Søk
Viser treff 1-3 av 3
Balansekunst i utøvende musikkutdanning. En empirisk undersøkelse av lederes synspunkter på kjønnsbalanse og likestillingsarbeid ved de utøvende musikkutdanningene i Norge
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-28)
Til tross for at like mange kvinner og menn uteksamineres fra de utøvende musikkutdanningene
i Norge, er toppstillingsnivået fortsatt dominert av menn. Selv om forskning på
likestilling viser at lederforankring er avgjørende for endring av kjønnsubalansen i en organisasjon,
er det til nå få studier som undersøker holdninger til kjønnsubalanse og likestillingstiltak
blant ledere i akademia. Denne ...
I kjønneste orden? Kvalitet og betydningen av kjønn i vurdering av professor- og dosentkompetanse i kunstfagene
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019-06-24)
Denne artikkelen har som mål å bidra til diskusjoner om begrepet kvalitet slik det framkommer i bedømmelsesprosesser ved professor- og dosentopprykk, gjennom å utforske hvorvidt og hvordan kjønn har betydning for måten kvalitet vurderes og kommer til uttrykk på i slike prosesser. Studien er en analyse av dybdeintervjuer med fem erfarne komitémedlemmer i kunstutdanningsfeltet i Norge. Vår analyse av ...
“Students can have a really powerful role…” Understanding Curriculum Transformation Within the Framework of Canon Critique and Critical Pedagogy
(Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2018-06-27)
Educational practice needs to continuously update the curriculum in line with both current theoretical
frameworks developed within academia and the lived reality of the coming generation. This
article takes the student perspective on this issue, investigating a case from secondary music education
in England. In 2015, Jessy McCabe initiated a successful campaign for the inclusion of women
composers ...