Viser treff 228-247 av 387

    • Markedsførerens store skrekk - Unngåelse av reklame. Hva kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett? 

      Liljedal, Solrun Viktoria Larsen; Reiersen, Martin Aleksander (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Denne masteroppgaven undersøker hva som driver atferd til brukere som unngår reklame på internett. Mer konkret handler problemstillingen om å identifisere hva som kjennetegner brukere som eliminerer eller ignorerer reklame på internett. I et forsøk på utvidelse av eksisterende teori inkluderer studien annonseblokkering som en ny form for unngåelse av reklame, og dette defineres som eliminering av ...
    • Markedsføring av kosttilskudd- hvilket budskap selger? 

      Nordahl, Ingri Bangsund; Johansen Isaksen, Brynjar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Vi er i et tidsrom med fokus på grønt skifte i næringslivet, hvor bedriftene må omstille seg for å bli mer bærekraftig og bidra til sirkulærøkonomi. I denne oppgaven benytter vi et produkt som heter PreCardix som case, som er utviklet av bedriften Marealis AS. Denne bedriften har utviklet et kosttilskudd laget av rekeskall sammen med moderselskapet. Sammen bidrar de til en mer bærekraftig verden. ...
    • Market efficiency and liquidity in financial market during crises 

      Hansen, Jakob; Halvorsen, Morten (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      In this thesis, we examine the relationship between market efficiency and market liquidity, focusing on financial markets during crises. Our work draws upon the article Liquidity and market efficiency (Chordia et al., 2008), and investigates the connection between market efficiency and liquidity in crisis periods. The research is based on analyses of ETFs (Exchange Traded Fund) in G7 countries and ...
    • Mål-, resultat- og risikostyring i Forsvarets lønnsadministrasjon: ideell eller seremoniell implementering? 

      Thobiassen, Line Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-30)
      Tradisjonelle styringsverktøy har blitt kritisert for ikke å møte utfordringer som dagens virksomheter står overfor. I lys av kritikken har det blitt utviklet flere nye verktøy, slik som balansert målstyring. Forsvarets styringssystem, mål-, resultat- og risikostyring, studeres i denne studien ut fra å være en oversettelse av styringsverktøyene balansert målstyring og risikostyring. Denne studien ...
    • Mens vi venter på at Bitcoin skal ta over verden. Finnes det faktorer som kan forklare Bitcoins avkastning og handelsvolum? 

      Larssen, Ole Martin; Blindheim Thrygg, Magnus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Teamet for denne oppgaven er å undersøke forhold som påvirker avkastning og handelsvolum for kryptovalutaen Bitcoin. Vi forsøker å si noe om årsak og virkning i denne sammenhengen. Det er gjort liknende studier, men de fleste er to til fem år gamle, og kun et fåtall tar for seg årsak og virkning. Dersom en investor kjenner til om avkastningen og handelsvolum kan forklares av realøkonomiske variabler ...
    • Mer helse for hver krone? Hvorfor effektivitetsanalyser sjelden svarer på det viktigste spørsmålet 

      Seppola, Janne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-12)
      Sammendrag Som følge av «eldrebølgen» vil behovet for helsetjenester bli stadig større. Mye av belastningen faller på kommunene, som har ansvar for pleie- og omsorgstjenestene. Effektiv produksjon av tjenester vil være en forutsetning for en bærekraftig utvikling av morgendagens pleie- og omsorgstjenester. I oppgaven stilles spørsmål ved om effektivitetsanalyser evner å svare på hvem som leverer ...
    • Merkeimage : en studie av norske ungdommers oppfatning av merket Moods of Norway 

      Smidesang, Morten Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne studien undersøker merkeimaget til klesmerket Moods of Norway. Formålet med undersøkelsen er å skape en forståelse av hvilken type fordeler som skaper verdi for unge forbrukere, og hvilke implikasjoner det har for posisjonering av merket. For å skaffe dybdeinformasjon om hvilke tanker og følelser unge forbrukere har om Moods of Norway ble det utført kvalitative intervjuer. Det ble til sammen ...
    • Merkevareverdi - en studie av hvilke faktorer som påvirker konsumentens oppfatning av merkevareverdien til butikkens egne- og produsenteide merker 

      Teibakk, Elvine Mølmen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-15)
      Denne oppgaven har som formål å vise sammenhengen mellom ulike faktorer som forklarer merkevareverdi. Utgangspunkt for oppgaven er artiklene til Yoo et al (2000), Netemeyer et al(2004) og Keller (2002), som gir en innføring i hvilke merkeelementer som har betydning for merkevareverdi. Selv om interessen er stor for temaet er det gjort lite forskning på hvilke markedsaktiviteter som bygger merkevareverdi. ...
    • Miljørapportering i bygg- og anleggsbransjen 

      Hartviksen, Emil; Nordvang Mathisen, Andreas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Denne oppgaven undersøker hvordan miljørapporteringen i bygg- og anleggsbransjen kan bli bedre. Miljøproblemene verden står ovenfor får stadig et større fokus. For å bidra til oppnåelse av bærekraftsmålene kreves det felles innsats fra myndigheter og næringslivet. God miljørapportering blir derfor viktig for å kunne bidra til måling, overvåkning og styring av selskapers virksomhetsutøvelse og deres ...
    • Mulige konsekvenser i organisasjoner - når møtene blir virtuelle: En kvalitativ casestudie. 

      Haugjord, Cecilie; Haugjord, Lene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Temaet for denne masteroppgaven er virtuelle møter. Det eksisterer tydelige fordeler med å gjennomføre virtuelle møter, men det medfører nok også en del konsekvenser. Denne studien er ment å bevisstgjøre organisasjoner for hva disse kan være. Problemstillingen vi har valgt er følgelig: “Hva kan være konsekvensene av å gjennomføre møter virtuelt i organisasjonen?”. Problemstillingen besvares gjennom ...
    • Muligheter og trusler i delingsøkonomien. En strategisk analyse av Airbnb i Nord-Norge 

      Ødegård, Katrine Alm; Øverland, Marie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Denne matsterutredningen diskuterer muligheter og trusler ved delingsøkonomien og presenterer en strategisk analyse av Airbnb i Nord-Norge, spesielt i vår empiriske kontekst Tromsø. Ny teknologi har skapt nye markeder og forretningsmodeller som gjør det mulig å dele og utnytte underutnyttede ressurser og Airbnb er den største suksessen innen delingsøkonomien. Det teoretiske rammeverket i oppgaven ...
    • Når bestemor er på anbud. En studie av kommuners sikring mot redusert kvalitet ved konkurranseutsetting. 

      Edvardsen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Det har i den senere tid blitt påpekt et større behov for økt produktivitet i offentlig sektor. Et virkemiddel det offentlige benytter for denne hensikt er konkurranseutsetting, hvor utførelsen av tjenesten settes ut i markedet. Det er likevel et omdiskutert tiltak, hvorpå det argumenteres for at private kommersielle tilbyderes målstruktur kan medføre redusert kvalitet på tjenestene. På bakgrunn av ...
    • Når det er foretatt kapitaluttak i et aksjeselskap - hvilke muligheter og begrensninger foreligger? En veiledning til aksjonær, regnskapsfører og styret 

      Johansen, Nora Olli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      En gjenganger i mediebildet er problemstillinger som omhandler aksjonær som tar kapital ut fra eget aksjeselskap. Interessentene rammes og konsekvensene for aksjonær kan være svært uheldige. I det norske næringslivet er tillitsnivået høyt. Kapital som tas ut fra aksjeselskapet på en urettmessig måte svekker tilliten. En av de viktigste ressursene vi har i Norge er truet. I dagens litteratur er ...
    • Når smått ikke er godt nok: kan større reiselivsbedrifter i Nord-Norge bidra til bedre lønnsomhet? 

      Furuly, Benjamin Nordberg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-30)
      Denne oppgaven undersøker hvordan større bedrifter i reiselivsnæringen i Nord-Norge kan skape bedre lønnsomhet. De siste årene er det tatt initiativer for å slå sammen flere reiselivsbedrifter til større konserner. Målet er å skape bedre tilbud til kundene, og dermed også skape bedre økonomiske resultater for bedriftene. Reiselivsnæringen har gjennom de siste ti årene hatt systematisk dårligere ...
    • Når tillit forvitrer. En studie om oppløsning av interkommunalt samarbeid 

      Haugland, Morten Israelsson; Fjellaksel, Suzan Angelica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-08-30)
      I forbindelse med kommunereformen har flere kommuner valgt å så seg sammen. En konsekvens av reformen er at tilsynelatende velfungerende interkommunale samarbeid mellom parter i og utenfor sammenslåingsprosesser blir oppløst. Dette er tilfellet for de aller fleste samarbeidene mellom Evenes og Tjeldsund kommune, som ble oppløst i etterkant av sammenslåingsvedtak mellom kommunene Skånland og Tjeldsund. ...
    • Nedskrivning av anleggsmidler i nordnorske eiendomsselskaper 

      Larsen, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      I denne studien har jeg sett på eiendomsselskapers vurderinger av nedskrivninger av eiendommene og deres etterlevelse av regnskapsreglene på området. Mer konkret har jeg undersøkt om nordnorske eiendomsselskaper har nedskrevet eiendommene sine under finanskrisen. Eiendomsselskaper er begrenset til eiendomsselskaper som driver med utleie av egen næringseiendom og utvalget er begrenset til eiendomsselskaper ...
    • Negative bieffekter av indre motivasjon i Sparebank 1 Nord-Norge, Alta. Hvordan påvirker bieffektene av indre motivasjon de ansattes velvære? 

      Sara, Piera Nilas Svendsen; Guttormsen, Martin Andrè Bang (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      Målet med oppgaven er å få en bedre innsikt og forståelse av motivasjon i praksis, og hvordan motivasjon påvirker de ansatte og arbeidsplassen deres med tanke på mental helse og velvære. Funnene skal hjelpe til å forstå motivasjonseffekter på et teoretisk plan. Denne studien ser på om det finnes negative bieffekter av indre motivasjon på de ansattes velvære i Sparebank1 Nord-Norge Alta. Teoretiske ...
    • Nordnorske sjømateksportørers regnskapsmessige behandling av valutaterminkontrakter i sikringsforhold : en analyse av regnskapspraksis 

      Nyseth, Andreas Vevik; Nilsen, Marius (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-16)
      Formålet med denne utredningen er å avdekke nordnorske sjømateksportørers regnskapsmessige behandling av valutaterminkontrakter (VTKer) i sikringsforhold. I tillegg ønskes det kartlagt hvorvidt avdekket regnskapspraksis er i tråd med norsk regnskapslovgivning og god regnskapsskikk. Utgangspunktet for studien er regnskapsåret 2009. Bakgrunnen for studien er at norsk regnskapslovgivning og god ...
    • Norway Royal Salmon – en økonomisk verdivurdering av selskapet 

      Aslaksen, Kristian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      I denne oppgaven vil jeg foreta en fundamental verdsettelse av lakseoppdrettsselskapet Norway Royal Salmon ASA. Dette vil skje med utgangspunkt i offentlig tilgjengelig regnskapsinformasjon, og gjennom en strategisk analyse. I tillegg tar oppgaven sikte på å verdsette konsesjonene til Norway Royal Salmon ASA. Oppgaven starter med å presentere konsernet og oppdrettsnæringen. Før jeg så kommer inn ...
    • Norwegian Air Shuttle ASA. Strategisk analyse og anvendelse av teori om prisdiskriminering 

      An, Wen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-26)
      De fleste markeder preges av konkurranse fra aktører som tilbyr et like produkt, og konkurranseintensiteten økes for mange bedrifter i samme marked. For å styrke sin konkurranseposisjon i markedet, er det avgjørende at bedrifter har klart formulerte strategier. Denne utredningen tar utgangspunkt i en spesifikk bedrift, Norwegian Air Shuttle ASA (heretter kalt Norwegian), som er et norsk flyselskap ...