• Lean-metodikkens betydning for kunnskapsutvikling på UNN 

      Henriksen, Vegar H.; Edvardsen, Snorre H. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Temaet for studien er kunnskapsutvikling på UNN, og hvordan de ansatte mener at dette er blitt påvirket gjennom implementeringen av lean-metodikken. Det som gjør kunnskapsaspektet interessant i relasjon til lean, er at det reiser en rekke spørsmål med tanke på den kunnskapen som ansatte besitter, og hva som skjer med kunnskapen når det skapes nye rutiner og standardiseringer. Vi har tatt utgangspunkt ...
    • Ledelse av praksisfelleskap: Hvordan mellomledere kan legge til rette for kunnskapsutvikling i hverdagen. 

      Landsverk, Ola Tobias Pauli; Hansen, Jørgen Kristoffer (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-30)
      I det 21. århundre vil kunnskapsarbeidere være organisasjoners viktigste ressurs. På samme tid har mennesket som en kunnskapskilde fått mindre oppmerksomhet i forskningslitteraturen. For å bidra til litteraturen på kunnskapsledelse, setter vi søkelyset på kunnskapsutvikling i hverdagen ved å følge en nedenfra-opp-tilnærming til ledelse. Formålet med masteroppgaven er å studere hvordan en ...
    • Ledelse og motivasjon i kunnskapsintensive organisasjoner 

      Teitsdóttir, Úlvhild (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-30)
      Et økende antall kunnskapsarbeidere og IT-næringens mangel på arbeidskraft, foretar seg samtidig som vi retter oss mer og mer mot en kunnskapsbasert økonomi. Behovet for å øke forståelsen av ledelse og hvilke faktorer driver motivasjonen hos kunnskapsarbeiderne i IT-næringen vokser derfor også. Denne masteroppgaven er en empirisk studie innen ledelse og motivasjon, og med ledelse av kunnskapsarbeidere ...
    • Ledelsens rolle i medarbeiderdrevet innovasjon 

      Friis, Mailinn (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-07-28)
      Satsning på ansatte gjennom medarbeiderdrevet innovasjon får stadig mer oppmerksomhet for å hente ut det innovative potensialet i bedriften. Årsaken begrunnes i virksomhetens eksistens og vekst. I Sverige er intraprenørskap et godt etablert fagfelt og flere svenske bedrifter har innført rutiner og systemer som fanger opp de ansattes ideer og gjør noe med dem. I Norge etterlyses derimot mer engasjement ...
    • Lederes påvirkning på ansattes endringsvilje. En kvalitativ studie av ansatte i endring 

      Lødding, Martine; Johansen, Johanne Kristine (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-06-01)
      Endringer er et svært aktuelt tema i dagens organisasjoner, særlig i bankbransjen som til stadighet står overfor bransjeendringer og teknologiske utviklinger. Det skapes dermed forutsetninger for at ledere evner å gjennomføre en suksessfull endring, som i stor grad kan påvirkes av ansattes holdninger til endringen. Denne oppgaven undersøker hvordan ansatte opplever og forholder seg til endringer i ...
    • Lederidentitet i profesjonsbaserte organisasjoner. En casestudie i veterinærbedrifter 

      Rathe, Eva Margrethe Neergaard (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
      Lederidentitet blir ifølge teorien utviklet gjennom ulike faktorer i den daglige kontakten mellom leder og medarbeider. Temaet for denne oppgaven er hvordan lederidentitet i profesjonsbaserte organisasjoner blir formet av dette samspillet. I profesjonsbaserte bedrifter følger det både utfordringer og fordeler med lederstillingen. Forming av lederidentiteten møter andre utfordringer her enn i andre ...
    • Leserens nytte av brukerskapte produktanmeldelser. En studie av kredibilitet og opplevd nytte av produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter 

      Antonsen, Eirik Barosen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan kredibilitet påvirker den oppfattede nytten for leseren av brukerskapte produktanmeldelser av søke- og erfaringsprodukter. Brukerskapte produktanmeldelser på internett har på kort tid blitt en viktig informasjonskilde for konsumenter i en kjøpsprosess. Den teoretiske gjennomgangen viser at kredibilitet er sentralt for at en leser skal få mest ...
    • Medarbeiderens betydning for produktinnovasjon - En casestudie av en liten bedrift 

      Utne, Alexander Stene; Pleym, Ingelinn Eskildsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-08-16)
      Denne studien søker å belyse medarbeidernes betydning for produktinnovasjon i en liten bedrift. Fiskeindustrien skaper en interessant kontekst, fordi den beskyldes for bringe få nye produkter ut i markedet. Vi har derfor valgt en bedrift som nettopp introduserer nye produkter og vi tok i vår undersøkelse utgangspunkt i casebedriftens siste produktinnovasjon. For å utforske medarbeidernes betydning ...
    • Medarbeideres motivasjon og engasjement for utvikling av kunnskap : en analyse av Autorisasjonsordningen for finansielle rådgivere 

      Molberg, Hanne Kristine; Nyheim, Kristin Margrethe (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010-05-18)
      Denne oppgaven belyser hvilken betydning motivasjon og engasjement har for kunnskapsutvikling. Læring, kunnskap og kunnskapsutvikling er alle elementer som oppfattes som viktige ressurser i en organisasjon. Enkelte hevder kunnskap om kunnskap er en kritisk faktor for en bedrifts overlevelse. Samtidig opplever vi at utvikling av kunnskap på individnivå kan være utfordrende for ledere. I den forbindelse ...
    • Mellomleders rolle i organisatoriske endringer 

      Holtan, Gøril Grant (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-29)
      Historisk sett har mellomlederen blitt betraktet som en del av organisasjonens kontrollsystem, og hans viktigste oppgave har vært å holde driften gående. Innenfor nyere forskning derimot pålegges mellomledere mange ulike roller og ansvar, også med hensyn til organisatoriske endringer. Hensikten i denne studien har vært å avdekke hva mellomlederens rolle består av, og hvordan den potensielt påvirkes ...
    • Merkevareassosiasjoner og butikkattributter hos lavpriskjeder: En studie av hva slags butikkattributter som er viktigst for unge forbrukere, samt deres merkevareassosiasjoner tilknyttet de ledende lavpriskjedene på det norske markedet. 

      Hemmingsen, Ane Buhl (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-31)
      En studie av hva som er viktig for unge forbrukere i 20-årene når de velger hvilken dagligvarebutikk de skal handle i, i tillegg til å undersøke hvilke merkevareassosiasjoner disse forbrukerne har til de ledende lavpriskjedene på det norske markedet. Ved hjelp av kvalitative dybdeintervju ble det gjennomført 12 intervjuer med forbrukere i 20-årene, hvor en betydelig andel var fulltidsstudenter. En ...
    • Merkevareformål og holdninger til SAS. En studie av hvordan individuelle verdier og en tydelig kommunisert brand purpose kan påvirke konsumenters holdninger til SAS som merkevare 

      Rinaldo, Ingvild; Lindrupsen, Camilla (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-05-28)
      Formålet med denne oppgaven var å undersøke hvordan individuelle verdier og en tydelig kommunisert brand purpose kan påvirke konsumenters holdninger og kjøpsintensjoner til SAS. Studien tar for seg ulike holdningsdimensjoner og tre ulike individuelle verdier. Det teoretiske rammeverket bygger på teorier om hvordan generelle holdninger påvirkes av ulike spesifikke assosiasjoner til, og vurderinger ...
    • Merkevareverdi til turklær fra et bærekraftig perspektiv 

      Minnesjord, Hannah; Eknes, Stine Gladhus (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-31)
      Oppgavens formål er å undersøke forbrukeres oppfatning av merkevareverdien til turklær fra et bærekraftig perspektiv. Tematikken for studien ble valgt på bakgrunn av klesindustriens miljøskadelige og sosiale påvirkning på dagens samfunn, samt en økende interesse blant forbrukere om å eie nye og trendy turklær (Arrigo, 2020; Jacobs, 2018). Oppgaven har stor relevans, da det i dagens ...
    • Motivasjon for frivillig ledelse. En kvalitativ studie av norske studentidrettslederes motivasjon 

      Hågensen, Ragni Strand (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-31)
      Formålet med denne oppgaven var å forstå hva som motiverer personer til å drive med frivillig ledelse av studentidrettslag. Oppgaven avgrenser seg til å benytte seg av selvbestemmelsesteorien som teoretisk grunnlag, og videre til å se på studentidrettsledernes indre og ytre motivasjon for sine verv. Det er også sett på det sosiale miljøet og konteksten rundt lederne og hvorvidt dette kan framme eller ...
    • Motivasjon hos ledere. En studie av ledernes motivasjon i bygg- og anleggsbransjen 

      Nilsen, Malin Holm (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Tema for dette studiet er motivasjon blant ledere. Dette temaet er viktig å forske på ettersom motiverte ansatte er essensielt for en bedrifts presentasjoner, spesielt motiverte ledere. Et klart flertall av studier som undersøker motivasjon fokuserer på de ansatte. Motivasjon blant ledere virker i stor grad å være et oversett tema i forsknings verden. Hensikten med dette studiet er derfor å medvirke ...
    • Motivasjons påvirkning på commitment. En studie av ansattes commitment til en attføringsbedrift 

      Martinussen, Ingrid Kvist (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
      Tema for denne studien er commitment og motivasjon, hvor det blir undersøkt hvordan motivasjon påvirker commitment blant ansatte i en attføringsbedrift. Dette er en bransje som preges av omstillinger på grunn av endrede rammeverk, en bransje som ikke er konkurransedyktig på lønn og som preges av høy turnover. På bakgrunn av dette er oppgavens overordnede problemstilling: Hvordan motiveres ansatte ...
    • Motiver og personlige karakteristikker for kunstmuseumsbesøk - En studie av hvordan besøksmotiver, interesse og kunnskap påvirker besøksfrekvens for kunstmuseum. 

      Hansen, Karina (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-06-01)
      Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvordan sentrale motiver, interesse og kunnskap påvirker konsumenter til å besøke kunstmuseum. Oppgaven har gjennom teoretisk redegjørelse identifisert fem sentrale besøksmotiver for kunstmuseum: Læring, underholdning, emosjonell verdi, sosialt samvær og sosial status. I tillegg er personlige karakteristikker som interesse i kunst og profesjonell interesse ...
    • Norske forbrukeres beslutningsstiler. En studie av hvilke faktorer som påvirker norske forbrukeres kjøpsbeslutninger 

      Karlsen, Christin Janita Fosland (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-06-01)
      Forbrukere tilnærmer seg shopping på ulike måter, og forskjellige beslutningstrekk påvirker denne tilnærmingen. Disse trekkene kombineres og former forbrukeres beslutningsstil. Hensikten med denne studien er å undersøke hvilke beslutningstrekk som former norske forbrukeres beslutningsstiler, i hvilken grad psykologiske faktorer har innflytelse på beslutningsstilene og hvordan beslutningsstilene ...
    • Opplevd kvalitet av butikkeide og produsenteide merker i dagligvarebransjen 

      Spring, Jenny Mikkelsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
      Denne oppgaven tar for seg konsumenters opplevde kvalitet av butikkeide og produsenteide merker med utgangspunkt i produkter fra dagligvaremarkedet. Konsum av dagligvarer er et hverdagslig gjøremål som kan være interessant å studere. Årsaken til det er at forbrukerne har svært ulike kjøpsvaner og foretrekker enkelte produkter og merker framfor andre. Denne oppgaven fokuserer på å studere forbrukeres ...
    • Opplevelse av luksus : en konformativ og eksplorativ analyse av luksusbegrepet mot smarttelefoner og nettbrett. 

      Akimov, Sergej Aleksandrovitsch (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2011-06)
      Formålet med denne studien var å undersøke luksusopplevelsen til smarttelefoner og nettbrett, med utgangspunkt i underliggende luksusmotiver. Den fastsatte problemstillingen var todelt. For det første skulle jeg identifisere graden av luksus på smarttelefoner av to ulike merker og hvilke motiver som var de mest fremtredende for disse produktene. Den andre delen av problemstillingen fokuserte på ...