• «Derfor har vi lite felles å bygge på når samer og norsktalende nordmenn skal forsøke å forstå hverandres språk». En kritisk nærlesing av læreverk i norskfaget på ungdomsskoletrinnet 

      Markusson, Elin Furu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Denne oppgaven handler om hvordan samiske språk og språkforhold framstilles i lærebøker i norskfaget på ungdomsskoletrinnet. Det empiriske materialet består av fem basisbøker i norskfaget på ungdomsskoletrinnet utgitt av Gyldendal i perioden 1997–2014, og den metodiske og teoretiske tilnærminga er en kritisk diskursanalyse. Jeg har brukt det Foucault (1970) har pekt ut som tre interne prosesser som ...
    • Det flerspråklige Sør-Varanger 

      Komeros, Annikki (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Denne mastergradsoppgaven handler om tospråklighet/flerspråklighet i Sør-Varanger kommune. Historisk sett har Sør-Varanger kommune vært en flerspråklig kommune. Folkegruppene: nordmenn, samer, skoltesamer, kvener og russere har levd i felleskap i dette området og mange har behersket to eller flere språk. I nyere tid har enda flere nasjonaliteter, med sine språk, flyttet til kommunen. Forskningsmålet ...
    • "Det hadde vært fryktelig om vi alle hadde bare snakka samisk". Substantiv, genus og visse andre trekk ved nominalfrasen i etnolekten/dialekten i Kokelv. 

      Johansen, Cecilie Helen E (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne masteravhandlingen har geografisk utgangspunkt i den lille sjøsamebygda, Kokelv, i Vest-Finnmark. Her var samisk dagligspråket til langt ut på 1950-tallet. Avhandlingen tar for seg bøyingssystemet for substantiv i kokelvdialekten. Med dette som utgangspunkt har jeg, ved hjelp av kvalitative intervju, intervjuet tre generasjoner hvor alderen er mellom 14 og 86 år og undersøkt om det er ...
    • The Development of the Bengali Case System: Influence from English 

      Pramanik, Asit Kumar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      This study uses the logistic S-curve model to describe the evolution and development of Bengali language and its´ case system. In linguistics, S-curve model describes the change of a language in proportion to time. This model should be able to explain the sociolinguistics change of a language in certain period of its´ history. Therefore, this thesis uses this model to show how the old version of ...
    • Dialektforskjeller i realiseringen av indirekte objekt 

      Sæther, Kari-Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2001-12-13)
      I en del faglitteratur blir det antydet at nordlige dialekter aksepterer nominalt indirekte objekt ved flere verb enn mange andre norske dialekter. En setning som Vil du hente meg en kopp kaffe? skal lettere aksepteres i nordnorske dialekter enn i dialekter andre steder i landet. Denne oppgaven undersøker denne antakelsen nærmere i tre ulike spørrelisteundersøkelser med til sammen nesten 600 informanter ...
    • Die Arbeit mit dem Wortschatz im norwegischen Deutschunterricht: Ansätze in Lehrbüchern und Erfahrungen von Lehrer*innen 

      Loe, Ole Mikael Setvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-06-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg ordlæring i tysk som fremmedspråk. Den tar utgangspunkt i tidligere forskning om tilegnelse av ordforråd i et fremmedspråk, især en studie som belyser norske tyskelevers strategibruk rundt ordlæring. Til forskjell fra den studien skiftes fokuset over til lærernes praksis, holdninger og kunnskaper om dette, men også læringsressursene som brukes i skolen for å fremme ...
    • Die mehrfache Vorfeldbesetzung im Deutschen 

      Jensen, Franziska Christine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-31)
      This master thesis discusses the unusual phenomenon of multiple constituents in German verb second sentences. The approach is based on the topological field model. After dividing apparent multiple fronting from actual multiple fronting, several example sentences are discussed. For the analysis of two arguments in front of the finite verb a brief survey confirming the grammatically judgment completes ...
    • Directionality in Applicatives : A Comparative Study on English and Mandarin Chinese 

      Zhang, Fuping (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-29)
      In my thesis, I will explore applicatives in ditransitive constructions in Mandarin Chinese and English. In English we only find Low Recipient Applicatives while in Mandarin we have both Low Recipient Applicatives and Low Source Applicatives, in addition to High Applicatives of a certain kind. Motivated by the puzzle of IO interpretation in English, I compare these two languages with respect to their ...
    • Disentangling путать. An empirical analysis of one verb with prefix variation 

      Nordrum, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-19)
      This thesis explores prefix variation in one Russian verb, путать. As a simplex verb that uses four prefixes to form Natural Perfectives (с-, пере-, за- and в-), путать is a good example of a verb with extensive prefix variation. The thesis consists of three separate, yet related corpus-based case studies. In my first case study, I examine the constructions and internal arguments of the Natural ...
    • Doblado de clítico de complemento directo: Estudio de la variedad de Cochabamba (Bolivia) 

      Hellestøl, Maria (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05)
      In this thesis we study clitic doubling, known as ‘doblado de clítico’ or ‘duplicación de complemento directo’ in Spanish, in the variety of Spanish spoken in Cochabamba, Bolivia. After dealing with personal pronouns in general, explaining the general use of clitic doubling in Spanish and introducing some of the characteristics of the variety spoken in Cochabamba, we consider this grammatical phenomena ...
    • DP internal agreement in Amharic : a reverse agree solution 

      Workneh, Desalegn Belaynew (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      The main objective of this thesis is demonstrating that the DP internal functional elements in Amharic are the lexicalizations of the agreement between the functional projections in higher positions with the lexical elements in the c-command domains of these functional projections. The complex distribution of the functional elements such as the gender, number, definiteness and case markers is argued ...
    • «Du jobber jo med språket og kulturen på en måte, men kanskje ikke så i dybden som man skulle ønske» - En kvalitativ studie av elevers erfaringer med samisk tematikk i norskfaget 

      Fossli, Sofie Pernille Nilsen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne kvalitative studien tar for seg elevers erfaringer i møte med samisk innhold i norskfaget. Hensikten med studien er å undersøke, kartlegge og få kunnskap om hvilke opplevelser og tanker elever i dag har med samisk tematikk i opplæringa i norsk. Den overordnede problemstillingen er: Hvilke opplevelser, tanker og erfaringer har elever med opplæringa om samisk tematikk i norskundervisninga? For ...
    • The effect of Cross-Linguistic Influence in Mandarin learners of English on interpreting state-change verbs in English 

      Yao, Xueyi (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-12)
      This thesis covers the discussion of the role of L1 Mandarin in the course of L2 English acquisition. I focus specifically on state-change verbs where English and Mandarin share some properties but diverge in interpretations, as a way of examining if Feature Reassembly Hypothesis (Lardiere, 2007, 2008, 2009) is extendable to other domains of grammar that are not explicitly discussed in previous ...
    • The effect of executive function on referential use in returnee children 

      Li, Muhan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-11-15)
      This longitudinal study investigates the choice of referential expressions in English of returnee children. The specific aim of this study is to examine whether there is a correlation between executive functions and choices of referential expressions in returnee children, and how they correlate if there is. Thirty-six Japanese-English speaking returnee bilingual children (returnee children are the ...
    • The effect of media habits on English proficiency: A study of L1 Norwegian teenagers 

      Andersen, Daniel Flakowski (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2017-05-14)
      This thesis compares the media habits of 86 Norwegian youth with their English proficiency. The goal is to investigate how much English we learn by e.g. watching TV, playing video games or listening to music. The 86 participants were between 16 and 20 years old, and answered a survey where they specified the number of hours they spent on an average day on each type of media. After this, they took ...
    • The Effect of Media Habits on L2 English Proficiency: A study of L1 Norwegian lower secondary pupils 

      Lamvik, Martin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-11-03)
      This thesis explores the possible significant interactions between lower secondary school pupils’ English proficiency and the extent and characteristics of English language exposure from their media habits and out-of-school activities. The English language has manifested itself in the Norwegian society, and teenagers are exposed to considerable amounts of English in their everyday lives. A ...
    • The Effect of Norwegian Dyslexia Friendly Schools: The Acquisition of L2 English in 6th and 7th Grade 

      Stagelund, Annette Mygind (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
      This research project focused on dyslexia and second language acquisition in 6th and 7th grade students attending Norwegian dyslexia friendly schools. The aim of the study was to investigate whether the dyslexia friendly schools had a positive effect on dyslexic students learning English as a second language in regard to text comprehension, oral skills, grammar and literacy. For this purpose, the ...
    • The effects of grammar instruction when learning L2 English subject-verb agreement. An investigation of L1 Norwegian learners' acquisition of L2 English 

      Nygaard, Maren Oline (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-12)
      In this master’s thesis, I investigate L1 Norwegian learners of L2 English and their difficulties with subject-verb agreement. The main aim of this study is to explore why this grammatical construction is problematic in L2 English and whether grammar instruction will affect the learners’ knowledge and accuracy of subject-verb agreement. The study combines insights and methods from linguistics ...
    • The effects of vocabulary-oriented warm-up tasks on student vocabulary acquisition and task value beliefs 

      Koppen, Olai Karl-Vegard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      This thesis explores the possible interactions between vocabulary-oriented warm-up tasks and students’ vocabulary acquisition, and how these tasks can foster motivated students. A quasi-experiment was conducted in a Norwegian lower secondary school. It examined the effects of using a vocabulary-oriented, word guessing style game inspired by the board game Alias, through a receptive vocabulary test ...
    • Eiendom på russisk. Er свой og sin så like som vi tror? 

      Fyhn, Sofie Kristine Andersen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-09)
      I denne oppgaven ser jeg på hvordan eiendomspronomen brukes på norsk og russisk. Sin på norsk og свой russisk skal i teorien kunne brukes likt i 3.person. Så hvorfor da fikk jeg stadig høre om norske studenter som hadde problemer med å bruke eiendomspronomen rett på russisk? Var dette isolert til kun å gjelde 1.person og 2.person, der refleksivt pronomen ikke kunne brukes på norsk, men kunne brukes ...