• Generating polytopes from Coxeter groups 

      Viken, Veronica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      The main goal of this thesis is to study finite reflection groups (Coxeter groups) W and to use these to generate polytopes in two and three dimensions. Such polytopes will be generated as the convex hull of the W-orbit through an initial point. We prove an efficient recipe for finding the stabilizer of an initial point, and examine several examples of such polytopes and illustrate how many vertices, ...
    • A study of the incidence and mortality hazard rate of myocardial infarction in Tromsø 

      Skjold, Gunnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      This thesis uses data from the Tromsø Study and weather data from the Norwegian Meteorological Institute to study the mortality hazard rate and incidence rate of myocardial infarction (MI) in Tromsø using a latent Gaussian modelling framework. Inference is performed using integrated nested Laplace approximations (INLA). This thesis presents the datasets and describes the modelling and computational ...
    • Studenten som bartender? Argumentasjon i et åpent forsøk i fysikk 

      Ripman, Isak (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg praktisk arbeid i fysikk i form av en åpen øvelse på universitetsnivå, hvordan øvelsen legger til rette for kreativitet og planlegging av egne metoder. Forskningen på utforskende arbeid, derunder åpne øvelser, er delt. Oppgaven tar hensyn til kritikken og presenterer områder hvor åpne øvelser kan bidra til utvikling av kreativitet og kompetanse i utforskende arbeid. I ...
    • 6-meter wavelength polarimetric inverse synthetic aperture radar mapping of the Moon 

      Tveito, Torbjørn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Remote sensing of planetary surfaces is an effective method for gaining knowledge of the processes that shape the planetary bodies in our solar system. This is useful for uncovering the environment of the primordial solar system and to study the current state of the upper crusts of the other planets in our neighborhood. A recent 6-meter wavelength polarimetric radar map of the Moon showed unexpectedly ...
    • Combining the Polarizable Continuum Model with Multiresolution analysis: a cavity-free approach to solvent effects 

      Gerez Sazo, Gabriel Adolfo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Most chemical systems of interest are in solution. In this thesis we worked with a Multiwavelet (MW) basis to implement a Polarizable Continuum Model (PCM) in order to describe the environmental effects of a solvated system. We successfully implemented a SCRF procedure for solving the Generalized Poisson Equation (GPE) for a solvated system using a MW basis. We also present an early implementation ...
    • A study of generative adversarial networks to improve classification of microscopic foraminifera 

      Østmo, Eirik Agnalt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Foraminifera are single-celled organisms with shells that live in the marine environment and can be found abundantly as fossils in e.g. sediment cores. The assemblages of different species and their numbers serves as an important source of data for marine, geological, climate and environmental research. Steps towards automatic classification of foraminifera using deep learning (DL) models have ...
    • Matematisk resonnering og argumentasjon. En kvalitativ studie av elevers resonnering i ulike nivåer av undersøkende undervisning. 

      Bratteng, Julie Astrid Rundmo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-31)
      Hensikten med studien er å få et innblikk i hvordan elever resonnerer og argumenterer i ulike nivåer av åpenhet i undersøkende matematikkundervisning. I denne studien har jeg besvart på følgende problemstilling: Hvordan resonnerer og argumenterer elever i videregående skole i undersøkende undervisning av ulike nivåer av åpenhet? Studien har en kvalitativ tilnærming og bygger på observasjonsnotater, ...
    • Konvergerende og divergerende tankegang i matematisk utforskning. En kvantitativ analyse av elevbesvarelser 

      Ulset, Idunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Fra og med høsten 2020 vil det være et økt fokus på undersøkende matematikkundervisning i norsk skole på grunn av fagfornyelsen. Dette kommer tydelig frem i de nye læreplanene i matematikk. Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan man kan vurdere undersøkende matematikkproblemer, og med det få innsikt i elevenes utgangspunkt i forkant av fagfornyelsen. For å oppnå dette er det utviklet ...
    • En undersøkelse av elevers motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning 

      Jensen, Joakim André (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-04-01)
      Tema for avhandlingen er motivasjon og oppfatninger om matematikkfaget og matematikkundervisning blant elever. Avhandlingen mål er å undersøke elevers motivasjon og oppfatninger gjennom en sammenligning av svarene til de enkelte elevene på et spørreskjema og i et intervju. Fokuset er på om svarene elevene gir i intervjuet kan utdype hva de har svart i spørreskjemaet.
    • geresskálla máđiid miel. Mo geresjohtima guorahallan váikkuhivččii vektordoahpaga ipmirdeapmái 

      Partapuoli, Anna Kaisa Eriksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Dán masterbarggu dutkangažaldat lea «Mo geresjohtima guorahallan matematihkkaoahpahusas váikkuhivččii vektordoahpaga ipmirdeapmái?». Vástidit dán lei dárbu vuos oahppat eanet geresjohtima birra, oainnusmahttit geresjohtima matematihkalaš jurddašeami ja gávnnahit mo dát vástidivččii vektoriidda. Dán dihte lei dárbu álggus guorahallat vuollegažaldagaid, mat leat «Mo leat geresjohtima kultuvrralaš, ...
    • Elevmedvirkning i skolen 

      Johannessen, Torkil Hofsøy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-31)
      Formålet med dette studiet har vært å undersøke om gevinstene av elevmedvirkning øker ved å bevisstgjøre elevene om at elevmedvirkningen finner sted. Dette har blitt gjort ved å undersøke to ulike tilnærminger, i ulike klasser på 8.trinn. Begge klassene har hatt like stor innflytelse på undervisningen i form av at de har fått påvirke arbeidsmetoder og enkelte spontane aktiviteter i undervisningen. I ...
    • Samhandling og læring i et introduksjonsemne i fysikk basert på digital Peer Instruction 

      Winnberg, Øystein Grøntveit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-11)
      I de senere år har det vært en skifte mot økt bruk av digitale former for undervisning, og i 2020 ble dette spesielt framskyndet fordi brorparten av undervisningen på universitetsnivå måtte foregå digitalt på grunn av koronapendemien. Det er også voksende interesse for mer studentaktive undervisningsformer for å oppnå bedre læringsutbytte. Dette åpner for nye spørsmål rundt digitale studentaktive ...
    • Engasjement, motivasjon og læringsutbytte i et digitalt Peer Instruction-basert introduksjonsemne i fysikk 

      Lien, Sigurd Eriksen (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-06-11)
      Året 2020 har vært et år med drastiske endringer i undervisningform med en hurtig overgang til digital undervisning grunnet koronapandemien. Denne studien undersøker studentenes motivasjon, læringsutbytte, deltagelse og tidsbruk ved et introduksjonsemne i fysikk, der undervisningen ble lagt om til digital undervisning med Peer Instruction. Studentens motivasjon ble karakterisert med motivasjonskonstruktene ...
    • Muntlig aktivitet i naturfag på videregående skole - En kvantitativ og kvalitativ studie av elevenes og lærernes perspektiv på muntlig aktivitet i naturfagundervisningen 

      Kraut, Vivian Ines (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-08-17)
      Hensikten med dette masterprosjektet var å belyse hva som er årsakene til at mange elever ikke tørr å delta muntlig i naturfagundervisningen og hvordan naturfaglæreren kan bidra til at elevene blir mer muntlig aktiv. Resultatene i dette prosjektet støtter seg på to spørreundersøkelser, som belyser oppgavens forskningsspørsmål utfra lærernes og elevenes perspektiv, og observasjon i tre naturfagsklasser, ...
    • Begrepslæring i naturfag: En kvalitativ casestudie av en lærers strategier for å fremme læring av kjemifaglige begreper i ungdomskolen 

      Arneberg, Siri Outzen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-10-30)
      Denne masteroppgaven er skrevet med interesse for lærerrollen og fagformidling som utgangspunkt. Oppgaven har som hensikt å øke leserens bevissthet rundt det fagspesifikke språket i naturfag, og hvilken konsekvens dette språket har for læring i naturfag. Det er også et ønske at oppgaven kan være et didaktisk bidrag til hvordan man kan legge til rette for elevenes fagspråklige utvikling, og følgelig ...
    • Programmering som verktøy for å lære computational thinking - En kvalitativ studie av elevers resonnement i problemløsning med programmering som verktøy. 

      Granaas, Markus Løkke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Samfunnets stadige endringer er katalysert av teknologiens utvikling og fremskritt. Samfunnet digitaliseres ytterligere og digitale verktøy er blitt en stor del av menneskets hverdag. Dette har endret kompetansebehovet for fremtiden. For å dekke morgendagens kompetansebehov og holde tritt med samfunnets digitale og teknologiske utvikling har Utdanningsdirektoratet (2020) gjennom kunnskapsløftet 2020 ...
    • Innsikt i matematisk problemløsning En kvalitativ analyse av videregåendeelevers besvarelser på problemløsningsoppgaver. 

      Valøy, Elias René (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)
      Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever arbeider med matematiske problemløsningsoppgaver. Gjennom studien har jeg besvart problemstillingen: Hvordan oppnår elever innsikt gjennom arbeid med matematiske problemløsningsoppgaver? Studien er gjennomført som en kvalitativ analyse av elevbesvarelser på en videregående skole. Datamaterialet er transkriberte lydopptak samt elevnotater. ...
    • Lærerrollen i utforskende undervisning 

      Kristiansen, Maren Therese Fagerli (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-28)
      Denne masteren skrives med formål om å se på to aspekter ved lærerrollen i utforskende undervisning. Hvordan læreren tilrettelegger for utforskende undervisning, og hvordan læ-rerrollen vil variere i utforskende undervisning. Oppgaven har som hensikt å øke bevissthe-ten rundt hvilken forventning som er til læreren når det gjelder utforskende undervisning, samtidig som den kan bidra til å legge til ...
    • «Hva legger du merke til?»: En studie av hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever styrker demokratilæringen i matematikk 

      Palmer, Lucas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-29)
      Med en verden som stadig blir mer komplekst og konstant er i endring, settes det nye krav til kompetansen elevene trenger for å navigere seg i fremtidens kunnskapssamfunn. Et av de identifiserte områdene fagfornyelsen LK20 vektlegger er demokrati og medborgerskap. Demokratilæringen skal legge grunnlaget for at elevene kan ta stilling til valg som påvirker dem selv, samt det lokale og det ...
    • Et opplevd utbytte: En casestudie rundt elever med stort læringspotensial sine subjektive opplevelser etter deltagelse ved talentsenteret 

      Gaasland, Frida Rønne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-29)
      Som en følge av dårlige resultater i matte og naturfag, sammenlignet med andre land (PISA 2012 og TIMISS 2011), ble «tett på realfag» publisert i 2015, som en strategi for å heve realfagskompetansen i Norge (Kunnskapsdepartementet, 2015, s. 11, 29). Etter dette ble talentsenteret lansert som et nasjonalt prosjekt for å heve realfagskompetansen i Norge, og er i dag et permanent tilbud for elever ...