• Distribusjon av nordnorske reiselivsaktiviteter - med fokus på bruk av sosiale medier 

      Bakke, Marlen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Man vet lite om hvilke faktorer som påvirker suksess i henhold til hvilken miks av distribusjonskanaler en nordnorsk reiselivsbedrift benytter seg av. Formålet med denne studien er derfor å utforske strukturen av distribusjonskanaler for reiselivsaktiviteter i Nord-Norge på vinterstid, samt å identifisere og kartlegge den mest hensiktsmessige distribusjonsmiksen. I tillegg er det fokus på bruken av ...
    • En komparativ studie av to ulike flerpartssamarbeid : en sammenheng mellom ulike flerpartssamarbeid, og læring og innovasjon 

      Hokland, Michelle Isabelle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-05-16)
      I 2011 har staten tildelt 2,8 milliarder kroner til distrikts- og regionalutvikling (Pressemelding, 05/10-2010). Staten fremmer distrikts- og regionalutvikling på mange ulike måter, og et av de viktigste virkemidlene for å fremme distrikts- og regionalutvikling er flerpartssamarbeid. Det er viktig og aktuelt å studere ulike flerpartssamarbeid for å få mer kunnskap om flerpartssamarbeid, ettersom ...
    • En moderne måte å lede på? En casestudie om utøvelse av ledelse ved bruk av IKT i Lerøy Aurora AS 

      Kristiansen, Hanne Indira; Larsen, Stian (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Hensikten med denne studien var å undersøke hvordan lederne benytter seg av informasjon- og kommunikasjonsteknologi, samt ulike medium for å utøve sin lederrolle når de befinner seg på en annen lokasjon enn sine ansatte på en daglig basis. Et medium er en felles betegnelse for ulike kommunikasjonskanaler som inkluderer ulike IKT-verktøy, samt ansikt-til-ansikt dialog. Studiens problemstilling er ...
    • En modernisering av endringskommunikasjon? Hvordan oppnås effektiv endringskommunikasjon ved bruk av leder og intranett i et samspill? 

      Sivertsen, Cecilie Ann; Holthe, Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Tema for denne masteroppgaven er effektiv endringskommunikasjon i en kompleks endringsprosess. Inntreden av ny teknologi og digitalisering fører til at organisasjoner stadig må gjennom hurtige og komplekse endringsprosesser for å opprette sin konkurransekraft. Det er forsket mye på endringsprosesser og leders rolle for effektiv endringskommunikasjon, men det er derimot svært begrenset forskning på ...
    • En SMB i krise. Hvordan sikre en suksessfull endringsprosess gjennom involvering av de interne interessentene? 

      Forøy, Jørgen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-12-22)
      Denne masteroppgaven har studert hvordan en SMB har involvert de viktigste interessentene i en markedsmessig svært utfordrende tid. Problemformuleringen er: Hvordan involveres de mest sentrale interne interessentene når en SMB er i krise? Ved å se på hvordan de har utøvd kriseledelse, kommunikasjon og ansattes medvirkning er problemstillingen forsøkt besvart. Det vises i oppgaven til manglende ...
    • Endringskapasitet i sykehussektoren. Hvordan benytter organisasjoner endringskapasitet i forbindelse med endringsprosesser? 

      Lindstad, Petter Fredrik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
      Denne avhandlingen setter søkelyset på hvordan organisasjoner benytter endringskapasitet i forbindelse med endringsprosesser. Formålet er å bidra til økt kunnskap og innsikt i hvordan organisasjoner kan håndtere en effektiv daglig drift, mens en undergår endring. Dette undersøkes ved å benytte to kvalitative casestudier fra sykehussektoren; Betanien Hospital Skien (BHS) og Universitetssykehuset ...
    • Engasjement hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum 

      Wåhlberg, Kjersti; Hansen, Terese (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-28)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvorvidt kundeengasjement og sensorisk stimuli påvirker vareprat og lojalitet hos gjester ved Norges arktiske universitetsmuseum. Det teoretiske rammeverket vårt bygger på tidligere forskning på engasjement og kundeatferd, og vi inkluderer entusiasme, interaksjon, oppmerksomhet, absorpsjon, interaksjon og sansing i vår konseptualisering. Ved hjelp av ...
    • Entreprenørstudentens rolle i akademisk entreprenørskap – en litteraturstudie 

      Bang, Kent Ove (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Akademisk entreprenørskap handler om kommersialisering av forskningsbaserte innovasjoner som har opphav fra akademia. Slike kommersialiseringsprosesser kan resultere i bedriftsetableringer med stort vekstpotensial og dermed også store regionale ringvirkninger. I mange tilfeller fungerer dessverre ikke disse kommersialiseringsprosessene optimalt og det kan i verste fall bety at kommersialiseringsprosessen ...
    • Erfaring og oppfatning av lederutøvelse. En studie av medarbeidernes erfaring og oppfatning av lederutøvelse mellom kvinnelige og mannlige ledere. 

      Pedersen, Guro (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-30)
      Formålet med denne oppgaven var finne ut hvilke erfaringer og oppfatninger medarbeidere i små og mellomstore private bedrifter (SMB) har med lederutøvelse, spesielt med fokus på kjønnene til lederen. Dette er viktig for å vite hvilken lederutøvelse som fungere best for medarbeiderne, men også om det er ulike forventninger til en leder av et bestemt kjønn. Problemstillingen «hvordan snakker ...
    • Faktorer som påvirker intensjon til og bruk av online datingtjenester 

      Svensson, Ida Susann; Lyons, Sarah Joy (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Hensikten med denne utredningen er å gjøre rede for faktorer som forklarer intensjon til og bruk av online dating. Som et teoretisk rammeverk har teorien om planlagt adferd blitt benyttet, men modellen ble utvidet i forhold til normbegrepet og personlighet. For å samle inn data ble en spørreundersøkelse distribuert gjennom Facebook og et bekvemmelighetsutvalg ble benyttet. Vi endte opp med 350 ...
    • Faktorer som påvirker merkevarelojalitet til en lavpris dagligvarekjede. En studie av lavpriskjeders butikkattributter. 

      Kristiansen, Thomas Valle (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Tidligere studer har avdekket hvordan ulike butikkattributter/egenskaper kan påvirke butikkvalg, tilfredshet og lojalitet. Hensikten med denne studien er å kartlegge hvilke faktorer som kan være med å forklare merkevarelojalitet til en lavpris dagligvarekjede. Studienes analysemodell er inspirert av Jinfeng & Zhilong (2009) og Yoo, B., Donthu, N. & Lee, S. (2000), men er utvidet til å inkludere ...
    • Festivalledelse - Frihet under ansvar og fokus på nettverksarbeid. En kvalitativ studie av Tromsø Internasjonale Filmfestival og Riddu Riđđu Festivála. 

      Løkvoll, Maria Agnete Vatne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-29)
      Temaet for denne oppgaven er festivalledelse. Jeg gikk åpent inn i oppgaven med hensikt om å få mer innsikt om festivalledelse. For å kunne få mer innsikt valgte jeg å se på to festivaler: Tromsø Internasjonale Filmfestival og Riddu Riđđu Festivála. Festivalene har eksistert i ca. 30 år, og derfor betraktet jeg de som vellykket. I denne oppgaven har jeg valgt å ha en hovedproblemstilling, samt ...
    • Forbrukerengasjement i sosiale medier : "hva motiverer forbrukere til å engasjere seg i sosiale medier?" 

      Riise, Jannicke Trine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-22)
      Bakgrunnen for denne masteroppgaven er sosiale mediers inntog i bedrifters markedsføringssfære. I dag har sosiale medier etablert seg som en selvsagt måte å kommunisere på, også når det gjelder kommunikasjonen mellom bedrifter og forbrukere. Kommersielle bedrifter og andre organisasjoner benytter nå i stadig større grad sosiale medier for å kommunisere med kunder, samt for å markedsføre sin bedrift ...
    • Forholdet mellom ledelse og bærekraft 

      Crogh, Hedda; Moen, Ingrid Sandvik (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Temaet for denne studien er ledelse av bærekraft i fiskerinæringen. Målet med studien er å medvirke til økt forståelse for sammenhengen mellom ledelse og bærekraftig verdiskapning. Tematikken blir i denne studien belyst gjennom fiskerederiet Hermes AS. Bedriften har en lang fartstid i næringen og drifter med et bærekraftig fokus. I den forlengelse var vi opptatt av om vi kan forstå en bærekraftig ...
    • Forretningsmodellutvikling på destinasjonsnivå. En teknikk for å løse sesongutfordringer? 

      Berg, Marianne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Reiselivsnæringen i Nord-Norge har hatt en sterk vekst de siste årene. Likevel opplever næringen utfordringer med å tiltrekke seg turister gjennom hele året. Sesongutfordringer står med dette sentralt. En mulig måte og møte disse utfordringene på er å skape nye verdiforslag og innovasjonspotensialer som tiltrekker turister året rundt. For å kunne legge til rette for idégenerering må kreativitet, som ...
    • Fra beundring til betenkning: En eksperimentell studie om holdningsendringer og merkesvik i kjølvannet av negative medieomtaler 

      Nilsen, Amalie; Arnesen, Annicken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      I en tid hvor merkevarer stadig kritiseres på sosiale medieplattformer, var formålet med denne studien å undersøke konsekvensene negative medieomtaler kan ha for merkevarer sett fra et forbrukerperspektiv. Mer konkret hvorvidt forbrukernes holdninger til en merkevare påvirkes negativt etter eksponering av to ulike former for negative medieomtaler; kompetansesvikt og moralsk svikt. Gjennom en ...
    • Fra gründer til leder 

      Dybdahl, Ellen; Melkild, Irina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-26)
      Selv om det i ledelse- og entreprenørskapslitteraturen blir lagt vekt på hvor viktig ledelse er i startups for å overkomme de utfordringer og endringer som følger med vekst, finnes det få teoretiske og empiriske studier som sier noe om hvordan gründeren kan utøve ledelse for å håndtere utfordringene og lykkes med veksten (Renko, Tarabishy, Carsrud & Brännback, 2012). Sett i et samfunnsøkonomisk ...
    • Fra kaffediskusjon til produktinnovasjon. Hvordan kan ledelsen stimulere ansatte til produktinnovativ adferd? 

      Sørdahl, Magnus; Stefanussen, Runar (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Vårt bidrag er et rammeverk for stimuli av produktinnovativ adferd. Den eksisterende innovasjonslitteraturen preges av forskning på enkeltfaktorer, men det er begrenset med studier som søker et helhetlig bilde av hvilke ledelsesstimuli som kan utløse produktinnovativ adferd blant ansatte. I dette henseende har vi utviklet et rammeverk bestående av tre dimensjoner, herunder roller, kommunikasjon, og ...
    • Førstelinjeleders handlingsrom. En studie av førstelinjelederens handlingsrom i bank 

      Rosanoff, Fredrik Dimitrij (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-31)
      Tema for denne studien er førstelinjelederens handlingsrom. Førstelinjelederrollen er under endring og forskning viser at rollen har fått økt ansvar og betydning i organisasjoner. Jeg ønsker derfor å se nærmere på hvordan førstelinjelederne beskriver sitt handlingsrom innen banknæringen. Det er interessant å se nærmere på om rollen har fått større fleksibilitet i form av handlingsrom til å håndtere ...
    • Gambling i Norge. Betydningen av individuelle trekk, verdier og motiver 

      Henriksen, Martin Kvalvik; Nilsen, Simon (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-08-26)
      I Norge regnes det at ca. 60 prosent i aldersgruppen 16-74 år spiller pengespill hvert år (Helsedirektoratet, 2017), og det utgjør over to millioner norske spillere og de omsatte for ca. 38 milliarder kroner med Norsk Tipping som spillselskap (Norsk Tipping, 2018a). Målet med denne studien er å få en dypere forståelse av gamblere som er bosatt i Norge. Problemstillingen er «Hva kjennetegner gamblere ...