Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorKirkhaug, Rudi
dc.contributor.authorBjørnstad, Mari Fjørtoft
dc.date.accessioned2010-10-07T09:01:51Z
dc.date.available2010-10-07T09:01:51Z
dc.date.issued2010-06
dc.description.abstractKreativitet er viktig for organisasjoners evne til å tilpasse seg dagens marked. Forskning på kreativitet så langt har rettet seg mot industri og FoU-bedrifter (Forsknings og Utviklings-bedrifter). I denne oppgaven samler jeg inn data fra forsikringsbransjen, nærmere bestemt SpareBank 1 Skadeforsikring, for å finne svar på problemstillingen min om hva som påvirker de ansattes kreativitet. På bakgrunn av tidligere forskning, presenterte jeg 17 hypoteser som jeg testet empirisk gjennom bivariate- og multivariate analyser. Kun 5 av 17 hypoteser kunne verifiseres. De faktorene som ga signifikante sammenhenger med kreativitet var hvorvidt de ansatte anså seg selv som nysgjerrig (pos.), om de ansatte opplevde at organisasjonen SpareBank 1 har gode rutiner for å samle inn og vurdere nye ideer (pos.), om de ansatte har tilstrekkelig kunnskap om fagfeltet til å kunne utvikle det (pos.), samarbeidet mellom avdelingene (neg.), og om organisasjonen SpareBank 1 ønsker forandring (neg.). Funnene mine stemte i liten grad overens med teorien på fagfeltet. Praktiske og teoretiske implikasjoner blir drøftet.en
dc.format.extent1136534 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2706
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2449
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSTV-3903nor
dc.subjectVDP::Social science: 200::Political science and organizational theory: 240::Public and private administration: 242en
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200::Statsvitenskap og organisasjonsteori: 240::Offentlig og privat administrasjon: 242en
dc.titleKreativitet i forsikringsbransjen : hvilke faktorer påvirker kreativiteten blant de ansatte i forsikringsbransjen?en
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)