Viser treff 137-152 av 152

    • Teaching English to minority language students in Norwegian schools. A small-scale study on challenges teachers face who teach English to minority language students in Norwegian schools 

      Fagerli, Jostein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne studien undersøker om det finnes problemer og utfordringer unike for situasjonen for lærere som underviser engelsk for minoritetsspråklige elever i norsk skole. Studien sammenligner også hvordan disse problemene og utfordringene oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklige elever i innføringsklasser mot hvordan de oppfattes av lærere som underviser engelsk til minoritetsspråklig ...
    • To shape the world for the better : an analysis of metaphors in the speeches of Barack Obama 

      Lesz, Barbara (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05)
      Barack Obama was elected the 44th president of the United States in probably one of the hardest periods for his country. The U.S. was fighting with one of the worst economic crises in its history and, additionally, waged two unpopular wars that had shattered its reputation as the moral champion of the democratic countries. Obama brought hope in the lives of many. He was a contrast to his predecessor, ...
    • Trykkplasseringen i russiske substantiver innlånt fra engelsk 

      Hagan, Erlend (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2003)
    • Un estudio empírico de las colocaciones formadas por los verbos disponer de y constar de 

      Oddøy, Krister Mathias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-10-30)
      The main objective of this thesis is create an empiric study of two regimen verbs in Spanish that are similar in meaning. The verbs are disponer de and constar de. Briefly explained, this thesis contains two vital components of equal importance: i) to better understand the nature of these two verbs and ii) to try to create models with the purpose of explaining how these regimen verbs work. This will ...
    • Un estudio sobre las estrategias y la metodología más adecuadas en la didáctica española con relación a la flexión nominal y adjetival. ¿Cómo se aprende mejor? 

      Andersen, Anja Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-10-29)
      I denne oppgaven er fokuset grammatikk, og jeg har gitt ei grundig innføring av spanske substantiv, og også samsvarsbøyning med adjektiv. Hvordan lærer elever spansk grammatikk? Her med fokus på substantiv og adjektiv. Didaktisk opplegg for dette er utprøvd i klasse, resultatene kartlagt og analysert, og mer tilrettelagt didaktikk foreslått med utgangspunkt i metodiske og strategiske modeller. Målet ...
    • Una investigación sobre la posible existencia de sujetos no nominativos en el español contemporáneo 

      Stenseth, Frode (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-18)
      Oppgaven handler om fenomenet "merkelige subjekter", kjent som quirky subjects, som er et kjent begrep i moderne lingvistikk (på spansk kjent som sujetos caprichosos). Disse subjektene er annerledes på en slik måte at de står i en annen kasusform enn det vi kjenner til tradisjonelt sett. De er å finne blant annet i det islandske språket, hvor subjektet kan dukke opp i dativ kasus. At en frase i ...
    • Une analyse sémantique des prépositions française et norvégienne "dans" et "i" en emploi spatial et temporel 

      Klævik-Pettersen, Espen Johan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05)
      Oppgaven er viet et semantisk komparativt studium av den franske preposisjon ”dans” og den norske preposisjon ”i” i spatial og temporal bruk. Som utgangspunkt for det spatiale domenet ligger boken L’espace en français (1986) av Claude Vandeloise. Vandeloises framgangsmåte analyseres, og eksemplene fra hans studium oversettes til norsk for å sammenholde det semantiske innholdet til ”dans” med det ...
    • Une étude de l'expression adverbiale du coup 

      Malm, Katrine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06-01)
      L’objet de ce mémoire est l’expression adverbiale du coup. Nous avons observé que même si cette expression est couramment utilisée, il est difficile de décider de son interprétation dans certains contextes, et par conséquent il est aussi difficile de décider de son utilisation. De plus, nous avons l’impression qu’elle n’est pas beaucoup décrite dans la littérature linguistique. Par cette étude, nous ...
    • "Unlearning". On the acquisition of case absorption effects in English passives by native speakers of Norwegian 

      Dahl, Anne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2000-06-16)
      This thesis deals with advanced L2 acquisition of syntax. There are several central questions in the thesis: -How does the interlanguage of an advanced L2 speaker differ from the internal grammar of a native speaker of the same language? -Can a L2 acquirer come to realize that a syntactic structure is ungrammatical in the L2 when it is grammatical in the L1, when he encounters no positive evidence ...
    • “Vi ungdomma sir jo sånn /ʃ/ i stedet for /ç/”. Ei sosiolingvistisk sammenligning av fonemutviklinga av /ç/ og /ʃ/ i Tromsø og Trondheim 

      Jacobsen, Anna Skjevik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-14)
      I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg utviklinga av et mulig fellesfonem av postalveolar frikativ /ʃ/ og palatal frikativ /ç/ hos ungdom i Trondheim og Tromsø. Ved hjelp av kvantitativ metode har jeg undersøkt utviklinga blant 88 ungdomsskoleelever i de to byene. I forkant formulerte jeg følgende spørsmål: Hvordan ser utviklinga i retning av et eventuelt fellesfonem ut i Tromsø og Trondheim? ...
    • Vowel epenthesis and consonant deletion in loanwords : a study of Akan 

      Adomako, Kwasi (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-06-02)
      In this thesis, I discuss loanword adaptation in Akan. I show that in Akan loanword adaptation, two major phonological processes such as vowel epenthesis and consonant deletion apply. While vowel epenthesis occurs in word-initial clusters, word-medial clusters and word-final obstruents/clusters, consonant deletion applies to only word-final clusters. The sonority level of the target consonants ...
    • Wh-question and focus construction in Bengali : word order variation and acquisition 

      Rahman, Syed Shahrier (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-28)
      In this study we have tested Bengali adult native speakers’ word order choices with respect to information structure and have compared their preferences to the Bengali native children acquirers. The study shows that Bengali word order scrambling is available in various type of sentences like declaratives, wh-questions and focus constructions. The scrambling is not at all optional in this language; ...
    • What’s in a metaphor? : the use of political metaphors in the Conservative and Labour parties 

      Johansen, Tone Aksberg Bjerkmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-11)
      This thesis investigates Conservative’s and Labour’s use of metaphors in their 1997 manifestos. Using Conceptual Metaphor Theory and Lakoff’s Strict Father and Nurturant Parent models as framework, we look for conceptual metaphors as well as possible relations to underlying morality and family based reasoning, as predicted by the SF and NP models. The hypothesis is that the ideological differences ...
    • æ sitt med klump i halsen når æ skriv det hær : dialekt i skriftspråket i debattforum knytt til tre norske nettaviser 

      Evjen, Liv Ragnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-18)
      Denne studien tar for seg bruk av dialekt i skriftspråket i debattar på tre norske nettstader. Nettstadene heiter nordlending.no, Fjordaglimt og mittglomdal.no og er knytt til nettavisene an.no (Avisa Nordland), firda.no og glomdalen.no gjennom nettsamfunnet Origo. Materialet som ligg til grunn for analysen, er sett saman av debattinnlegg som er publisert i diskusjonsfelta under saker som dei tre ...
    • «Æ snakke i alle fall ikke gammel tromsødialekt!» En språkvitenskapelig masteravhandling om variantbruken av nektingsadverbet i tromsømålet. 

      Fiva, Maren Anna (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
      Denne avhandlingen avdekker fordelingen av «ikke» og «ikkje» i tromsømålet. Problemstillingen for avhandlingen er utformet som tre spørsmål: 1) Hvilken variant av nektingsadverbet er vanligst hos ungdom i Tromsø, 2) Er det forskjell mellom Tromsøya og områdene rundt? og 3) Hvordan fordeler bruken av variantene seg hos de ulike kjønnene? Analysen er basert på rapportert og faktisk bruk hos 74 ungdommer. ...
    • Аналитические прилагательные и аналитизм в современном русском языке 

      Edberg, Bjørg Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-16)
      Краткое изложение Русский язык относится к синтетическим языкам, и грамматические значения слов выражаются в нем словоизменительными морфемами (Гак 1990). Однако многие лингвисты считают, что в русском языке наблюдается тенденция к аналитизму, где синтаксис играет более важную роль, чем словоизменение. Изменения в языковом строе ярче проявляются у имен (Бондаревский 2009). Принято считать, что ...