Viser treff 145-164 av 266

    • La enseñanza de 'ser' y 'estar' en español como lengua extranjera: desafíos y métodos 

      Opphus, Berit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      I denne avhandlingen har jeg tatt for meg de spanske verbene ‘ser’ og ‘estar’ i et didaktisk perspektiv. Begge verbene tilsvarer det norske ‘å være’, men bruken av dem avhenger av kontekst for å kunne gi reell mening. I forbindelse med denne oppgaven har jeg gjennomført ulike undervisningsopplegg for å lære elever i en 10.klasse (spansk nivå 1) hovedforskjellene på disse verbene og grunnleggende ...
    • La enseñanza de ser y estar: un análisis de errores 

      Pettersen, Victoria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-14)
      Denne oppgaven fokuserer på kontrasten mellom verbene ‘ser’ og ‘estar’ på spansk, som begge tilsvarer det norske verbet ‘å være’. Målet med oppgaven er å anvende feilanalysemetodikken med et didaktisk perspektiv for å identifisere utfordringer norske elever står overfor når de skal lære seg kontrastene mellom disse verbene. Med utgangspunkt i resultatene av to prøver utført på en norsk ungdomsskole, ...
    • La enseñanza del imperativo afirmativo en estudiantes noruegos: un análisis de errores 

      Moksnes, Ole Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-05)
      Denne avhandlingen er en feilanalyse med bakgrunn i resultater fra fire skriftlige tester om positiv imperativ og samsvar mellom pronomen og direkte objekt. Forskningsobjektet er en gruppe norske elever som har spansk som fremmedspråk i videregående skole. Avhandlingen har som mål å undersøke og beskrive de vanligste feilene som denne gruppen av elever begår ved innlæring av positiv imperativ og ...
    • La enseñanza del imperfecto y del indefinido a través de estilos de aprendizaje. Un análisis aplicado a estudiantes de lengua materna noruega 

      Mikkelsen, Helene Nordmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      In this thesis, I explore different ways of creating activities for high school students in Norway in order to help them practice the distinction between imperfective and indefinite. The different activities are designed taking into account the different learning styles. The thesis, moreover, reflects over the importance of motivation and the different approaches to teaching.
    • La enseñanza del imperfecto y del indefinido en español como lengua extranjera: métodos y retos 

      Engen, Julie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      In this thesis, I research the Spanish simple past, which differs from both Norwegian and English. The simple past in Spanish has two different tenses, préterito imperfecto and préterito indefinido, and the meaning of the predicate and its sentence can change because of the used tense. Teaching Spanish as a second language can therefore produce challenges, since the Norwegian and English language ...
    • La enseñanza del presente de subjuntivo en español. Un análisis de errores aplicado a hablantes noruegos 

      Olsen, Tonje Aasjord (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-03)
      Formålet med denne masteroppgaven er å anvende en “feilanalysemetodikk” i et feltstudie som refererer til bruken av konjunktiv blant norske studenter som har spansk som tredjespråk. Feilanalysemetodikken er en metodikk for å identifisere, beskrive, klassifisere og forklare de feilhandlinger studentene gjør ved bruk av konjunktiv, med det endelige målet å foreslå konkrete intervensjonsaktiviteter for ...
    • La enseñanza del pretérito perfecto y del pretérito indefinido en la escuela noruega: desafíos y métodos 

      Kristjansson, Karoline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
      I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg induktiv og deduktiv tilnærming til to verbformer i spansk språk, indefinido og perfecto. Gjennom å stille spørsmål ved det vi ofte forbinder med klassisk grammatikkundervisning, som innebærer at læreren leder store deler av timen, har jeg gjort undersøkelser om hvorvidt en mer induktiv tilnærming til fagstoffet kunne gi tilsvarende eller bedre resultater. ...
    • La enseñanza morfológica del pretérito indefinido en español: Un análisis de errores aplicado a alumnos noruegos 

      Wikran, Erika Lovise (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      Denne masteroppgaven er en studie der kvalitativ og kvantitativ metode utfyller hverandre i en feilanalyse av fem norske spanskelevers prestasjoner i verbbøyninger i den spanske fortidsformen pretérito indefinido. Studien har en morfologisk-didaktisk tilnærming der morfologiens rolle i fremmedspråksundervisningen belyses, med et mål om å finne ut hvordan man kan anvende morfologisk analyse i didaktikken ...
    • La flexión voseante en subjuntivo en Argentina. Un estudio gramatical y sociolingüístico 

      Slapgaard, Nora (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-26)
      The purpose of this study is to provide a deeper understanding of a grammatical field in which there has been limited research. This study concentrates on the inflection of “voseo” in the subjunctive, examining the use of “voseo” in Argentina and investigating whether various social factors such as gender, age and geographic area influence its use. In conducting this study, a quantitative research ...
    • La imagen de los homosexuales en la cultura española. Un estudio lexicográfico en diccionarios españoles a través de la historia 

      Henriksen, Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-12)
      I denne oppgaven belyses synet på homofile i det spanske samfunnet gjennom historien i et leksikografisk perspektiv. Med ulike spanske ordbøker som analyseverktøy, studerer jeg alle definisjonene jeg har funnet dokumentert, fra 1500-tallet og opp til i dag av sju ulike ord som blir brukt for å omtale homofile i Spania. Av de forskjellige typene konnotasjoner knyttet til hvert av ordene i ulike ...
    • La imagen del Pueblo Gitano a través del léxico. Lexicografía y sociolingüística. 

      Munoz Cayuela, Victor Manuel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-22)
      I denne masteroppgaven studerer jeg hvordan spanske ordbøker definerer ord som brukes for å omtale sigøynere som folkegruppe i det spanske språket. Videre gjør jeg en leksikografisk og sosiolingvistisk studie om ord som brukes i Øst-Andalucia som kommer fra Caló-språket. I begge studiene ser jeg på hvilke konnotasjoner de utvalgte ordene har og i hvilken sosial situasjon de brukes. Studiet baserer ...
    • La integración de los contenidos pragmáticos en el aula de ELE 

      Gjerløw, Torill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-09-03)
      For å få med seg alle nyansene i et fremmedspråk som spansk, er det viktig å kjenne til og å forstå effekten av de ulike grammatikalske, språklige, kontekstuelle, sosiale og diskursive mekanismene som gjør seg gjeldende i kommunikasjonssituasjonen. Målsetningene i læreplanverket for grunnskolen og den videregående skolen tar høyde for dette, med det er en kjensgjerning at den grammatiske/leksikale ...
    • La morfología aumentativa en el español actual: el sufijo -azo. Un estudio formal y semántico y su comparación con -ote 

      Berntsen, Pål Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      ABSTRACT In the Spanish Language, the augmentative suffix has not been studied as in-depth diminutive suffixes. The purpose of this study is to examine the behaviour of the suffix -azo, and its current status in the Spanish language. Two interpretations of the suffix will be examined in this project: the augmentative interpretation and the interpretation of abrupt and sudden contact, also called ...
    • La relación entre el catalán y el castellano: estudio sobre las actitudes lingüísticas en hablantes bilingües de Cataluña 

      Gulstad-Kristiansen, Hannah (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-13)
      On November 9th 2014 a consultation, also known as the Catalan independence referendum, took place in Catalonia, Spain. It was a non-binding vote on the political future of Catalonia, held by its Government (Generalitat de Catalunya). Language, which in Catalonia is Catalan in its national form, plays a great role when we talk about the nationalism that exists in Catalonia. The aim of this master ...
    • Las actitudes lingüísticas de los hablantes mexicanos en la Ciudad de México y área metropolitana 

      García Pérez, Omar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      “The linguistic attitudes of Mexican speakers in Mexico City and the metropolitan area” The objective of this thesis is to find out the linguistic attitudes that exist in Mexico City and its metropolitan area. In contrast to other studies of linguistic attitudes, which tend to focus on only one aspect, here I have tried to consider three fundamental axes with the intention of obtaining a ...
    • Las actitudes lingüísticas en la República Dominicana actual. Un análisis de Santo Domingo 

      Jørgensen, Benedicte Cecilie Aalerud (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-14)
      Denne masteroppgaven tar for seg holdningene til folk fra Den Dominikanske Republikk til sin egen variant av det spanske språket. Med utgangspunkt i et spørreskjema på 15 spørsmål er 49 dominikanske menn og kvinner fra 13 år og oppover, fra alle sosiale lag, intervjuet om sitt eget forhold til det spanske språket, den dominikanske dialekten, og hvorvidt dominikansk spansk er prestisjefyllt nok til ...
    • Las funciones informativas – ¿Para qué, cómo y cuándo enseñar a los alumnos noruegos sobre el orden de palabras y las funciones informativas en español? 

      Grøneng, Silje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-29)
      <p>Spansk har blitt et populært valgfag i norsk skole. Eksamensresultater tyder likevel på at flere elever ikke oppnår kompetansemålene for opplæringen, samtidig som undersøkelser har vist at spanskelevene er de som er minst motiverte i arbeidet med målspråket. Grunnene til dette kan være flere. Min hypotese er at kjennskap til spansk ordstilling og informasjonsstruktur kan fungere som en læringsstrategi ...
    • Las preposiciones por y para: estudio sobre los complementos de finalidad con por. 

      Bakken, Ingeborg Anna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
      In this thesis we will explore the cases where the Spanish preposition por can introduce final complements instead of causal ones in certain prepositional constructions. The preposition por can sometimes denote the notion of purpose, for example in constructions like "Se casó por dinero", where the complement denotes the objective of the action expressed by the verb, a notion which is usually ...
    • Las variantes -ra y -se del pretérito imperfecto de subjuntivo. Un estudio de la variabilidad en la preferencia por las variantes -ra y -se realizado con hablantes nativos de Canarias y Chile 

      Horten, Steinar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-02)
      Spanish verbs conjugated in the preterite tense of subjunctive may take one of two morphologically different endings; -ra and -se. Although these forms traditionally are viewed as grammatically equals, the use of Spanish in today’s world suggests that they do not portray a case of perfect synonyms. This thesis aims to investigate whether a person whose native language is Spanish differs between the ...
    • Livsdatter og Olavsdotter : bruken av parentonym som ender på –datter/–dotter i perioden 1970-2007 : med vekt på metronym som mellomnavn 

      Mørch, Robert (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Denne mastergradsavhandlingen i nordisk språk er en navnevitenskaplig avhandling. Hovedtemaet er metronym som ender på –datter eller –dotter, i mellomnavnsposisjon, altså navn som Karidotter og Annedatter. Denne navnetypen vil bli analysert både kvalitativt og kvantitativt. Den kvalitative delen vil ta for seg spørreskjemasvar som kom inn fra navnegiverne, altså foreldrene, som har gitt døtrene sine ...