Viser treff 170-189 av 266

    • "Man kan jo ikke si chill'an bæstemor" : språklig variasjon på Lyngseidet 

      Eriksen, Ann-Tove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2004-02-13)
    • Marcos cognitivos y argumentaciones en el debate sobre el aborto. Un análisis del debate de aborto por violación en Ecuador 

      Sánchez-Solvang, Miriam (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-12)
      I denne oppgaven diskuteres de kognitive rammene og argumentasjonen rundt debatten angående abort ved voldtekt i Ecuador. Abort er et vanskelig tema, og i Ecuador er det kun tillatt å gjennomføre en abort dersom den gravides liv og helse står i fare, og/eller dersom graviditeten er et resultat av en voldtekt av en kvinne med en intellektuell funksjonshemming. Høsten 2019 ble det gjennomført en ...
    • Mellom Blåbjøllbakken og Pompeij. Stadnamn, minne og identitet i Tor Jonssons poesi 

      Evensen, Astrid Sann (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      This thesis deals with the meaning of place names in poetry, especially in the poetry of the norwegian poet Tor Jonsson. It is a common view among many scholars that names have no sense or only a minimal sense, and that their meaning is mostly to refer to certain objects. In this thesis the author argues the view that place names often have a great amount of meaning attached to them. The meaning ...
    • Minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing. En kvalitativ studie av litteraturens potensiale i norskundervisningen 

      Ellingsen, Tonje Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-11-20)
      Sammendrag Denne kvalitative studien tar for seg minoritetsspråklige elevers møte med litteraturlesing i norskfaget, og er en mastergradsoppgave i norskdidaktikk. Hensikten med studien er å undersøke hvordan man kan arbeide med litteratur på flere måter og nivåer i norskfaget hos minoritetsspråklige elever. For å finne nærmere ut om dette spennende temaet, har jeg formulert følgende problemstilling: ...
    • Mitt navn er…/ My name is…/ Mein Name ist… Mehrsprachigkeit als Ressource in DaF-Lehrbüchern an norwegischen Schulen 

      Schanche, Cathrine (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-06-15)
      Flerspråklighet er et relevant tema etter innføringen av begrepet "Flerspråklighet" som kjerneelement i den nye læreplanen, LK20 - Fagfornyelsen, i 2020. I denne masteroppgaven ser jeg på hvordan flerspråklighet kommer til uttrykk i den forrige læreplanen, LK06, og den nye, LK20, og hvordan dette blir implementert i to ulike læreverk for tysk som fremmedspråk hos 8. klasseelever som lærer tysk for ...
    • Mo i Rana-dialekten: En korpusanalyse 

      Furuheim, Veronica Lund (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-11-01)
      Mo i Rana er en nordnorsk industriby som spesielt på 1900-tallet gikk gjennom store samfunnsmessige endringer og dermed også en stor økning i folketallet, noe som igjen har påvirket talemålet. I denne masteroppgaven undersøker jeg hvilke dialektendringstendenser som kan spores i Mo i Rana-dialekten fra 1960-tallet og fram til i dag. For å besvare problemstillingen har jeg analysert korpusdata fra ...
    • Modal-dependence and naturalness in phonology: confronting the ontogenetic question 

      Collins, Joe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-21)
      Phonologists have long debated the role of phonetics in phonological theories. A key point in this debate is whether or not phonological computation is to be regarded as modally-independent, that is, whether or not facts about the articulatory and perceptual organs are regarded as external to the phonology. This dissertation argues for a form of grounded phonology, by drawing on findings in ...
    • ”Mon val vuorrástuvam duoinna nuortasámegielain” : Ufuohta ja Oarje Romssa suopmana gullevašvuohta davvisámegillii ja julevsámegillii 

      Eriksen, Ardis Evelyn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-05-15)
      Oppgaven er knyttet til den samiske dialekten i Ofoten og Sør-Troms, hva som har påvirket denne dialekten opp gjennom tidene og hvilke påvirkningsfaktorer som har formet språksituasjonen. Oppgaven gjør også rede for rammene og vilkårene for samisk språk i området, og hvordan bruken har utviklet seg i løpet av 1900-tallet. Dialekten i Ofoten og Sør-Troms er den sørligste og vestligste dialekten av ...
    • Motivation, proficiency and textbook differences in two upper secondary school English classes 

      Feka, Adrian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-10-31)
      This thesis compares the motivation and English proficiency differences between two English classes at the upper secondary school level in Norway. One of the classes is a General Studies class with 25 students while the other is a Building and Construction class with 13 students. The two textbooks used in these classes are also compared and analyzed to see if the differences found correlate with any ...
    • Multilektal skriving hos ungdommar på Vestlandet. Ein studie av dialektbruk på digitale, sosiale medium hos to grupper ungdommar på Vestlandet. 

      Garatun, Maria Kristin (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-15)
      Denne mastergradsoppgåva har som føremål å undersøkje multilektal skriving, med hovudfokus på dialektbruk blant to ulike elevgrupper på Vestlandet. Problemstillinga for oppgåva er å undersøkje på kva for måte ser ein innslag av dialektskriving hos unge på Vestlandet? Dei to elevgruppene har ulik tilknyting til det nynorske skriftspråket, i form av at det nordlegaste utvalet er frå eit kjerneområdet ...
    • Multilingual experience modulates resting-state functional connectivity and executive functioning in cognitive aging 

      Gabrielsen, Anders (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      Bi-/multilingualism has been found to act favourably on the cognitive aging (CA) trajectory due to the increased executive functioning demands that dual-language use exerts on the brain leading to contributions to neurocognitive reserve and resilience. There is a gap in the literature on how individual differences in the degree of multilingualism influence this trajectory. Furthermore, other lifestyle ...
    • "My kjedelige grena i ol ass". Stilistisk variasjon i en gruppechat på Facebook 

      Lande, Thor Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-30)
      Denne sosiolingvistiske studien av computer-mediated communication (CMC) tar utgangspunkt i 4945 meldinger postet i løpet av et halvt år i en gruppechat på Facebook. Chatten har ni mannlige deltagere i midten av tjueårene, inkludert undertegnede. Studien representerer den brukerorienterte tradisjonen i CMC-forskningen, og forfekter synet om at språkbruk på og utenfor nettet bør studeres i sammenheng. ...
    • «Mye tøv du skriv». Språklege og semiotiske ressursar i politisk CMC 

      Bakkevoll, Geir Heggås (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-10-30)
      Denne undersøkinga har for det første leitt etter utvalde språklege og semiotiske ressursar i 1949 svar og kommentarar på «Nordnorsk debatt» under valkampen 2017. For det andre har undersøkinga sett korleis dei ortografiske avvika, dei dialektale innslaga og piktogramma er fordelte i samtalar om ulike tema og starta av ulike innleiarar. Dei ortografiske avvika er det vanlegaste av dei tre trekka ...
    • Nasjonsrelaterte stedsnavn på Svalbard : hvilke nasjoner har satt flest spor etter seg? 

      Ulvang, Oddvar Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-10-29)
      Temaet for denne avhandlingen er nasjonshegemoniet innen stedsnavn på Svalbard, et norsk område med et areal på størrelse med Nordland og Troms fylker til sammen. Her har mange forskjellige nasjoner satt spor etter seg i stedsnavna i forbindelse med vitenskaps- og fangstekspedisjoner. Svalbard ble i 1925 en del av Norge, men før dette har nordmenn, svensker, russere, briter, tyskere, hollendere og ...
    • Navnerenessanse i Larvik og Brunlanes? Sammenligning av navnemateriale fra 1865 og 1925 

      Liberg, Karoline Dolven (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      I denne oppgaven har jeg fokusert på den nordiske navnerenessansen i Larvik og Brunlanes, i åra 1865 og 1925. Formålet mitt har vært å undersøke om en kan finne utslag etter den nordiske navnerenessansen, og i den forbindelse har jeg brukt noen forskningsspørsmål. Jeg har derfor sett på a) om det er forskjell mellom 1865 og 1925, b) om det er forskjell mellom Larvik og Brunlanes, og c) om det er ...
    • Navneskikker i Lyngen på 1800-tallet : en undersøkelse av navngiving i et språkkontaktområde i et etnisk og religiøst perspektiv 

      Letto, Torill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-15)
      Lyngen kommune i Nord - Troms er interessant i et etnisk perspektiv i.o.m møtet mellom kvener, samer og nordmenn. Språkvitenskapen har påvist at møtet mellom folkegruppene har satt spor i talemålet i området. Jeg ønsket å undersøke om dette flerkulturelle møtet har vært av betydning også i forhold til navngiving. Undersøkelsen min har karakter av en komparativ analyse av navngivingspraksisen mellom ...
    • «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet 

      Mathisen, Per-Henning (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes ...
    • "Niemand hat die Absicht, die Mauer abzureißen!“ - Eine Untersuchung der Behandlung der Themen Wende und Mauerfall in norwegischen DaF-Lehrbücher zwischen 2006 und 2020 

      Eilertsen, Marcelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      „Die Wende“ og Berlinmurens fall markerer et vendepunkt i moderne tysk historie, som førte til gjenforeningen i 1990, etter å ha vært delt i to i 41 år som to land. I fremmedspråk er et av læreplanmålene å kunne utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i målspråkområdet, og dermed er det naturlig at dette blir undervist om i tysktimene. I denne masteroppgaven vil ...
    • "No ha vi ennjdele fått åss honnj!: En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag 

      Larsen, Tonje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt skriftlige uttrykk for palatalitet i digitale medier i fire tenkte skrivesituasjoner blant 297 elever fra Nord-Norge og Trøndelag. Begge dialektområdene har tradisjonelt mye palatalitet i talemålet, og jeg har sett nærmere på hvordan fenomenet kommer til uttrykk i ulike skriftlige medier. Jeg har hatt hovedfokus på de palatale variablene nn og ll, og ...
    • Noen trekk ved fornavnsskikken i Saltdal - med vekt på 1800-tallet 

      Nilsen, Janne Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Avhandlingen omhandler fornavn, navnestatistikk, 1800-tallet, Saltdal, moten med bibelske navn rundt år 2000