Abramovic, Tehching Hsieh, Franko B og Petr Pavlensky.
    • Skipsverftet i Tromsø. Møtet mellom kulturverdier, identitet og urbanisme 

      Olsen, Marion Carstensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Den gamle og kjente Skipsverftstomta i Tromsø står for stor transformasjon anno 2019. Det er et sted som består av, og omringes av erkjente verdier i form av kulturminner. Dagens byutvikling styres i stor grad av private utviklere med et ideal om fortetning. Dette gjør forholdet mellom kulturminner og utvikling noe mer komplekst. Skal kulturminner og utvikling skilles ad for å sikre at både verdier ...
    • Smertensmannen fra Andøy. En komparativ funksjonsanalyse 

      Mathiassen, Sandra Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-02)
      Oppgaven tar for seg en Kristusfigur, kalt Smertensmannen, som i dag er plassert på Tromsø Museum. Det er en treskulptur fra tidlig 1400-tall som opprinnelig har stått i en kirke i Andøy kommune. Ved drøfting om figurens funskjon i senmiddelalderen vil oppgaven trekke inn andre lignende figurer fra nordisk middelalder i tolkningsarbeidet. Dette vil ligge til grunne for en komparativ funksjonsanalyse.