Vis enkel innførsel

dc.contributor.authorSkjelmo, Randi
dc.date.accessioned2022-06-30T11:59:26Z
dc.date.available2022-06-30T11:59:26Z
dc.date.issued2012-02-08
dc.description.abstractEn forløper for dagens fleksible utdanninger ved høgskoler og universitet var de desentraliserte lærerutdanningene som ble igangsatt på 1970-tallet. Flesteparten av studentene den gang var kvinner som ikke hadde anledning til å flytte til et studiested for å ta utdanning. Et uttalt siktemål var å ta i bruk den utdanningsreserven som husmødre representerte. Tiltaket var inspirert av det britiske Open University, og tilsvarende utdanninger ble igangsatt på Island og i Sverige. På det aktuelle tidspunkt var det stor mangel på utdannede og stabile lærere. 9-årig grunnskole hadde nettopp avløst den 7-årige folkeskolen, og som følge av dette var lærerutdanningen for grunnskolen løftet opp til høgskolenivå og gjort 3-årig. Artikkelen viser hva som gjorde den desentraliserte utdanningen mulig og drøfter endringer i denne utdanningsformen.en_US
dc.identifier.citationSkjelmo R. Fleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanning. UNIPED. 2012;35(3)en_US
dc.identifier.cristinIDFRIDAID 976265
dc.identifier.doi10.3402/uniped.v35i3.19891
dc.identifier.issn1500-4538
dc.identifier.issn1893-8981
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/25672
dc.language.isonoben_US
dc.publisherUniversitetsforlageten_US
dc.relation.journalUNIPED
dc.rights.accessRightsopenAccessen_US
dc.rights.holderCopyright 2012 The Author(s)en_US
dc.titleFleksibilisering og femininisering i høyere utdanning:eksemplet desentralisert lærerutdanningen_US
dc.type.versionpublishedVersionen_US
dc.typeJournal articleen_US
dc.typeTidsskriftartikkelen_US
dc.typePeer revieweden_US


Tilhørende fil(er)

Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel