• “Students can have a really powerful role…” Understanding Curriculum Transformation Within the Framework of Canon Critique and Critical Pedagogy 

      Mittner, Lilli (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Educational practice needs to continuously update the curriculum in line with both current theoretical frameworks developed within academia and the lived reality of the coming generation. This article takes the student perspective on this issue, investigating a case from secondary music education in England. In 2015, Jessy McCabe initiated a successful campaign for the inclusion of women composers ...
    • Digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning 

      Tollefsen, Maria Medby; Blix, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelens tema er bruk av digitale læringsressurser i høyere musikkutdanning, og den fokuserer på hvorvidt og på hvilke måter slike læringsressurser kan brukes for å fremme kreativitet, kritisk refeksjon og selvstendig tenking. Artikkelen åpner med noen betraktninger rundt den økende bruken av digitalt lærestoff i høyere utdanning generelt, og i høyere musikkutdanning spesielt. Deretter redegjøres ...
    • Boals bildeteater som kroppslig utforskende refleksjon. En studie med næringslivsledere som forskningsdeltakere. 

      Wilhelmsen, Linda (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelen retter fokus på en fysisk teaterforms bidrag til kunnskapsproduksjon. Augusto Boals bildeteater er en dramafaglig arbeidsform og teaterform, som er inspirert av Paolo Freires kritiske pedagogikk med bruk av utforskende og kritisk refleksjon. Betydningen av denne kroppslige tilnærmingen og den kritiske refleksjonen undersøkes i denne studien. Det empiriske utgangspunktet for studien ...
    • Kritisk pedagogikk – et svar på dagens kunstpedagogiske utfordringer? 

      Strobelt, Michael (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
      Artikkelen undersøker opprinnelsen og utviklingen av den kritiske pedagogikken og dens relevans for kunstnerisk utdanning i dag. Innledningsvis skisseres kunstfagenes vilkår i dagens utdanningslandskap, som er preget av nyliberal instrumentell tenkning og med økende krav om økonomisering, standardisering og målstyring. Ut fra en oppfatning om at mange av dagens utdanningspolitiske føringer strider ...
    • Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge 

      Blix, Hilde; Mittner, Lilli (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-28)
      Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon, er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak blant ledere i akademia. Denne ...
    • Lærebokas makt: En studie av lærebøker for instrumentalelever 

      Blix, Hilde (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-07)
      Denne artikkelen bygger på en studie av lærebøker for nybegynnere på et Musikkinstrument. Målet med studien var å undersøke de mest brukte instrumentallærebøkene i Norge i et Freireinspirert kritisk pedagogisk perspektiv. I studien analyseres innholdet i 26 lærebøker for 15 forskjellige instrumenter. Analysen tar utgangspunkt i et kritisk pedagogisk perspektiv på lærebøkenes faglige innhold og ...
    • Research Funding is Critical to Societally Relevant Research 

      Benneworth, Paul; Maxwell, Kate (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-09-13)
      There has been increasing concern recently in ensuring that public funding for science and innovation creates truly public benefits. This has emerged at a time of an uneasy feeling emerging in society that it is private corporations and patent holders that reap the rewards, particularly in new drugs which may be generally unaffordable despite being ‘discovered’ by public funding (Gronde et ...
    • Sandpits Can Develop Cross-Disciplinary Projects, but Funders Need to be as Open-Minded as Researchers 

      Maxwell, Kate; Benneworth, Paul; Siefkes, Martin (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed; Others; Andre, 2018-10-15)
      The research “sandpit”, where a cross-disciplinary group of academics and practitioners come together for a short time to create new projects around a given theme, is gaining ground as a way to foster innovation and creativity in research design. While sandpits can spark ideas for novel projects better suited to tackling grand challenges and urgent questions, research from Kate Maxwell, Paul Benneworth, ...
    • NAVIGARE EST NECESSE for alto flute & guitar 

      Andreassen, Tore Morten; Andersen, Karsten (Book; Bok, 2019)
    • Intervallic Guitar vol.2 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • Ferdinando Carulli samlede verker for to gitarer - bind 2 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • The Medieval (Music) Book: A Multimodal Cognitive Artefact 

      Maxwell, Kate (Chapter; Bokkapittel, 2019)
      The conception and layout of the medieval book has been shown to be a reflection of the human memory and mind, and that the art of making a 'text' (whether in language, image, or sound) is itself a reflection of the medieval cognitive process. However, the medieval manuscript does not just reflect the minds that produced it, for it is also the word made of/on flesh: the parchment itself is made from ...
    • Ferdinando Carulli - Samlede verker for to gitarer - bind 3 

      Andersen, Karsten; Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2019)
    • I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene 

      Blix, Hilde Synnøve; Mittner, Lilli; Gjærum, Rikke Gürgens (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
      Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...
    • Soundpainting som musikalsk læringsverktøy i kulturskolen 

      Blix, Hilde Synnøve; Waade, Roy Aksel (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-09-03)
      Samspill, improvisasjon og skapende arbeid, samt kommunikasjon med vekt på lytting og dialog, er viktige målområder i den nye «Rammeplan for kulturskolen: Mangfold og fordypning» (Norsk kulturskoleråd, 2016). Pedagogiske arbeidsmåter for å nå målsettingene som beskrives bør ifølge rammeplanen oppnås gjennom et bredt spekter av metoder og læringsaktiviteter, og i planen framheves variasjon i arbeidsmåter ...
    • Basic drum paradiddles for pick style guitar 

      Andreassen, Tore Morten (Others; Andre, 2020)
    • Intervallic Guitar vol.3 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2020)
    • Basic drum paradiddles in 5/8 & 7/8 for pick style guitar 

      Andreassen, Tore Morten (Book; Bok, 2020)
    • Tore Morten Andreassen & the Jazzmasters - Declassified Songbook 

      Andreassen, Tore Morten; Nilsen, Øyvind (Book; Bok, 2021)
    • Neograss Talisman Songbook 

      Andreassen, Tore Morten; Bekkevold, Emil (Book; Bok, 2021)