Viser treff 238-257 av 266

    • Teaching agreement through grammar instruction in the lower secondary school: A comparison between implicit and explicit grammar instruction in L1 Norwegian learners of L2 English 

      Skaug, Eirik (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-14)
      In this master’s thesis, L1 Norwegians in the lower secondary school are tested on their knowledge of L2 English subject-verb agreement. The main aim of the study is to examine why this grammatical phenomenon is challenging, and, additionally, to compare the effects of two instructional methods on grammar acquisition. The instructional methods under investigation are Task Based Language Teaching and ...
    • Teaching English Reading Strategies in the Second Language Classroom. An intervention study of teacher instructed use of reading strategies with L1 Norwegian L2 English Learners 

      Kolbeinsen, Stine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)
      In this thesis, I investigate the effect of explicit teacher instructed use of reading comprehension strategies on the reading comprehension of L1 Norwegian L2 English learners. The study was conducted in two classes in a Norwegian lower secondary school, with one class being the experimental group and the other functioned as the control group. The participants took part in a quasi-experimental ...
    • Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools 

      Fagerli, Jostein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig ...
    • Tilegnelsen av subjekts- og objektsveksling hos voksne andrespråksinnlærere av norsk 

      Sørensen, Christer Engen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-15)
      Masteroppgaven omhandler tilegnelsen av subjekts- og objektsveksling hos voksne andrespråksinnlærere av norsk. Subjekts- og objektsveksling går ut på at bestemte pronominelle subjekter og objekter veksler på tvers av negasjon og adverb, slik at disse forekommer i en posisjon til venstre for negasjon/adverb. Vekslinga av disse er forbundet med hvordan disse er realisert (DP/pronomen) og informasjonsstruktur: ...
    • To shape the world for the better : an analysis of metaphors in the speeches of Barack Obama 

      Lesz, Barbara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Barack Obama was elected the 44th president of the United States in probably one of the hardest periods for his country. The U.S. was fighting with one of the worst economic crises in its history and, additionally, waged two unpopular wars that had shattered its reputation as the moral champion of the democratic countries. Obama brought hope in the lives of many. He was a contrast to his predecessor, ...
    • Tonal accents realization in Norwegian speakers' English production: Do Norwegians transfer their tonal accents? 

      Huang, Tianjiao (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      This study investigates whether Urban East Norwegian (hence force Norwegian) speakers realize their tonal accents on their English. One difference between these two languages is that Norwegian uses pitches to differentiate lexical items, whereas English uses pitch to indicate post-lexical contrast, i.e., to convey different pragmatic meaning. In Norwegian, both the L tone and H tone can be associated ...
    • Tromsø dialect 

      Nowell, Hazel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1989-09)
      The Tromsø dialect situation today is probably typical of many Northern Norwegian town dialects. It has developed from an old local non-standard speech variety which was very similar to the present local rural dialects. What clearly distinguishes the modern town version, as spoken by young people today, from the old one, however, is the inclusion of a significant number of bokmål features. This study ...
    • «Tromsødialekta e jo som den godteposen – Godt og blandet!» En studie om hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet 

      Lockertsen, Marit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg undersøkt hvilket forhold ulike aldersgrupper har til dialektendring i lys av bruken av nektingsadverbet. For å besvare problemstillingen, har jeg i tillegg formulert tre konkrete forskningsspørsmål. Informantene i denne studien består av 12 språkbrukere fra Tromsø. seks av dem er elever i alderen 17-18 år fra en videregående skole i Tromsø, der tre av dem er ...
    • Trykkplasseringen i russiske substantiver innlånt fra engelsk 

      Hagan, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2003)
    • Un estudio empírico de las colocaciones formadas por los verbos disponer de y constar de 

      Oddøy, Krister Mathias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)
      The main objective of this thesis is create an empiric study of two regimen verbs in Spanish that are similar in meaning. The verbs are disponer de and constar de. Briefly explained, this thesis contains two vital components of equal importance: i) to better understand the nature of these two verbs and ii) to try to create models with the purpose of explaining how these regimen verbs work. This will ...
    • Un estudio sobre las estrategias y la metodología más adecuadas en la didáctica española con relación a la flexión nominal y adjetival. ¿Cómo se aprende mejor? 

      Andersen, Anja Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-29)
      I denne oppgaven er fokuset grammatikk, og jeg har gitt ei grundig innføring av spanske substantiv, og også samsvarsbøyning med adjektiv. Hvordan lærer elever spansk grammatikk? Her med fokus på substantiv og adjektiv. Didaktisk opplegg for dette er utprøvd i klasse, resultatene kartlagt og analysert, og mer tilrettelagt didaktikk foreslått med utgangspunkt i metodiske og strategiske modeller. Målet ...
    • Una investigación sobre la posible existencia de sujetos no nominativos en el español contemporáneo 

      Stenseth, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Oppgaven handler om fenomenet "merkelige subjekter", kjent som quirky subjects, som er et kjent begrep i moderne lingvistikk (på spansk kjent som sujetos caprichosos). Disse subjektene er annerledes på en slik måte at de står i en annen kasusform enn det vi kjenner til tradisjonelt sett. De er å finne blant annet i det islandske språket, hvor subjektet kan dukke opp i dativ kasus. At en frase i ...
    • Une analyse sémantique des prépositions française et norvégienne "dans" et "i" en emploi spatial et temporel 

      Klævik-Pettersen, Espen Johan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Oppgaven er viet et semantisk komparativt studium av den franske preposisjon ”dans” og den norske preposisjon ”i” i spatial og temporal bruk. Som utgangspunkt for det spatiale domenet ligger boken L’espace en français (1986) av Claude Vandeloise. Vandeloises framgangsmåte analyseres, og eksemplene fra hans studium oversettes til norsk for å sammenholde det semantiske innholdet til ”dans” med det ...
    • Une étude de l'expression adverbiale du coup 

      Malm, Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)
      L’objet de ce mémoire est l’expression adverbiale du coup. Nous avons observé que même si cette expression est couramment utilisée, il est difficile de décider de son interprétation dans certains contextes, et par conséquent il est aussi difficile de décider de son utilisation. De plus, nous avons l’impression qu’elle n’est pas beaucoup décrite dans la littérature linguistique. Par cette étude, nous ...
    • "Unlearning". On the acquisition of case absorption effects in English passives by native speakers of Norwegian 

      Dahl, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2000-06-16)
      This thesis deals with advanced L2 acquisition of syntax. There are several central questions in the thesis: -How does the interlanguage of an advanced L2 speaker differ from the internal grammar of a native speaker of the same language? -Can a L2 acquirer come to realize that a syntactic structure is ungrammatical in the L2 when it is grammatical in the L1, when he encounters no positive evidence ...
    • “Vi ungdomma sir jo sånn /ʃ/ i stedet for /ç/”. Ei sosiolingvistisk sammenligning av fonemutviklinga av /ç/ og /ʃ/ i Tromsø og Trondheim 

      Jacobsen, Anna Skjevik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg utviklinga av et mulig fellesfonem av postalveolar frikativ /ʃ/ og palatal frikativ /ç/ hos ungdom i Trondheim og Tromsø. Ved hjelp av kvantitativ metode har jeg undersøkt utviklinga blant 88 ungdomsskoleelever i de to byene. I forkant formulerte jeg følgende spørsmål: Hvordan ser utviklinga i retning av et eventuelt fellesfonem ut i Tromsø og Trondheim? ...
    • Vowel epenthesis and consonant deletion in loanwords : a study of Akan 

      Adomako, Kwasi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-02)
      In this thesis, I discuss loanword adaptation in Akan. I show that in Akan loanword adaptation, two major phonological processes such as vowel epenthesis and consonant deletion apply. While vowel epenthesis occurs in word-initial clusters, word-medial clusters and word-final obstruents/clusters, consonant deletion applies to only word-final clusters. The sonority level of the target consonants ...
    • Vowel Reduction in Catalan Varieties. Catalan typologies and property analysis 

      Nogués-Graell, Jordina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-14)
      Observing vowel reduction, the literature presented five main Catalan varieties, divided in broad strokes between Eastern and Western. However, our proposal for Catalan and its varieties can be established in terms of Property Theory, when working from Optimality Theory. In this thesis we propose three main properties in order to classify vowel reduction in Catalan. These properties include three ...
    • The weight and representation of Ryukyuan Miyako onsets: Initial geminate moraicity, markedness, and sonority 

      Myhre, Matias (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-09-15)
      This thesis examines descriptive data on the Southern Ryukyuan Miyako languages and argues for a moraic account of the initial geminates found therein. All varieties of Miyako discussed require underived words to feature at least two morae, and the initial geminates in each variety appear to satisfy the bimoraic word minimality requirement. Segmental restrictions on the coerced (derived) moraicity ...
    • Wh-question and focus construction in Bengali : word order variation and acquisition 

      Rahman, Syed Shahrier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-28)
      In this study we have tested Bengali adult native speakers’ word order choices with respect to information structure and have compared their preferences to the Bengali native children acquirers. The study shows that Bengali word order scrambling is available in various type of sentences like declaratives, wh-questions and focus constructions. The scrambling is not at all optional in this language; ...