Søk
Viser treff 1-10 av 34
Improving professional practice by using the Internet
(Chapter; Bokkapittel, 2009)
The paper recounts the use of a tool, called Physio-net, that integrates text and video as an aid to reflection and which has been developed for a course on professional practice. Practitioners develop video for viewing by students and can then use these as a developing dialogue between students and
teachers, clinicians and physiotherapists.
<br>Initial research into the effectiveness of the tool ...
Truncated Autonomy: Neocortical Selves, Reverse Reductionism and End-of-Life Care
(Chapter; Bokkapittel, 2016-12-29)
In professional guidelines for palliative sedation in end-of life care, a particular notion
of conscious life experience is associated with specific cognitivist notion of frontal lobe
autonomy. Drawing on Turner and Fauconnier’s work in cognitive linguistics I argue
in this chapter that even our most central notions like human subjectivity and autonomy
are conceptual blends. This chapter explores ...
User Participation and Insight among Mentally Ill Individuals: Stories from District Psychiatry Centres in Northern Norway
(Chapter; Bokkapittel, 2014)
The purpose of this text is to describe the beginning of a qualitative study related to user participation and insight among mentally ill individuals. The term ‘user’ describes a patient who is not a passive recipient, but an active user of services. The study uses a narrative methodology and includes 30 in-depth interviews with consenting participants who have experienced serious changes in their ...
Koordinatorordning med kontinuitet som mål. Diskusjon av ordningen koordinator i spesialisthelsetjenesten i lys av forskning omkring continuity of care
(Chapter; Bokkapittel, 2015)
Pasienter og brukere med langvarige behov for ulike helse- og omsorgstjenester rapporterer ofte om manglende sammenheng i tjenestene, usikkerhet omkring hva som skal skje videre og hvem som tar ansvaret for hva. En stadig økende spesialisering har ført til at spesialisthelsetjenestene er blitt mer oppdelt, og at ansvarsområdet for den enkelte enhet snevres inn. Liggetiden i sykehusene har blitt ...
De glemte flyktningene
(Chapter; Bokkapittel, 2017)
Historien om de finske flyktningene
i Norge under vinterkrigen i Finland
er lite omtalt, både i Finland og i
Norge. Noe av deres historie har jeg
funnet i arkiv, historisk litteratur, Olav
Beddaris fremstillinger og Petsamo-
Seuras publikasjoner. En viktig kilde
har vært samtaler med familiemedlemmer
til de evakuerte og noen
av de som opplevde evakueringen
som barn.
Service and boundary negotiations for children with complex care needs in Europe
(Chapter; Bokkapittel, 2019-05-06)
Improvements in neonatal and paediatric care mean that many children
with complex care needs (CCNs) now survive into adulthood. This cohort
of children places great challenges on health and social care delivery in the
community: they require dynamic and responsive health and social care
over a long period of time; they require organisational and delivery coordination functions; and health issues ...
Å føde hjemme: om stedlig sanselig erfaring i rommet
(Chapter; Bokkapittel, 2016)
Kapitlet belyser hva hjemmefødende kvinner og jordmødre forteller om fødselsopplevelsen og om samspillet mellom mor, far og jordmor. Kapitlet bygger på
en ny empirisk studie av sju fødekvinners narrativer og sju jordmødres hjemmefødselserfaringer. Forfatterne undersøker hvordan de, basert på fødekvinners
subjektive erfaringer, kan forstå fenomenet hjemmefødsel i lys av estetikk og et
stedsfilosofisk ...
Teaterets pedagogiske muligheter - i regi av Bakhtins dialogforståelse
(Chapter; Bokkapittel, 2020)
Roland Barthes beskriver fortellingen som et uttrykk for selve livet (Barthes, 1977). Gjennom fortellingen søker mennesket å begripe seg selv og det samfunnet de lever i. Teateret er en gammel arena der fortellinger ytres. Her kommer følelser, ønsker, vilje og intensjoner til uttrykk. Med forankring i dialogbegrepet til Bakhtin skal jeg i dette kapittelet prøve å lokalisere et pedagogisk potensial ...
Viten skapt gjennom fleksibel læring
(Chapter; Bokkapittel, 2020)
<p>Basert på en evalueringsstudie med søkelys på helsefagstudenters læring av vitenskapsteori, etikk og forskningsmetode gjennom blandet nettbasert og klasseromsundervisning utforskes:
<p>Hvilke erfaringer med fleksibel læring fremmer og hemmer helsefagstudenters læringsprosess?
<p>Hvilket læringsutbytte i vitenskapsteori og forskningsmetode kan studentene nyttiggjøre seg gjennom senere arbeid med ...
Teknologistøttet ferdighetstrening for sykepleierstudenter i desentralisert utdanning
(Chapter; Bokkapittel, 2020)
Våren 2017 ble et pilotprosjekt gjennomført ved den desentraliserte sykepleierutdanningen ved UiT Norges arktiske universitet, med deltakelse av sykepleierstudenter. Et tett samarbeid med University of Saskatchewan i Canada førte til at vår prosjektgruppe fikk låne en mobil telemedisinsk enhet som ble utprøvd i undervisning og øving på praktiske ferdigheter for studenter i Nord-Troms. Studentene ...