Viser treff 111-130 av 212

    • "Jeg vil ikke forlate fantasien". En lesning av virkelighet i Beate Grimsruds roman Jeg foreslår at vi våkner 

      Hansen, Hilde Rustad (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne masteravhandlingen undersøker virkelighetstendenser i Jeg foreslår at vi våkner (2020) av Beate Grimsrud. Formålet med prosjektet er å undersøke hvordan vi leser fiksjonslitteratur som inneholder spor av virkelighet, og å undersøke hvordan forfattere bruker sine egne liv i estetisk betonede interaksjoner. Avhandlingens problemstilling er: Hvordan forholder romanen Jeg foreslår at vi våkner seg ...
    • "The judges of normality are present everywhere". Some critical thoughts on Michel Foucault’s Madness and Civilization and Discipline and Punish presented through an analysis of Ken Kesey’s One Flew Over the Cuckoo’s Nest and Mark Haddon’s The Curious Incident of the Dog in the Night-Time 

      Leuschner, Nele (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-12)
      This thesis on individual heterogeneity and institutional medical care and education in Ken Kesey’s One Flew Over the Cuckoo’s Nest (1962) and Mark Haddon’s The Curious Incident of the Dog in the Night-Time (2003) focuses on ‘otherness’ and psychological variance within Michel Foucault’s Madness and Civilization (1961) and Discipline and Punish (1975). The thesis aims to investigate how ‘otherness’ ...
    • "Kjærleiken gjev oss eit andlet" : ein analyse av Hanne Aga: Bror sorg 

      Eriksen, Hilde Kat. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1991-10)
      Hovudoppgåva ”- Kjærleiken gjev oss eit andlet” drøftar poesiromanen Bror sorg av Hanne Aga, ut frå eit psykoanalytisk og narratologisk perspektiv. Teoretisk kviler analysen på den franske psykoanalytikeren Jacques Lacan sine teoriar, ei fortolking av klassisk freudianisme basert på strukturalisme og post-strukturalisme. Dei narratologiske omgrepa i analysen er henta hos den franske litteraturteoretikaren ...
    • Krig. En analyse av et prosjektarbeid i norsk og samfunnsfag i ungdomsskolens 9. klasse 

      Allern, Marit Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1983-04-29)
      Prosjektet er basert på erfaringspedagogikk med målsetting om at elevene skal utvikle sosiologisk fantasi. Prosjektet gjennomføres i to 9.klasser på en stor byskole i Tromsø tre uker i 1981 og tar utgangspunkt i 2. verdenskrig. Etter hvert blir det klart at nåtida må med for å skape en subjektiv forankring hos elevene. Det siste skal motvirke instrumentalisme i læringsprosessen. Utgangspunktet er ...
    • Kulissemotivet i ”Sensommer”, ”Møte” og ”Et spann av tid” i Kjell Askildsens Kulisser (1966) 

      Lindgård, Ragnhild Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-05-31)
      I denne hovedoppgaven analyserer jeg disse tre novellene i Kjell Askildsens Kulisser fra 1966: ”Sensommer”, ”Møte” og ”Et spann av tid”. Av novellesamlingens åtte noveller er det disse tre som har et eksplisitt uttrykt kulissemotiv, og jeg ønsker å finne ut hvilken betydning det eksplisitt uttrykte kulissemotivet har i hver enkelt novelle. Siden samlingen heter Kulisser og kulissene uttrykkes ...
    • Kveenikirjallisuus pohjoisnorjalaisessa kirjallisuusinstituutiossa 

      Bogetvedt, Helena (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1998-10-29)
      Oppgaven tar utgangspunkt i den litteratursosiologiske problemstillingen: hvilken plass har kvensk litteratur i den norske litteraturinstitusjonen. Herunder har jeg belyst hvordan kvensk identitet kommer frem i litteraturen, som kvenene har skrevet. Jeg har skrevet forholdsvis mye om kvenenes bakgrunn og kultur, fordi det i stor grad bestemmer hvilken status kvensk litteratur har i dag. Den kvenske ...
    • La literatura y el proceso lector en L2/LE 

      Hernandez Diaz, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      In this paper we review some of the latest theoretical contributions that have been published around the use of literature and the reading process in the teaching of Spanish as a foreign or second language. Therefore, in the first part of the study we focus particularly on the research around motivation, specifically how to motivate the student to read literature. In the second part, we present ...
    • Language and human rights in Nineteen Eighty-Four and Never Let Me Go 

      Amundsen, Victoria Eskedal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      In his thesis, the main objective is to look at the connection between language and human rights in two dystopian novels, George Orwell’s Nineteen Eighty-Four (1948) and Kazuo Ishiguro’s Never Let Me Go (2005). This thesis also proposes how these two novels, and literary texts in general, can be taught to pupils in upper secondary school. As the lack of or loss of human rights is an element in many ...
    • Le Nord imaginaire dans quelques œuvres de Sylvain Tesson 

      Prick, Angélique (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-19)
      Det imaginære nord i noen verk av Sylvain Tesson. Sammendrag - Det imaginære nord fremheves i noen verk av den franske forfatteren Sylvain Tesson (1972– ), særlig reiseskildringer: I disse er forfatterens selvfremstilling sterkt knyttet til litterære figurer og motiver som ofte karakteriserer diskursen om det nordlige. Tessons nord er hovedsakelig Sibirs taiga, sør for 63 ºN. Tekstene analyseres ...
    • Les relations de pouvoir entre hommes et femmes dans Monsieur Vénus, La Marquise de Sade et La Jongleuse de Rachilde 

      Broust, Adeline Flora Isabelle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      This thesis is about balance of power between men and women in three of Rachilde's novels. It analyzes the relations and interactions between the male and female characters, and the evolution of these aspects throughout the three novels, which were published over a period of 16 years. Rachilde was a french woman writer who got famous at the age of 24, when her first novel, Monsieur Vénus, published ...
    • Literary Contact Zones in the Upper Secondary Classroom: Using Kiley Reid's Such a Fun Age to build health and life skills 

      Johannessen, Kathrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      This thesis utilizes Kiley Reid’s novel Such A Fun Age with its realistic characters and themes as a method to teach students about the interdisciplinary topic of health and life skills in the new national curricula, LK20. Because the LK20 began its implementation in Norwegian schools the year prior to this thesis, there is a need for more in-depth knowledge about the interdisciplinary topics as ...
    • Literatur und Kosmopolitismus. Am Beispiel von Ludwig Tiecks Phantasus 

      Scherer, Birgit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Im Laufe des 18. Jahrhunderts erlebte der Kosmopolitismus in Europa eine Blütezeit. Dies führte in Deutschland zu einer Kosmopolitismusdebatte, in der die Kritiker des Kosmopolitismus fürchteten, dass man die nationale Eigenart und Identität verlieren könnte, während die Befürworter im Kosmopolitismus einen positiven Beitrag zur deutschen Kultur sahen. In diesem Kontext war der künstlerisch-ästhetische ...
    • Litterær kompetanse i et virtuelt klasserom. En undersøkelse av en digital litterær samtale (DLS). 

      Davidsson, Maiken Bjerkli (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-16)
      I en tid der hele utdanningssektoren står ovenfor tidenes største pedagogiske omveltning som følge av Covid-19, opplever mange lærere det som utfordrende og vanskelig å få til en digital undervisningspraksis som skaper interaksjon, vitebehov, mestring og samspill. Hensikten med dette prosjektet er å vise hvordan en kan arbeide med litteratur i et virtuelt klasserom for å utvikle elevenes litterære ...
    • Litterær kompetanse i Læreplanen for kunnskapsløftet 2020 

      Hoaas, Sarah (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-24)
      Temaet i denne oppgaven er arbeid med skjønnlitteratur i den nye fagplanen for norsk (LK20). Prosjektets utgangspunkt er en gjennomgående undersøkelse av fagfornyelsens begreper og målsettinger, og den nye læreplanen som for første gang ble implementert i flere norske klasserom høsten 2020. Studiens formål og problemstilling har vært å undersøke mulighetene for utviklingen av elevenes litterære ...
    • Livsfragmenter : en studie av selvframstilling i Knut Hamsuns kortprosa 

      Karlsen, Linn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-05-19)
      Oppgaven er en studie av forholdet mellom fiksjon og virkelig i lys av litterær selvframstilling. Formålet er å sammenligne Knut Hamsuns kortprosa med biografisk materiale.
    • Ljudmila Ulitskajas Medea i ee deti : en studie av Ulitskajas fremstilling av enkeltmenneskers liv og skjebne i sovjetperioden og samfunnet som formet dem. 

      Velsand, Birgit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-17)
      En analyse av romanen Medea i ee deti (Medea og hennes barn) og hvordan de ble preget av sovjetsamfunnet.
    • Lyrikkundervisning på yrkesfaglige utdanningsprogram. En lærebokanalyse med særlig vekt på litteratur- og lesedidaktikk 

      Johannessen, Elisabeth Udnes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-11-01)
      I denne studien blir det undersøkt hvordan det legges opp til at yrkesfagelever skal arbeide med lyrikk i et utvalg lærebøker i norsk for yrkesfaglige utdanningsprogram. Ved bruk av lærebokanalyse har jeg undersøkt lærebøkenes oppgaver som er tilknyttet de lyriske tekstene i litteraturantologiene. Formålet med lærebokanalysen har vært å finne frem til hvilken tilnærmingsmetode som er mest fremtredende ...
    • Lærebøkenes makt over multimodale teksters prakt. En studie av tre lærebøkers fokus på multimodale tekster 

      Kristiansen, Frida Kathrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-16)
      Multimodale tekster er en teksttype man ser i økende grad i samfunnet, og derfor er det viktig at elever får tilstrekkelig opplæring i denne teksttypen. Lærebøkene er viktige hjelpemidler i opplæringen, og derfor har jeg valgt å se på hvordan lærebøkene tar for seg multimodale tekster. Målet med denne oppgaven er å besvare følgende problemstilling: Hvordan behandles emnet multimodale tekster i ulike ...
    • Making of Arctic heroes. Charles Brower’s Fifty Years below Zero, Jan Welzl’s Thirty Years in the Golden North, and ideas of Arctic heroism and national character 

      Pokorna, Michaela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-19)
      This thesis examines literary representation and imaginative construction of arctic heroism and national character in autobiographical memoirs Fifty years Below Zero by Charles Brower (an U.S. writer) and Thirty Years in the Golden North by Jan Welzl (a Czech author from the Austro-Hungarian Empire). I discuss the ways Brower and Welzl fashion heroic images of themselves in their texts, and how these ...
    • Margie Orford’s Hybrid Narratives: Crime Fiction Subgenres and the Theme of Misogyny in Daddy’s Girl and Like Clockwork 

      Horne, Karina Sofi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-29)
      This thesis sets out to identity the different types of subgenres that constitute Margie Orford’s crime fiction novels Like Clockwork and Daddy’s Girl, and to explore their connections to the extensive and variegated descriptions of misogyny that pervades both novels. The research consists of two parts: The first part provides a general description of the different subgenres that Orford’s works make ...