Viser treff 132-151 av 262

    • Kasus i russisk : en empirisk undersøkelse av førsteårsstudenters mestring av kasus 

      Olsen, Hilde Oline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-01-25)
    • «Katti e dokker ferdig på jobb?». Stilistisk variasjon i en gruppechat på Messenger. 

      Berg, Martine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-18)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 3042 ytringer postet i løpet av en tidsperiode på et halvt år i en gruppechat på Messenger. Gruppechatten består av 12 kvinnelige deltakere i starten av tjueårene, der jeg selv er en av de som deltar i chatten. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og støtter opp om synet ...
    • Kognitive metaforer i stortingsmeldinger om høgre utdanning 

      Bartnes, Asbjørn Ivar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2002-05-13)
      Oppgava er todelt. I den teoretiske delen presenteres utviklinga av metaforteorien fra ei retorikkorientert klassisk tilnærming til etableringa av en kognitiv metaforteori. Funksjonen kognitive metaforer har som struktureringsprinsipp for språket, drøftes i forhold til det språklige relativitetsprinsippet (Sapir/Whorf-hypotesen). I analysedelen anvendes den kognitive metaforteorien på tre ...
    • Konstrainter og analogier i det norske trykksystemet 

      Johnsen, Odd Egil (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-07-09)
      Det norske språket kjennetegnes av stor variasjonen i plassering av trykk på ordnivå, noe som kan tilskrives den høye frekvensen av lånord, hovedsaklig fra engelsk, tysk, gresk, latin og fransk. Siden lånordene oftest er trykklagt i samsvar med trykkreglene i långiverspråket, er det vanskelig å favne hele det norske vokabularet i en uniform synkron beskrivelse. I nyere analyser benyttes gjerne ...
    • Kvinnenavn i Nord-Norge og Agder på 1800-tallet. Forskjeller i navnetilfanget 

      Fagerheim, Sissel Johanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-04-04)
      Oppgaven "Kvinnenavn i Nord-Norge og Agder - forskjeller i navnetilfanget" går ut på å undersøke navnetilfanget blant kvinner i de to landsdelene. Jeg har bl.a. undersøkt i hvilken grad kulturimpulser fra omverdenen, religiøs tilknytning og geografisk plassering har hatt innvirkning på navngivningen. Oppgaven omfatter perioden 1800-1900, og det metodiske fundamentet er markørnavnmetoden. Denne går ...
    • L1 transfer in the acquisition of English articles. Evidence from L1 Bulgarian and L1 Norwegian learners 

      Encheva, Daniela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-16)
      This study investigates the L1 transfer in the acquisition of articles in L2 English by L1 speakers of Bulgarian and Norwegian. Bulgarian differs from English in that it has no overt indefinite article, the definite article is postposed, and it expresses genericity by means of the definite article. Norwegian is similar to English in that it has overt indefinite article. The definite article in ...
    • L2 Acquisition of English by Persian L1 Speakers. Comparing Morphology, Syntax and Semantics The Bottleneck Hypothesis in L2 acquisition 

      Rajabi, Melika (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      In this thesis, I test the Bottleneck Hypothesis (Slabakova, 2008, 2013, 2016) in L2 acquisition of English by Persian L1 speakers. The Bottleneck Hypothesis (BH) examines what is difficult and what is easy to acquire in a second language. According to this hypothesis, functional morphology is the most challenging part for second language learners to acquire, while narrow syntax and semantics are ...
    • La "verdad histórica" y estrategias de comunicación: Un análisis crítico del discurso político de la desaparición forzada de los estudiantes de Ayotzinapa 

      Pedersen, Ove Mikal (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
      Este trabajo propone un análisis crítico de la comunicación del gobierno mexicano sobre los homicidios y la desaparición forzada de estudiantes en Iguala, México, conocido como el Caso Ayotzinapa o el Caso Igualala. Se analiza la comunicación de tres políticos, representantes del gobierno en cuestión, utilizando los modelos de comunicación elaborados por Bühler, Jakobson y Fairclough. Estos análisis ...
    • La construction se faire + infinitif 

      Schei, Ida Martine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-15)
      Ce mémoire prend en compte la construction se faire + infinitif (désormais SFI) et ses côtés sémantico-pragmatiques. Nous allons étudier ses domaines d’emplois et ses particularités. L’explication habituelle de la construction SFI est qu’elle s’emploie typiquement dans les actions qui sont désagréables ou violentes pour le sujet. Le but du mémoire est de résoudre la complexité de la construction ...
    • La creación de la identidad en el discurso político. Un análisis cualitativo del uso de la metáfora y los marcos en el discurso político inaugural de Podemos 

      Robertsen, Karine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      RESUMEN Esta tesis consiste en una investigación exploratoria lingüística de cómo se define la identidad de un partido a través de su discurso público y sus símbolos lingüísticos, para transmitir un marco cognitivo que defina su ideología. El contenido incluye un análisis detallado del discurso de la Puerta del Sol en Madrid el 31 de enero, 2015, el discurso inaugural del partido español Podemos. ...
    • La didáctica de los contenidos gramaticales en el aula de lengua extranjera. Un estudio sobre el indefinido en español. 

      Fossgård, Synne Aanes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Avhandlingen omhandler undervisningsmetoder i spansk grammatikk når et nytt tema presenteres. Dette har jeg utført i praksis i en 10-klasse på en ungdomsskole. Ettersom temaet er pretérito indefinido, presenterer jeg fire ulike undervisningstimer og innholdet i disse. Samtidig tar jeg også sikte på hvordan man kan gjennomføre formativ vurdering, eller underveisvurdering, samtidig som man underviser. ...
    • La enseñanza de 'ser' y 'estar' en español como lengua extranjera: desafíos y métodos 

      Opphus, Berit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      I denne avhandlingen har jeg tatt for meg de spanske verbene ‘ser’ og ‘estar’ i et didaktisk perspektiv. Begge verbene tilsvarer det norske ‘å være’, men bruken av dem avhenger av kontekst for å kunne gi reell mening. I forbindelse med denne oppgaven har jeg gjennomført ulike undervisningsopplegg for å lære elever i en 10.klasse (spansk nivå 1) hovedforskjellene på disse verbene og grunnleggende ...
    • La enseñanza de ser y estar: un análisis de errores 

      Pettersen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne oppgaven fokuserer på kontrasten mellom verbene ‘ser’ og ‘estar’ på spansk, som begge tilsvarer det norske verbet ‘å være’. Målet med oppgaven er å anvende feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv for å identifisere utfordringer norske elever står overfor når de skal lære seg kontrastene mellom disse verbene. Med utgangspunkt i resultatene av to prøver utført på en norsk ungdomsskole, ...
    • La enseñanza del imperativo afirmativo en estudiantes noruegos: un análisis de errores 

      Moksnes, Ole Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-05)
      Denne avhandlingen er en feilanalyse med bakgrunn i resultater fra fire skriftlige tester om positiv imperativ og samsvar mellom pronomen og direkte objekt. Forskningsobjektet er en gruppe norske elever som har spansk som fremmedspråk i videregående skole. Avhandlingen har som mål å undersøke og beskrive de vanligste feilene som denne gruppen av elever begår ved innlæring av positiv imperativ og ...
    • La enseñanza del imperfecto y del indefinido a través de estilos de aprendizaje. Un análisis aplicado a estudiantes de lengua materna noruega 

      Mikkelsen, Helene Nordmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      In this thesis, I explore different ways of creating activities for high school students in Norway in order to help them practice the distinction between imperfective and indefinite. The different activities are designed taking into account the different learning styles. The thesis, moreover, reflects over the importance of motivation and the different approaches to teaching.
    • La enseñanza del imperfecto y del indefinido en español como lengua extranjera: métodos y retos 

      Engen, Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      In this thesis, I research the Spanish simple past, which differs from both Norwegian and English. The simple past in Spanish has two different tenses, préterito imperfecto and préterito indefinido, and the meaning of the predicate and its sentence can change because of the used tense. Teaching Spanish as a second language can therefore produce challenges, since the Norwegian and English language ...
    • La enseñanza del presente de subjuntivo en español. Un análisis de errores aplicado a hablantes noruegos 

      Olsen, Tonje Aasjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-03)
      Formålet med denne masteroppgaven er å anvende en “feilanalysemetodikk” i et feltstudie som refererer til bruken av konjunktiv blant norske studenter som har spansk som tredjespråk. Feilanalysemetodikken er en metodikk for å identifisere, beskrive, klassifisere og forklare de feilhandlinger studentene gjør ved bruk av konjunktiv, med det endelige målet å foreslå konkrete intervensjonsaktiviteter for ...
    • La enseñanza del pretérito perfecto y del pretérito indefinido en la escuela noruega: desafíos y métodos 

      Kristjansson, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg induktiv og deduktiv tilnærming til to verbformer i spansk språk, indefinido og perfecto. Gjennom å stille spørsmål ved det vi ofte forbinder med klassisk grammatikkundervisning, som innebærer at læreren leder store deler av timen, har jeg gjort undersøkelser om hvorvidt en mer induktiv tilnærming til fagstoffet kunne gi tilsvarende eller bedre resultater. ...
    • La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos 

      Wikran, Erika Lovise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken ...
    • La flexión voseante en subjuntivo en Argentina. Un estudio gramatical y sociolingüístico 

      Slapgaard, Nora (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)
      The purpose of this study is to provide a deeper understanding of a grammatical field in which there has been limited research. This study concentrates on the inflection of “voseo” in the subjunctive, examining the use of “voseo” in Argentina and investigating whether various social factors such as gender, age and geographic area influence its use. In conducting this study, a quantitative research ...