Søk
Viser treff 1-10 av 116
La enseñanza del pretérito perfecto y del pretérito indefinido en la escuela noruega: desafíos y métodos
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
I denne masteravhandlinga har jeg tatt for meg induktiv og deduktiv tilnærming til to verbformer i spansk språk, indefinido og perfecto. Gjennom å stille spørsmål ved det vi ofte forbinder med klassisk grammatikkundervisning, som innebærer at læreren leder store deler av timen, har jeg gjort undersøkelser om hvorvidt en mer induktiv tilnærming til fagstoffet kunne gi tilsvarende eller bedre resultater. ...
La enseñanza de 'ser' y 'estar' en español como lengua extranjera: desafíos y métodos
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-12)
I denne avhandlingen har jeg tatt for meg de spanske verbene ‘ser’ og ‘estar’ i et didaktisk perspektiv. Begge verbene tilsvarer det norske ‘å være’, men bruken av dem avhenger av kontekst for å kunne gi reell mening. I forbindelse med denne oppgaven har jeg gjennomført ulike undervisningsopplegg for å lære elever i en 10.klasse (spansk nivå 1) hovedforskjellene på disse verbene og grunnleggende ...
La "verdad histórica" y estrategias de comunicación: Un análisis crítico del discurso político de la desaparición forzada de los estudiantes de Ayotzinapa
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-17)
Este trabajo propone un análisis crítico de la comunicación del gobierno mexicano sobre los homicidios y la desaparición forzada de estudiantes en Iguala, México, conocido como el Caso Ayotzinapa o el Caso Igualala. Se analiza la comunicación de tres políticos, representantes del gobierno en cuestión, utilizando los modelos de comunicación elaborados por Bühler, Jakobson y Fairclough. Estos análisis ...
«Æ snakke i alle fall ikke gammel tromsødialekt!» En språkvitenskapelig masteravhandling om variantbruken av nektingsadverbet i tromsømålet.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
Denne avhandlingen avdekker fordelingen av «ikke» og «ikkje» i tromsømålet. Problemstillingen for avhandlingen er utformet som tre spørsmål: 1) Hvilken variant av nektingsadverbet er vanligst hos ungdom i Tromsø, 2) Er det forskjell mellom Tromsøya og områdene rundt? og 3) Hvordan fordeler bruken av variantene seg hos de ulike kjønnene? Analysen er basert på rapportert og faktisk bruk hos 74 ungdommer. ...
"Det hadde vært fryktelig om vi alle hadde bare snakka samisk". Substantiv, genus og visse andre trekk ved nominalfrasen i etnolekten/dialekten i Kokelv.
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
Denne masteravhandlingen har geografisk utgangspunkt i den lille sjøsamebygda, Kokelv, i Vest-Finnmark. Her var samisk dagligspråket til langt ut på 1950-tallet. Avhandlingen tar for seg bøyingssystemet for substantiv i kokelvdialekten. Med dette som utgangspunkt har jeg, ved hjelp av kvalitative intervju, intervjuet tre generasjoner hvor alderen er mellom 14 og 86 år og undersøkt om det er ...
The Effect of Norwegian Dyslexia Friendly Schools: The Acquisition of L2 English in 6th and 7th Grade
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
This research project focused on dyslexia and second language acquisition in 6th and 7th grade students attending Norwegian dyslexia friendly schools. The aim of the study was to investigate whether the dyslexia friendly schools had a positive effect on dyslexic students learning English as a second language in regard to text comprehension, oral skills, grammar and literacy. For this purpose, the ...
First Language Transfer and Second Language Proficiency: A Study of Null Subjects and Null Objects in Chinese learners’ L2 English
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-15)
Language transfer has been one of the most discussed topics in SLA for quite some time. It is known that Chinese is divergent from English in many ways. One of the cross-linguistic variation is that Chinese allows null subjects and null objects in formal context while English does not. We assume that when Chinese learners acquire English as their second language, they would meet difficulties in ...
The infinitival particle and phrase in Italian and English
(Mastergradsoppgave; Master thesis, 2016-05-16)
The thesis is based upon a study of the infinitival particle and phrase in Italian and English. The main core of this study is to offer a comparison between these two languages in relation to the infinitival clause. Within this research, I consider syntactical issues such as Raising and ECM constructions in relation to the infinitival phrase in Italian and English, and to the structural difference ...
Étude de sémantique cognitive pottiérienne dans le signe linguistique
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-14)
Résumé
La problématique du signe linguistique est très ancienne, mais toujours actuelle. Cela peut être expliqué par son lien étroit avec les questions philosophiques sur les relations entre les signes et la réalité, et avec l’activité cognitive et langagière humaine.
Notre mémoire présente une synthèse objective des positionnements de Bernard Pottier sur et autour de la question du signe ...
The Acquisition of Norwegian Object Shift by Ln learners
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-18)
This thesis investigates whether Ln learners of Norwegian at different stages in their acquisition are familiar with the phenomenon known as Object Shift (OS), which allows a pronominal object to move across negation in certain contexts. An object is only allowed to shift if it is an unstressed pronoun that refers back to a specific noun. Objects in the form of pronouns that refer back to a whole ...