Viser treff 180-199 av 262

    • Nasjonsrelaterte stedsnavn på Svalbard : hvilke nasjoner har satt flest spor etter seg? 

      Ulvang, Oddvar Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-10-29)
      Temaet for denne avhandlingen er nasjonshegemoniet innen stedsnavn på Svalbard, et norsk område med et areal på størrelse med Nordland og Troms fylker til sammen. Her har mange forskjellige nasjoner satt spor etter seg i stedsnavna i forbindelse med vitenskaps- og fangstekspedisjoner. Svalbard ble i 1925 en del av Norge, men før dette har nordmenn, svensker, russere, briter, tyskere, hollendere og ...
    • Navnerenessanse i Larvik og Brunlanes? Sammenligning av navnemateriale fra 1865 og 1925 

      Liberg, Karoline Dolven (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-20)
      I denne oppgaven har jeg fokusert på den nordiske navnerenessansen i Larvik og Brunlanes, i åra 1865 og 1925. Formålet mitt har vært å undersøke om en kan finne utslag etter den nordiske navnerenessansen, og i den forbindelse har jeg brukt noen forskningsspørsmål. Jeg har derfor sett på a) om det er forskjell mellom 1865 og 1925, b) om det er forskjell mellom Larvik og Brunlanes, og c) om det er ...
    • Navneskikker i Lyngen på 1800-tallet : en undersøkelse av navngiving i et språkkontaktområde i et etnisk og religiøst perspektiv 

      Letto, Torill (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11-15)
      Lyngen kommune i Nord - Troms er interessant i et etnisk perspektiv i.o.m møtet mellom kvener, samer og nordmenn. Språkvitenskapen har påvist at møtet mellom folkegruppene har satt spor i talemålet i området. Jeg ønsket å undersøke om dette flerkulturelle møtet har vært av betydning også i forhold til navngiving. Undersøkelsen min har karakter av en komparativ analyse av navngivingspraksisen mellom ...
    • «Nå må jeg begynne å gjøre noe, jeg må ta et grep!» Samiske elevers erfaringer med overgangen ut av det samiske språkforvaltningsområdet 

      Mathisen, Per-Henning (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Denne avhandlingen handler om samiske elevers erfaringer med overgangen ut av samisk språkforvaltningsområde. Empirien i studien baserer seg på syv kvalitative forskningsintervjuer med en sammensatt gruppe elever på en videregående skole. Fem av elevene har samisk bakgrunn, hvorav fire av disse igjen har erfaringer med overgangen ut av forvaltningsområdet. Jeg har analysert de samiske elevenes ...
    • "Niemand hat die Absicht, die Mauer abzureißen!“ - Eine Untersuchung der Behandlung der Themen Wende und Mauerfall in norwegischen DaF-Lehrbücher zwischen 2006 und 2020 

      Eilertsen, Marcelius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-15)
      „Die Wende“ og Berlinmurens fall markerer et vendepunkt i moderne tysk historie, som førte til gjenforeningen i 1990, etter å ha vært delt i to i 41 år som to land. I fremmedspråk er et av læreplanmålene å kunne utforske og gjøre rede for mangfold, samfunnsforhold og historiske hendelser i målspråkområdet, og dermed er det naturlig at dette blir undervist om i tysktimene. I denne masteroppgaven vil ...
    • "No ha vi ennjdele fått åss honnj!: En undersøkelse av ungdommers markering av palatalitet i skrift i Nord-Norge og Trøndelag 

      Larsen, Tonje (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      I denne mastergradsoppgaven har jeg undersøkt skriftlige uttrykk for palatalitet i digitale medier i fire tenkte skrivesituasjoner blant 297 elever fra Nord-Norge og Trøndelag. Begge dialektområdene har tradisjonelt mye palatalitet i talemålet, og jeg har sett nærmere på hvordan fenomenet kommer til uttrykk i ulike skriftlige medier. Jeg har hatt hovedfokus på de palatale variablene nn og ll, og ...
    • Noen trekk ved fornavnsskikken i Saltdal - med vekt på 1800-tallet 

      Nilsen, Janne Anita (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-12-13)
      Avhandlingen omhandler fornavn, navnestatistikk, 1800-tallet, Saltdal, moten med bibelske navn rundt år 2000
    • Nominatiiva vai akkusatiiva? Davvisámegiela studeanttaid kásusoahppan 

      Dominczak, Katarzyna Zofia (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Masterbarggus guorahalan mo davvisámegiela L2-studeanttat geavahit nominatiivva ja akkusatiivva čállosiin, maid sii leat geigen UiT sámegiela jahkeoahpu nuppi lohkanbajis. Materiálas leat 15.000 sáni ja oktiibuot 3530 nominatiiva- ja akkusatiivadáhpáhusa njealji áigemuttus (B1-, B2-, B3-, E-materiálatiippat). Teorehtalaš lahkonanvuogi vuođđudan gaskagielaid dutkamii ja kognitiivva oahppanteoriijaide. ...
    • Nordnorsk dialekt i talegjenkjenningsverktøy. En kvalitativ studie av hvordan Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål 

      Salamonsen, Maiken Katarina Ågård (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Denne masteroppgaven undersøker hvordan talegjenkjenningsverktøyet Word «Dikter» transkriberer nordnorsk talemål til standardspråklig norsk ortografi. Videre undersøker den hvorvidt informanter tilpasser sitt talemål til dikteringsverktøyet. Studien tar i bruk kvalitativ metode, med utgangspunkt i en hypotese om at talemålsverktøy er for lite tilpasset mangfoldet av norske talemål, med vekt på ...
    • Norsk skolepolitikk overfor kvenene 1720-1996 

      Seppola, Bjørnar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1996-06)
      Oppgaven forteller som tittelen sier om skolesituasjonen for kvenene fra de eldste tider og fram til i dag. Lest som en helhet gir den en samlet oversikt over den kvenske kultursituasjonen. Den forteller oss hvem kvenene er, og gir en oversikt over bruken av kvensk før og nå. Ikke bare over geografiske områder, men også en oversikt over hvilke domener av samfunnet kvensk brukes og har vært ...
    • Norsk språkvitenskap i perioden 1965 - 1995 

      Tveter, Evy Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2006-05-31)
      Denne oppgaven ser på utviklingen i språkvitenskapen i Norge i perioden 1965 - 1995. Fokus er på overgangen mellom historisk-komparativ språkvitenskap, strukturalisme og generativ grammatikk, og forholdet mellom disse. Det blir tatt utgangspunkt i vitenskapsteoretikeren Larry Laudan og hans teorier om vitenskapelig utvikling.
    • The null subject stage and children's referential choice: a case study of an English-speaking monolingual 

      Heravi Karimouy, Mitra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-11-14)
      This thesis explores the null subject phenomenon in English-speaking monolingual children by taking a closer look at the effect of discourse-pragmatic features on the realization of subject arguments in the speech of an English-speaking child. For that purpose, first the three dominant approaches in the literature, namely grammatical, performance and discourse-pragmatic accounts, are reviewed. Then, ...
    • Number Specification in L2 processing of Norwegian adult L2 English speakers: Time-frequency representation (TFR) analysis 

      Sancak Sert, Zeynep (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-10-20)
      This thesis investigates the processing of non-local agreement violations and whether they are affected by double marking from a determiner-number specification in Norwegian L2 speakers of English. We tested non-local subject-verb agreement, a mismatch between Norwegian and English, and the double marking on the number of the noun that is a common feature of the two languages by using online ...
    • Number specification in L2 processing of Subject-Verb agreement: An ERP study 

      Jafari, Mahdis (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-16)
      This is part of an ongoing study that investigates the processing of subject-verb agreement violation in Norwegian adult second language (L2) learners of English with advanced proficiency, using ERP responses. Unlike English, Norwegian lacks overt S(ubject)-V(erb) agreement marking. We manipulated number marking on the subject by using determiners and added S-V violations to see the influence of ...
    • Nynorsk som sidemål i dybdelæringens tid. En formativ intervensjonsstudie i form av språkbadsmetodikk på 8. trinn 

      Bårdsen, Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      I denne studien undersøker jeg en bruksbasert tilnærming til nynorskopplæring som sidemål på ungdomsskolen. Inspirasjonen er hentet fra språkbadspedagogikken som er forankret i teorier om andrespråksinnlæring. Jeg har benyttet en nedskalert metode, språkdusjmetodikk, med utgangspunkt i en hypotese om at økt arbeid med og eksponering for det mindre brukte skriftspråket, nynorsk, vil styrke elevenes ...
    • Nynorsk som sidemål: En holdningsstudie blant elever og norsklærere på ungdomstrinnet 

      Karstad, Ann Kristin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-02)
      Denne studien tar for seg holdninger til nynorsk som sidemål blant elever på tiende trinn og deres norsklærere i Tromsø. Ved hjelp av spørreskjemaundersøkelser og intervjuer har jeg undersøkt utbredelsen og mangfoldet av ulike meninger til skriftspråket nynorsk generelt, og sidemålsundervisningen spesielt. Spørreundersøkelsene ble også gjennomført blant et mindre utvalg elever og lærere i Indre ...
    • Object-sharing as symmetric sharing : predicate clefting and serial verb constructions in Kusaal 

      Abubakari, Hasiyatu (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      This research investigates object-sharing in Serial Verb Constructions in Kusaal, a Gur language spoken in Ghana. In an attempt to investigate whether the object in object sharing SVCs in the said language can be said to be symmetrically shared as in the case of Dagaare, (Hiraiwa and Bodomo 2008), it is observed that the object in object sharing SVCs interacts with Predicate Cleft Constructions in ...
    • Objevta sadje ja struktuvrra indikatijva gárgadisájn 

      Mikkelsen, Inga Lill Sigga (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-15)
      Dutkamus giehtadallá objevta sajev ja struktuvrav julevsáme indikatijva gárgadisájn. Julevsámegielan le muhtem mærráj friddja báhkogárges ja danen de le tjanádum iehpevissesvuohta objevta vuodosadjáj. Dát dutkamus tjuottjot julevsámebáhkogárges le rievddamin SOV vuodobáhkogárggás SVO vuodobáhkogárggáj. Duodden de dutkamus guoradallá objevtaj struktuvrav Minimalisssta prográmmajn vuodon.
    • "Oh bloody hell sir æ åsså tar æ av mæ kappa". En undersøkelse av engelske innslag i rollespill 

      Andersen, Pia Høgmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06)
      I de siste femti årene har engelsk befestet sin stilling som globalt språk og rådende lingua franca i store deler av verden. Samtidig har engelsk påvirkning på norsk språk og kultur vært svært stor. Nordmenn møter i dag engelsk språk og kultur på nesten alle områder av hverdagslivet og i samfunnet. Mange vil hevde at dette utgjør en trussel mot norsk språk. Formålet med denne avhandlingen er å bidra ...
    • On the English alternation that/Ø in complement clauses: An historical approach 

      Vilches, Claudio Alberto (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-16)
      Abstract Motivated by the fact that the English alternation that/Ø does not yet have a principled account, in spite of more than five decades of research, this thesis will explore the implications of a series of historical linguistic aspects of its development in subordinate structures. Thus, by introducing a new approach to this topic, this study attempts to trace and chart the development of the ...