• Papirbretting som geometrisk verktøy Utforsket ved hjelp av Gröbner-basiser og anvendt i skoleundervisning 

      Eskeland, Ingar Wesenberg (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-30)
      I over 2000 år har matematikere utforsket konstruksjoner med passer og linjal. Først i 1837 ble det bevist at disse konstruksjonene ikke kan løse problemer som er ekvivalent med å løse tredjegradsligninger, deriblant vinkeltredeling og kubens fordobling. 100 år senere fant Margharita Piazolla Beloch ut en konstruksjon som løser tredjegradsligninger. Hun brukte verken passer eller linjal, men ...
    • Parasites from cod in two different localities, the Barents Sea and Øksfjord in the coastal region of northern Norway. A comparison 

      Løvland, Ann Beate (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-29)
      Parasites have been given a prominent role in ecology because of their potential to influence ecosystem dynamics. Parasite-host interactions are important in understanding host population dynamics and ecological processes. The marine environment is the largest ecosystem in the world, and between the coastal realm and the open water realm exists great ecological variances. Because parasites encompass ...
    • Problemløsning i matematikk i videregående skole. Hva kan arbeid med problemløsning tilby elevenes helhetlige matematiske kompetanse 

      Pedersen, Iselin Emmy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-30)
      Problemløsning har vært, og er fremdeles en sentral del av lærerplanen i matematikk. Elevene skal kunne analysere og omforme et problem i matematisk form, løse dette og vurdere dets gyldighet. Undersøkelser som TIMSS Advanced 2008 og PISA 2013 viser at norsk matematikkundervisning er ensformig. Der individuell oppgaveregning er gjenganger, noe mine observasjoner også bekreftet. Andre land som ...
    • Problemløsning i sjakk og matematikk 

      Meyer, Magnus Hals (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Spillet sjakk inneholder både utforskning og problemløsning. Et kjerneelement i matematikklærerplanen er «utforskning og problemløsning» (KD, 2019). For å finne det beste trekket i en sjakkposisjon, kan sjakkspillerne følge seks ulike trinn (Ostman, 2011). Dette fører til problemløsning for å finne det beste trekket i posisjonen. Utforskning i sjakk er for eksempel at spillerne kan finne ...
    • Programmering si rolle i matematikkfaget 

      Andersen, Olaug Grut (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-31)
      Hausten 2020 vart den nye kunnskapsløftet(LK20) innført i skulen. I den nye læreplanen i matematikk, kom algoritmisk tenking og programmering inn. Det er blitt skrive og forska ein del på programmering i skulen, men lite om det frå eitt elevperspektiv. Difor ville eg høyre kva elevane synst. Problemstillinga i denne undersøkinga blei til Elevar sine tankar og kjensler kring programmering i ...
    • Programmering som verktøy for å lære computational thinking - En kvalitativ studie av elevers resonnement i problemløsning med programmering som verktøy. 

      Granaas, Markus Løkke (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2022-05-16)
      Samfunnets stadige endringer er katalysert av teknologiens utvikling og fremskritt. Samfunnet digitaliseres ytterligere og digitale verktøy er blitt en stor del av menneskets hverdag. Dette har endret kompetansebehovet for fremtiden. For å dekke morgendagens kompetansebehov og holde tritt med samfunnets digitale og teknologiske utvikling har Utdanningsdirektoratet (2020) gjennom kunnskapsløftet 2020 ...
    • Representasjonskompetanse hos elever i design og håndverk 

      Soløy, Håvard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-02-03)
      På det yrkesfaglige utdanningsprogrammet Design og håndverk i videregående skole (Vg1) skal elevene arbeide med designprosessen – fra idé til produkt. Denne studien tar utgangspunkt i et tverrfaglig prosjekt i design og håndverk og matematikk. Problemstillingen var: ”Hvordan kommer elevenes representasjonskompetanse til uttrykk i arbeidet med de ulike fasene i designprosessen i et snøskulpturprosjekt?” ...
    • Resultater fra forskning på hjernens læringsprosesser anvendt i realfagsundervisning 

      Pedersen, Kjetil Johannes (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013)
      Den relativt nye forskningsdisiplinen "educational neuroscience" kommer gjerne til uttrykk i den pedagogiske debatten i form av populærvitenskapelige bokutgivelser som henvender seg direkte til lærere. Med begrunnelse i funn fra forskning ved hjelp av hjerneskanning gis det mange og konkrete råd til både hvordan læring skal forstås, og hvordan læringsaktiviteter skal bygges opp. Studien ser på ...
    • Samhandling og læring i et introduksjonsemne i fysikk basert på digital Peer Instruction 

      Winnberg, Øystein Grøntveit (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-06-11)
      I de senere år har det vært en skifte mot økt bruk av digitale former for undervisning, og i 2020 ble dette spesielt framskyndet fordi brorparten av undervisningen på universitetsnivå måtte foregå digitalt på grunn av koronapendemien. Det er også voksende interesse for mer studentaktive undervisningsformer for å oppnå bedre læringsutbytte. Dette åpner for nye spørsmål rundt digitale studentaktive ...
    • Scientific literacy for fremtidens borgere. I hvor stor grad har norske elever oppnådd scientific literacy etter 11 års naturfagundervisning? 

      Olaisen, Sandra (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-30)
      Hensikten med dette masterprosjektet var å undersøke i hvor stor grad norske elever har oppnådd scientific literacy gjennom naturfag, ut i fra en hypotese om at naturfaglæreplanen ikke tilrettelegger i stor nok grad for utvikling av ansvarlige borgere. Dette ble gjort ved å undersøke elevers evner til å bruke informert avgjørelsestaking, argumentasjon og kildekritikk for å finne potensielle løsninger ...
    • Spill som læringsverktøy. Algoritmisk tenking i klasserommet igjennom videospill 

      Kramvik, Jonas Ophaug (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-08-13)
      I dette mastergradsprosjektet har jeg sett nærmere på hvordan bruk av TV-spill i klasserommet kan lære elever Algoritmisk tenking. Ettersom det nettopp ble vedtatt nye kjerneelementer i matematikk for ny læreplan i 2020 i henhold til fagfornyelsen anser jeg arbeidet som relevant og viktig for å sikre variert undervisning i skolen. Hensikten med undersøkelsen har vært å vise at algoritmisk ...
    • Studenten som bartender? Argumentasjon i et åpent forsøk i fysikk 

      Ripman, Isak (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-06-01)
      Denne masteroppgaven tar for seg praktisk arbeid i fysikk i form av en åpen øvelse på universitetsnivå, hvordan øvelsen legger til rette for kreativitet og planlegging av egne metoder. Forskningen på utforskende arbeid, derunder åpne øvelser, er delt. Oppgaven tar hensyn til kritikken og presenterer områder hvor åpne øvelser kan bidra til utvikling av kreativitet og kompetanse i utforskende arbeid. I ...
    • Studenters förståelse av derivatan: en kvalitativ studie 

      Oskarsson, Jonas (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-06-01)
      För att en förstaårsstudent ska få godkänt på en kalkulusexamen, krävs strängt taget inte god begreppsförståelse, utan bara rätt användning av relevanta begrepp. God begreppsförståelse, är en förutsättning för att man verkligen ska förstå högre matematik. Fokus i detta matematikdidaktiska arbete är hur förstaårsstudenter, efter avslutad kalkuluskurs, förstår det centrala begreppet derivata. Ju högre ...
    • Studenters oppfatning av overgangen fra videregående til universitetsmatematikk 

      Langstrand, Thomas; Johansen, Kristian Magne (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-31)
      Gjennom en mix-method research studie, undersøker vi hvordan studenter oppfatter overgangen fra videregående til universitetsmatematikken, og særlig hvordan de opplever måten bevis presenteres på. Vi gjennomførte en kvantitativ spørreundersøkelse med 110 respondenter og tre intervjuer for å besvare følgende to forskningsspørsmål: 1. Hva er studenters oppfatning av betydningen av bevis i matematikk, ...
    • A study of generative adversarial networks to improve classification of microscopic foraminifera 

      Østmo, Eirik Agnalt (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-30)
      Foraminifera are single-celled organisms with shells that live in the marine environment and can be found abundantly as fossils in e.g. sediment cores. The assemblages of different species and their numbers serves as an important source of data for marine, geological, climate and environmental research. Steps towards automatic classification of foraminifera using deep learning (DL) models have ...
    • A study of the incidence and mortality hazard rate of myocardial infarction in Tromsø 

      Skjold, Gunnhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-31)
      This thesis uses data from the Tromsø Study and weather data from the Norwegian Meteorological Institute to study the mortality hazard rate and incidence rate of myocardial infarction (MI) in Tromsø using a latent Gaussian modelling framework. Inference is performed using integrated nested Laplace approximations (INLA). This thesis presents the datasets and describes the modelling and computational ...
    • Tilpasset opplæring - også for elever med stort læringspotensial 

      Foslund, Frida Helen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-02)
      Tidligere forskning viser at det lenge har vært holdninger på skolen og i samfunnet om at elever med stort læringspotensial klarer seg selv (Børte et al., 2016; Hofset, 1970; Idsøe & Skogen, 2011). I tillegg finner vi holdninger i forskningslitteraturen hvor spesialtiltak for elever med stort læringspotensial er betraktet som elitisme. De mener at det ikke står i stil med budskapet i likhetsprinsippet ...
    • Undervisning av globale klimaendringar 

      Netland, Kjell Øystein (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-05)
      Denne masteroppgåva beskriv korleis naturfaglærarar underviser i temaet globale klimaendringar på Vg1-nivå i vidaregåande opplæring, og kva utfordringar dei møter i denne undervisninga. Studien bruker metodetriangulering og kombinerer dei kvalitative metodane fokusgruppeintervju og observasjon med ei kvantitativ spørjeskjemaundersøking. Fokusgruppeintervjua danna grunnlaget for utarbeidinga av ...
    • Undervisning av NMR : en formativ problembasert tilnærming 

      Osvoll, Gerhard Erling Lian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-05-15)
      Denne oppgaven presenterer resultatene fra et studie hvor en ny undervisningsmetode er prøvd ut i undervisningen av kjernemagnetisk resonans (NMR). Undervisningen er elevsentrert med bruk av formative undervisningsverktøy, hvor det er benyttet elementer fra den deduktive og den teknologiske undervisningsmetoden. Data er samlet inn i forbindelse med gjennomføringen av et undervisningsopplegg hvor ...
    • Undervisning i bioteknologi : laboratoriearbeid 

      Jørgensen, Silje (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-06-01)
      Gjennom de siste ti årene har en rask utvikling av nye bioteknologiske metoder vært fremtredene som et resultat av teknologiens fremvekst. For den moderne lærer, i den videregående skole, medfører dette stadig nye utfordringer innenfor tilrettelegging av faglig oppdatert undervisning. Spesielt krevende er det å kunne tilby laboratorieundervisning som gir god læring, og hvor utstyr og materiell ikke ...