Søk
Viser treff 1-10 av 116
Bytteintensjon etter omdømmekrise. En studie om byttetilbøyelighet til Troms Kraft
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-08-21)
Hensikten med denne utredningen er å gjøre rede for faktorer som forklarer hvordan bytteintensjon påvirkes når en bedrift er i en omdømmekrise. Som et teoretisk rammeverk har teorien om planlagt adferd blitt benyttet, men modellen ble utvidet i forhold til faktisk bytte og vareprat.
Omhandler hvilke variabler og faktorer som medfører at kunder ønsker å bytte strømleverandør. Troms Kraft har ...
Motivasjons påvirkning på commitment. En studie av ansattes commitment til en attføringsbedrift
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
Tema for denne studien er commitment og motivasjon, hvor det blir undersøkt hvordan motivasjon påvirker commitment blant ansatte i en attføringsbedrift. Dette er en bransje som preges av omstillinger på grunn av endrede rammeverk, en bransje som ikke er konkurransedyktig på lønn og som preges av høy turnover.
På bakgrunn av dette er oppgavens overordnede problemstilling:
Hvordan motiveres ansatte ...
Hvordan påvirker pakningselementer forbrukeropplevelser og kjøpsintensjon til eksklusiv fersk torsk
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-06-01)
Produsenter kjemper en hard kamp om å vinne forbrukernes verdifulle tid og oppmerksomhet ved kjøp av dagligvarer. Et viktig verktøy for å skille seg ut i et mangfold av merkevarer vil være å satse på utvikling og design av produktpakninger. Formålet med denne studien er å kartlegge hvordan ulike pakningselementer til ferdigpakket eksklusive ferske torskeprodukter påvirker forbrukeropplevelser, ...
Samskaping gjennom kundeengasjement i offentlig sektor. En kvalitativ studie av kommunens forutsetninger for samskaping og drivere for kundeengasjement
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
Kommunenes rolle er under omstilling, noe som utfordrer dens tradisjonelle rolle som myndighetsutøver og tjenesteleverandør, til å bli en tilrettelegger av det nye velferdssamfunnet. Kommunene tilrådes å involvere private, sivile og offentlige aktører i offentlig problemløsning. Vi ønsket å undersøke hvilke forutsetninger kommunen har for å engasjere aktører i samskaping, samt hvilke drivere som ...
Kjøpsintensjon og betalingsvilje for luksuskosmetikk. Betydningen av produktegenskaper, sosiale verdier og individuelle trekk hos forbruker
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-09-03)
Formålet med denne oppgaven er å kartlegge hvilke produktegenskaper, sosiale verdier og individuelle trekk hos forbruker som kan påvirke kjøpsintensjonen og betalingsviljen av luksuskosmetikk. Det teoretiske rammeverket er inspirert av tidligere studier på luksus, samt teorier som vektlegger forbrukeratferd i henhold til kjøpsintensjon og betalingsvilje. Produktegenskapene i min oppgave består av ...
Individuelle trekk og motiver for e-vareprat. En studie av hvilke sosiale motiver, selvmotiver og personlighetstrekk som påvirker konsumenter til e-vareprat
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-28)
Tidligere studier på vareprat (se de Matos & Rossi, 2008 for en gjennomgang) fokuserte på tilfredshet, lojalitet, kvalitet, forpliktelse, tillit og opplevd verdi (i produktforhold) som drivere til vareprat. Hensikten med denne studien har derfor vært å kartlegge hvilke sosiale motiver og selvmotiver som kan påvirke konsumenter til e-vareprat. Studien tar derfor for seg ulike motiver som kan ligge ...
Endringskapasitet i sykehussektoren. Hvordan benytter organisasjoner endringskapasitet i forbindelse med endringsprosesser?
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-29)
Denne avhandlingen setter søkelyset på hvordan organisasjoner benytter endringskapasitet i forbindelse med endringsprosesser. Formålet er å bidra til økt kunnskap og innsikt i hvordan organisasjoner kan håndtere en effektiv daglig drift, mens en undergår endring. Dette undersøkes ved å benytte to kvalitative casestudier fra sykehussektoren; Betanien Hospital Skien (BHS) og Universitetssykehuset ...
Ressursakkvisisjon i akademisk entreprenørskap - En casestudie av en universitetsbedrift i oppstartsfasen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-06-18)
Nettverk og relasjonelle bånd har vist seg å være avgjørende for nyetablerte bedrifter ved at de bidrar med tilgang på essensielle ressurser. For å lettere kunne utvikle bedrifter og dermed kommersialisere forskningsbasert kunnskap, er det derfor nyttig for akademiske entreprenører å vite noe om hvordan ressursakkvisisjon foregår. Videre har tidligere forskning gitt inkonsistente funn når det kommer ...
Distribusjon av nordnorske reiselivsaktiviteter - med fokus på bruk av sosiale medier
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2013-05-31)
Man vet lite om hvilke faktorer som påvirker suksess i henhold til hvilken miks av distribusjonskanaler en nordnorsk reiselivsbedrift benytter seg av. Formålet med denne studien er derfor å utforske strukturen av distribusjonskanaler for reiselivsaktiviteter i Nord-Norge på vinterstid, samt å identifisere og kartlegge den mest hensiktsmessige distribusjonsmiksen. I tillegg er det fokus på bruken av ...
Hvilke faktorer påvirker forbrukerens oppfattede merkevareverdi? Merkevareverdi i skobransjen
(Master thesis; Mastergradsoppgave, 2019-05-25)
Formålet med denne oppgaven er å undersøke hvilke faktorer som påvirker forbrukerens oppfattede merkevareverdi når det kommer til valg av nye fritidssko. Bakgrunnen for valget var egeninteresse basert på at jeg selv har jobbet i skobutikk, og se på hva som er grunnen til at noen kun velger sko fra den originale merkevaren, mens andre nøyer seg med billigere kopiprodukter.
Det teoretiske rammeverket ...