• Formativ tilbakemelding gjennom digitale flervalgsoppgaver i CANVAS: En kvalitativ studie av studentenes læringserfaring gjennom arbeid med flervalgsoppgaver i et fysiologi-emne på bachelor nivå 

      Norli, Nora Qi Baskår (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Formativ tilbakemeldinger (feedback) fra lærere er viktig for å fremme studentenes læring, og defineres som en prosess der studentene kan nyttiggjøre seg av informasjon om egen prestasjon, og bruke denne til å forbedre kvaliteten på eget arbeid og læringsstrategi (Boud & Molloy, 2013; Shute, 2008). Dette mastergradsprosjektet har sett på bruken av flervalgsoppgaver som verktøy for tilbakemelding og ...
    • Forskningsprosessen i kjemi – Utvikling og utprøving av et undervisningsopplegg i kjemi 2 

      Olsen, Preben Johan (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-31)
      Læreplanen i kjemi legger i stor grad opp til praktisk arbeid i faget. Forskning tyder på at skoleelever sliter med å lære av elevforsøk, særlig strever elevene med å knytte den praktiske delen av øvelsen opp mot fagteori. Denne oppgaven omhandler et undervisningsopplegg i kjemi 2, kalt syntese og analyse av dibenzalaceton. Målet med opplegget var å illustrere en helhetlig forskningsprosess for ...
    • Fra fyrstikkmønster til matematiske symboler. En casestudie av tre elevers arbeid med to forskjellige geometriske mønster 

      Antonsen, Vanja Renée (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-29)
      Dette er en masteroppgave i matematikkdidaktikk som fremstiller elever i arbeid med geometriske mønster. På bakgrunn av stor interesse i fagområdet algebra og elevers forståelse for det matematiske symbolspråket vil jeg se på problemstillingen: Hvordan kan arbeid med geometriske mønster bidra til elevenes forståelse av det matematiske symbolspråket? Hensikten med studien er å undersøke hvordan ...
    • Generating polytopes from Coxeter groups 

      Viken, Veronica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      The main goal of this thesis is to study finite reflection groups (Coxeter groups) W and to use these to generate polytopes in two and three dimensions. Such polytopes will be generated as the convex hull of the W-orbit through an initial point. We prove an efficient recipe for finding the stabilizer of an initial point, and examine several examples of such polytopes and illustrate how many vertices, ...
    • geresskálla máđiid miel. Mo geresjohtima guorahallan váikkuhivččii vektordoahpaga ipmirdeapmái 

      Partapuoli, Anna Kaisa Eriksen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Dán masterbarggu dutkangažaldat lea «Mo geresjohtima guorahallan matematihkkaoahpahusas váikkuhivččii vektordoahpaga ipmirdeapmái?». Vástidit dán lei dárbu vuos oahppat eanet geresjohtima birra, oainnusmahttit geresjohtima matematihkalaš jurddašeami ja gávnnahit mo dát vástidivččii vektoriidda. Dán dihte lei dárbu álggus guorahallat vuollegažaldagaid, mat leat «Mo leat geresjohtima kultuvrralaš, ...
    • How much are you able to make your students learn? A study of the knowledge gain of students with high learning potential in the course of a teaching setup on wireless communication 

      Gitlesen, Amanda E. V. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-09)
      This master thesis presents looks into how much knowledge can with high learning potential student gain from a tailored teacher setup. An tailored teaching program was created within the theme wireless communication and the data was collected mainly form an anonymous pre and post-test from four diffident subject groups from which the knowledge gain value g was calculated. The knowledge gain takes ...
    • Human teenagers defect more often when told to be pure altruistic 

      Sandsdalen, Ola (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-25)
      Humans (Homo sapiens) are known to cooperate with non-kin and even strangers, yet there is no absolute explanation to human cooperation nor to non-kin altruism. Specific human traits such as memory and reputation fuels systems of reciprocity, policing, reward and punishment which all contribute to cooperation in social interactions. How do people adopt their moral heuristics to knowledge of the most ...
    • «Hva legger du merke til?»: En studie av hvordan faglige meningsbrytninger mellom elever styrker demokratilæringen i matematikk 

      Palmer, Lucas (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-29)
      Med en verden som stadig blir mer komplekst og konstant er i endring, settes det nye krav til kompetansen elevene trenger for å navigere seg i fremtidens kunnskapssamfunn. Et av de identifiserte områdene fagfornyelsen LK20 vektlegger er demokrati og medborgerskap. Demokratilæringen skal legge grunnlaget for at elevene kan ta stilling til valg som påvirker dem selv, samt det lokale og det ...
    • Hva skriver elevene på vg.1 i naturfag og hvorfor? En studie av skriving i naturfagundervisningen på vg.1 ved de videregående skolene i Tromsøområdet 

      Johnsen, Eva (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      Læreplanen i naturfag inneholder kompetansemål hvor de grunnleggende ferdighetene er integrert. Skriving er en av disse fem kompetansemålene og er en ferdighet som skal være en del av fagkompetansen og bidra til faglig utvikling. Den generelle delen og den overordnede delen av læreplanen inneholder også målformuleringer som innebærer skriving som undervisningsform. Naturfaglige kunnskaper er nært ...
    • Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporter i naturfag? 

      Karlsen, Petter Tobias (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      Denne mastergradsoppgaven er en kvalitativ studie som er gjennomført blant naturfagslærere på ungdomsskole og videregående skole. Problemstillingen er «Hva vektlegger lærere i vurdering av forsøksrapporten i naturfag?» og den besvares gjennom forskningsspørsmålene: Hva vektlegger lærere i videregående i vurdering av forsøksrapporten? Hva vektlegger lærere i ungdomsskolen i vurdering av ...
    • Hvor er bevisene? - analyse av bevis i lærebøker i matematikk R2 

      Wang, Oskar Jensen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      I denne oppgaven har jeg analysert tre lærebøker i matematikkfaget R2. Oppgaven begrenset seg til emnet algebra i disse tre bøkene. Problemstillingen er: Hvordan introduseres og brukes matematiske bevis i lærebøker? For å besvare denne problemstillingen ble det utført en mixed methods-studie, altså samlet jeg inn og brukte både kvalitative og kvantitative data. Selve analysen tok utgangspunkt i et ...
    • Hvordan en programmerer løser matematiske problemer 

      Heiberg, Birk Eirikssønn (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-31)
      Programmering og problemløsing ble introdusert i matematikkfaget i fagfornyelsen (KD, 2020). Begge disse skulle være overordnede temaer som skulle brukes gjennom matematikkundervisningen. Hvordan arbeid med programmering påvirker problemløsing i matematikk er derfor noe som elevene ville bli direkte påvirket av. Denne relasjonen var det som motiverte utformingen av problemstillingen «Hvordan løser ...
    • Hvordan tilrettelegge for utforskende naturfagundervisning som gir læring? En kvantitativ og kvalitativ studie av utforsking i naturfagundervisning og elevers faglige læringsutbytte 

      Reier Rushfeldt, Linda (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Utforsking har en sentral plass i Kunnskapsløftet 2020 (LK20), men det er likevel noen utfordringer tilknyttet utforsking i undervisningen. I denne masteroppgaven undersøkte jeg de to følgende forskningsspørsmålene: «Er det noen sammenheng mellom i hvor stor grad elever opplever naturfagundervisningen som utforskende og deres faglige læringsutbytte?» og «Hva kjennetegner utforskende ...
    • Innsikt i matematisk problemløsning En kvalitativ analyse av videregåendeelevers besvarelser på problemløsningsoppgaver. 

      Valøy, Elias René (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-27)
      Hensikten med denne studien er å se på hvordan elever arbeider med matematiske problemløsningsoppgaver. Gjennom studien har jeg besvart problemstillingen: Hvordan oppnår elever innsikt gjennom arbeid med matematiske problemløsningsoppgaver? Studien er gjennomført som en kvalitativ analyse av elevbesvarelser på en videregående skole. Datamaterialet er transkriberte lydopptak samt elevnotater. ...
    • Investigating the Effect of Pressure and UV Radiation on Antioxidant and UV Stabilizing Additives in Different Tire Particles 

      Johansen, Martin Amund Langaas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-25)
      This thesis investigates the impact four different experimental marine conditions have on the extractability of tire additives meant to protect tires from UV radiation as well as some other common substances found in tires. The impact is evaluated between tire particle size and age to determine if the exposure affects them differently. This thesis finds that the effect of marine conditions on ...
    • Kan bruk av programmering i matematikkundervisning fremme algoritmisk tenkning hos elever? 

      Johnsgård, Mathea Fennefoss (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-06-12)
      Høsten 2020 ble det med fagfornyelsen innført nye læreplaner, der det i matematikk settes økt fokus på utforskning og problemløsning, samt innføring av følgende kompetansemål i 1T: «formulere og løse problemer ved hjelp av algoritmisk tenkning, ulike problemløsningsstrategier, digitale verktøy og programmering» (Kunnskapsdepartementet, 2020). Hensikten med studien er å undersøke overføringsverdien ...
    • Kildekritikk i naturfagsundervisningen. En studie av elevers digitale kompetanse når et samfunnsrelatert tema i naturfag gjennomgås 

      Hansen, Elisabeth Knedahl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      I denne masteroppgaven var det hovedsakelig ønskelig å undersøke elevenes digitale kompetanse, når et samfunnsrelatert tema som inkluderer naturfag gjennomgås. Datainnsamlingen foregikk i tre ulike naturfagsklasser på videregående opplæring studieforberedende. Det ble gjennomført undervisningsopplegg for å undersøke hvordan elevene gikk frem for å finne informasjon i naturfagsundervisningen, og ...
    • Konvergerende og divergerende tankegang i matematisk utforskning. En kvantitativ analyse av elevbesvarelser 

      Ulset, Idunn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-01)
      Fra og med høsten 2020 vil det være et økt fokus på undersøkende matematikkundervisning i norsk skole på grunn av fagfornyelsen. Dette kommer tydelig frem i de nye læreplanene i matematikk. Formålet med denne studien er å få økt innsikt i hvordan man kan vurdere undersøkende matematikkproblemer, og med det få innsikt i elevenes utgangspunkt i forkant av fagfornyelsen. For å oppnå dette er det utviklet ...
    • Leik eller læring : utbytte av eit skulebesøk på vitensenter 

      Jore, Inge Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Dei siste åra har fleire internasjonale undersøkjingar som TIMSS og PISA vist at norske elever har dårlige realfagsprestasjoner. Fleire tiltak har vorte sett i gang for å betre dette, eitt av dei er eit auka fokus på vitensenter. Vitensenter er eit populærvitenskapeleg opplevings- og læringssenter innanfor matematikk, naturvitenskap og teknologi der dei besøkande lærer ved å eksperimentere sjølv. Oppgåva ...
    • Likningar i vidaregåande skule : eit kvalitativt studium av kva elevar veit og ikkje veit om likningar 

      Berget, Ingeborg Katrin (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Likningar er eit tema innanfor matematikkfaget som mange elevar synest er vanskeleg. I denne studien har eg prøvd å sjå nærare på elevar si forståing av likningar, og har gjort ein kvalitativ studie mellom elevar på fyrste året i vidaregåande skule. Eg gjennomførte ei undersøkning der elevane skulle løyse oppstilte likningar og svare på spørsmål som gjekk på forståing av likningar. Problemstillinga ...