• Da planleggingen ble politisert : langsiktig planlegging i nordnorske byer 1965-1990 

      Karlsen, Wilhelm (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008-02)
    • Dealing with fear: Managing life-threatening events in different cultural contexts. An empirical study with case design using qualitative interviews and participant observation 

      Schultz, Jon-Håkon (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-09-17)
      <p>Background: Life-threatening events come in various forms, affecting individuals and their societies by evoking fear. Collective dangers such as terrorist attacks, war, conflict, and natural disasters may create societal chaos and suffering. Children in particular appear to be vulnerable as regards dealing with fear from life-threatening events. Although most children and adolescents do not develop ...
    • Decomposing Path : The Nanosyntax of Directional Expressions 

      Pantcheva, Marina Blagoeva (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-10-21)
      In my thesis, I investigate directional expressions cross-linguistically. I examine the morpho-syntactic structure of expressions of Goal (to the house), Source (from the house), Route (through the house), non-transitional paths (towards the house) and, finally, delimited paths (up to the house). I conclude that all these types of directional expressions are of different syntactic complexity. ...
    • Democratic Deliberation in the Context of Deep Pluralism and Mass Democracy. A Case for an Epistemic Idea of Public Reason 

      Jarymowicz, Tomasz (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-06-19)
      This doctoral dissertation’s aim is to answer the question of how citizens should talk to each other about matters of public interest in the context of deep pluralism and mass democracy. Specifically, I advocate a strong moral basis of equal respect as a guiding norm in democratic deliberation. This guiding norm entails an epistemic idea of public reason that can make sure that democratic procedure ...
    • Den mobile kroppen. En kroppsfenomenologisk studie av reorienteringspraksiser blant russiske kvinnelige migranter i Finnmark 

      Wara, Tatiana (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-01-20)
      Sammendrag Avhandlingen studerer russiske kvinner som har bosatt seg i Finnmark, og har fokus på deres kjønnede fortellinger om hverdagsliv og tilknytning i nord. Avhandlingen bygger på feltarbeid i en by i Finnmark i perioden 2012-2015, og inneholder tre artikler som på ulike måter tar oss inn i russiske kvinners fortellinger om deres feminine prosjekter i Nord-Norge. Avhandlingen undersøker ...
    • "Den nordlandske fuglepleie" - herligheter, utvær og celeber verdensarv Mellom tekster og praksiser i Vegaøyan. 

      Sundsvold, Bente (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-02-22)
      Den overordnede ambisjon for avhandlinga er å vise hvordan viabiliteten i egg- og dunsankingspraksisen, «den nordlandske fuglepleie», har endret seg over tid. Dette undersøkes gjennom tre begreper som belyser noen av de dramatiske skiftene praksisen har gjennomgått det siste hundreår, fra å være betegnet som stedets herligheter til å bli definert som marginaliserte utvær i etterkrigstiden og til i ...
    • Dependent Plurals and the Semantics of Distributivity 

      Minor, Sergey (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-03-23)
      This thesis focuses on the semantics of distributivity, grammatical number, and cardinality predicates (i.e. numerals and quantity modifiers such as 'several'), and more generally on the way the concept of multiplicity is represented in the semantics of natural language. I argue that constructions involving so-called 'dependent plurals', i.e. plurals lacking numerals or quantity modifiers occurring ...
    • Depression and cognitive vulnerability 

      Wang, Catharina Elisabeth (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2006-10-13)
      The overall aim of the present study was to investigate how cognitive processing of emotionally valenced information may be a vulnerability factor to depression, and to develop a cognitive model of recurrent depression. Several more specific aims were formulated and investigated. To reach the aims of the study, an extensive theoretical review of the research literature on cognitive processes of ...
    • Det gjenstridige mangfoldet : bak slagord og overskrifter i nordlig byutvikling 

      Granås, Brynhild (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-08-10)
      Gjennom til sammen fem analyser fra byene Kirkenes, Narvik og Kiruna utforsker avhandlingen prosesser der stedsmeninger konstitueres og rekonstitueres. Basert på en forståelse av sted som åpent og produsert innenfor en utvidet geografi, benyttes meningsproduktive prosesser som inntak til situerte analyser som gir kunnskap om orden og uorden, motsetninger og forhandlinger, samt begrensninger og ...
    • Det indre liv i NAV. Kommunikasjon om prioritering og arbeidsform på et NAV-kontor 

      Sæther, Maria (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-09-30)
      This thesis is an ethnographic study and a Single Case-study of how caseworkers and managers of a NAV-office relate to dilemmas regarding priorities, which solutions they choose and how the they are justified. The manner of how regulatory texts were interpreted and practised locally, was investigated according to institutional ethnography (Smith, 2005). The methods used includes participant ...
    • Det kommunikative grunnlaget i skoleutvikling. Et metaprosjekt 

      Nyhus, Lene (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2013-02-08)
      Det eksisterer mye kunnskap om skoleutvikling og endringsprosesser. Likevel mangler det teorier og strategier som adresserer det komplekse, kaotiske og motsetningsfylte i pedagogers hverdag, inkludert i utviklingsarbeid. Skoler må i dag kunne gjøre rede for kvalitet og forbedre praksis ved behov. Samtidig savnes tradisjoner, strukturer og felles språk for dette. Denne studien retter oppmerksomhet ...
    • Det norske samfunnet som handlingsdyktig fellesskap - Svikt og endring etter 22. juli-terroren 

      Kristiansen, Truls Tunby (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-11-27)
      Avhandlingen skal gi ny kunnskap om hvordan det norske samfunnet håndterte terrorangrepene i Oslo og på Utøya 22. juli 2011. Forskningsobjektet er den samfunnsmessige erkjennelsen av at ”vi sviktet som samfunn”, og den kollektive håndteringen av denne erkjennelsen. For å få til dette skal avhandlingen betrakte samfunnet med en systemteoretisk modell av samfunn som handlingsdyktig fellesskap. Modellens ...
    • Det skal helst gå godt - Skjønnlitteraturens bidrag til undervisningen om folkehelse og livsmestring i norskfaget på videregående skole 

      Lauritzen, Lise-Mari (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-10-15)
      This dissertation contributes to the implementation of the interdisciplinary topic public health and life skills in the Norwegian Language Arts in upper secondary school. It combines humanities and social science approaches with the aim of examining teaching materials, methods and teachers’ perspectives based on 13 qualitative interviews. First, the challenges that current conceptualizations of ...
    • Development of oral language skills in children at familial risk of dyslexia from toddlerhood to school age: Associations, Predictors, and Outcomes 

      Caglar-Ryeng, Ømur (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-05-28)
      Previous research has shown that early oral language skills, including vocabulary and grammar, lay the foundation for later reading and writing ability and that children with poor oral language skills at the time of school entry are at heightened risk for later language and reading-related problems. Research focusing on the longitudinal development of lexical and grammatical skills in children born ...
    • The development of the Latin gerund in Rhaeto-Romance 

      Zivojinovic, Jelena (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-09-30)
      <p><i>L gerundie indichea la modalitèdes o la condizions de n'azion. L vegn durà demò te la forma prejenta; tel passà se doura de autra construzions perifrastiches. [...] De spes se pel l transformèr te n complement indiret de temp, de meso, de modo o te na frasa temporèla, ipotetica, e c.i.</i> <p>This is how the Grammar of Fascian Ladin (issued by the Ladin Cultural Institute in Vigo di Fassa) ...
    • Diasporic Indigeneity and Storytelling Across Media: A Case Study of Narratives of Early Twentieth Century Sámi Immigrant Women 

      Jensen, Ellen Marie (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2019-05-15)
      Through a case study of narratives of five Sámi immigrant women from the Norwegian side of Sápmi, the study theorizes migration and subsequent Sámi American subjectivity through the emerging concept of diasporic indigeneity. Familial material culture and artistic and textual production are significant sites of memory and meaning-making; however, intangible cultural continuity foundationally expressed ...
    • Die deutsche Doppelobjektkonstruktion : Eine korpusbasierte Untersuchung zur relativen Abfolge nominaler Akkusativ- und Dativobjekte im geschriebenen Deutsch 

      Røreng, Anita (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-06-21)
      Gegenstand der vorliegenden Arbeit ist die deutsche Doppelobjektkonstruktion mit nominal realisierten Akkusativ- und Dativobjekten. Diese Konstruktion zeichnet sich dadurch aus, dass die Objekte in den beiden Abfolgen Dat > Akk und Akk > Dat auftreten können. In dieser Arbeit wird dafür argumentiert, dass die syntaktische Basisabfolge immer Akk > Dat ist und dass zwei Faktoren – Belebtheit und Fokus ...
    • Digital dømmekraft : utprøving og empirisk analyse av et undervisningsopplegg for ungdomstrinnet, inspirert av filosofering med barn-bevegelsen, med formål om å fremme kritisk internettbruk 

      Bjørndal, Kristin Emilie W (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2012-08-23)
      Målsetningen med studien er å utvikle og utprøve et samtalebasert undervisningsopplegg som har til hensikt å utvikle elevers digitale dømmekraft i forhold til internettbruk, ved hjelp av filosofi som metode i skolen. Hensikten er ikke å kartlegge effekten av undervisningsopplegget, men å skape innsikt i lærerens didaktiske muligheter og utfordringer ved å anvende det samtalebaserte undervisningsopplegget. ...
    • Discovering gender and inflection. A view from Icelandic 

      Björnsdottir, Sigridur Mjoll (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2021-09-20)
      <p>In this dissertation, I investigate the nature of generalizations in grammatical gender and inflectional morphology from a learning perspective. Cross-linguistic differences in children’s learning trajectories have been at the forefront of research on the acquisition of grammatical gender. Transparency has been argued to be predictive of children’s behavior in gender acquisition (Slobin, 1977). ...