Viser treff 168-187 av 361

    • "Laksen trenger ro". Tilnærming til tradisjonelle kunnskaper gjennom praksiser, begreper og fortellinger fra Sirbmá-området. 

      Joks, Solveig (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-09-14)
      Tradisjonell kunnskap har fått anerkjennelse i internasjonale konvensjoner og i Naturmangfoldloven i forvaltningen av naturressurser. Spesielt gjelder denne anerkjennelsen i samiske og andre urfolksområder, som begrunnes med at samer og andre urfolk har lange tradisjoner i høstingen av naturressurser. Til tross for at samisk tradisjonell kunnskap er anerkjent som kunnskapsgrunnlag i offentlige ...
    • Learn, Teach, Heal: Articulations of Indigeneity and Spirituality in Indigenous Tourism in British Columbia, Canada 

      Jennings, Helen (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-01-13)
      ‘Learn, Teach, Heal’ encapsulates what seems to be occurring in Indigenous Tourism on Vancouver Island and the Haida Gwaii in British Columbia, Canada. Operating as a ‘Tourist-researcher’ in 2017 and 2018, I was there at a time when Indigenous Tourism was booming, partly facilitated by the political movement of Truth & Reconciliation. Tourism is often seen as a shallow, commercial and artificial ...
    • Ledelse og kvalitetsutvikling i kommunale barnehager - En kvalitativ studie om lederes igangsetting, oversetting og iverksetting av kvalitetsutviklingsarbeid i barnehagen 

      Johannessen, Inger Lise (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-05-07)
      Avhandlingens hensikt har vært å undersøke hvordan et arbeid med kvalitetsutvikling realiseres i barnehager gjennom lokal styring og ledelse i kommunale barnehager. Kvalitetsplanen for barnehager i Tromsø kommune er i denne avhandlingen et eksempel på et lokalt styringsdokument som artikulerer ideer om kvalitet i barnehagene. Barnehagelederne blir i avhandlingen blant annet betegnet som translatører ...
    • Lek på to språk. En studie av kodeveksling og språkalternering i tospråklig rollelek på nordsamisk og norsk i en samisk barnehage. 

      Kleemann, Carola Babette (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-10-30)
      Temaet for denne avhandlingen er språkvalg i tospråklig rollelek med barn som bruker norsk og nordsamisk. Avhandlingen er basert på feltarbeidet jeg utførte i en samisk barnehage i et område der norsk er majoritetsspråk. Barna i barnehagen bruker både norsk og nordsamisk daglig, familiene har også tospråklige praksiser. Jeg fant at barna brukte begge språkene sine i rollelek, og at språkpraksisen ...
    • Lese for å lære : tospråklige utfordringer i utvikling av lesekompetanse i et minoritetsperspektiv 

      Kjølaas, Jorun Høier (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-11)
      Avhandlingens tema er lesekompetanse hos tospråklige elever. Med utgangspunkt i læreplanens mål (L97Samisk) om funksjonell tospråklighet, er det foretatt en sammenligning av informantenes lesekompetanse på sine respektive språk. Tospråklighet representerer et mangfoldig felt, og derfor er den kontekstuelle beskrivelsen en viktig plattform for forståelse av resultatene. Den aktuelle konteksten ...
    • Lik rett til kunnskap : en epistemologisk studie av tilpasset opplæring og sosial seleksjon i utdanning 

      Kristiansen, Andrew (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-08)
      Temaet for avhandlingen er den sosiale reproduksjon som skjer gjennom det norske utdanningssystemet, til tross for at sentrale myndigheter i ti-år etter ti-år har hatt som uttrykt målsetting at et av utdanningssystemets sentrale mål skal være nettopp å utjevne sosial forskjeller. Avhandlingens hovedproblemstilling er: Hvordan kan ulike tilnærminger til et prinsipp om tilpasset opplæring for alle i ...
    • Likhet mot ulikhet. En studie av verdi- og fagsynspreferanser hos lærerutdannere. 

      Bakke, Jarle (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2007-01-19)
      Denne avhandlingen setter fokus på lærerutdannernes verdi- og fagsynspreferanser. Bakgrunnen er Læreplanverkets understrekning av at lærere må stå fram ”tydelig, levende og bevisst i forhold til den kunnskap, de ferdigheter og verdier som skal formidles” (s.32). Læreplanverket fokuserer lærernes holdninger og didaktiske ferdigheter og verdiene som ligger til grunn. Utsagnet forstås i denne ...
    • Litteraturens meddelelse : en litteraturvitenskapelig tolkningsmetodikk i teoretisk, praktisk og skeptisk lys 

      Greve, Anniken (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2009-08-18)
      Avhandlingen presenterer, praktiserer og gir en teoretisk begrunnelse for en litteraturvitenskapelig tolkningsmetodikk som er utviklet av Anniken Greve og Rolf Gaasland i fellesskap, den såkalte Textpraxis-metodikken. Metodikken er utformet med henblikk på å kunne være et felles verktøy for alle som vil tolke litterære tekster, og den er utformet slik at den skal kunne anvendes overfor tekster som ...
    • Livskamp og menneskelig endring: Analyser av seks noveller i Raymond Carvers forfatterskap 

      Berger Andersen, Bjørn Inge (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2016-09-30)
      Avhandlingens hovedanliggende er å redegjøre for hvordan den amerikanske novelleforfatteren Raymond Carver reflekterer over vilkårene for menneskelig endring i et utvalg av sine noveller. Det carverske fiksjonsuniverset beskrives ofte av kritikere som mørkt og håpløst, befolket av karakterer som av ulike grunner ikke evner å endre sine liv på konstruktive måter. Avhandlingen viser at prosessene bak ...
    • Los adjetivos deverbales en español: un estudio nanosintáctico 

      Svensen, Kristina (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2018-06-11)
      This thesis looks in detail at Spanish deverbal adjectives, and how these are syntactically built. In-depth analyses of three Spanish suffixes (-ón, -dizo and -dero) that form these kinds of derivations are carried out. We identify three non-episodic readings of these adjectives –habituality, dispositionality and modality– and focus on how these three readings are obtained. I claim that the differences ...
    • Lyktes Nasjonal Samlings kommuneprosjekt? Nasjonal Samling, tysk okkupasjonsmakt og norske nazifiserte institusjoners nyordning av kommunal forvaltning i Hamar, Fredrikstad og Tromsø 1940 – 1945 

      Andresen, Ørnulf Wikstrand (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-10-15)
      Tema for avhandlingen er å belyse hvordan den tyske okkupasjonsmakten og Nasjonal Samling (NS) innførte nyordning og fører- og ansvarsprinsippet i offentlig forvaltning fra januar 1941. Regimeskiftet var et brudd på politisk og administrativt nivå både for fylkes- og kommuneforvaltningen og den norske staten som skulle omformes i nasjonalsosialistisk retning. Dette fikk konsekvenser for kommunal og ...
    • Læring og utvikling av kunnskap i medisinske samtaler : Bruk av videokonferanse mellom allmennleger og spesialister 

      Nilsen, Line Lundvoll (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2011-02-18)
      Avhandlingen utforsker hvordan bruk av videokonferanse som teknologisk verktøy muliggjør læring og utvikling av kunnskap, når allmennleger og spesialister utveksler informasjon og kunnskap om pasienter. Læringsforståelsen bygger på det sosiokulturelle perspektivet, med fokus på sosial interaksjon, og kulturhistorisk aktivitetsteori, med fokus på objektorientert aktivitet. I avhandlingen vektlegges ...
    • Læstadianerne og kirken De førstefødtes og Lyngen-retningens forhold til Den norske kirke ved inngangen til 2000-tallet 

      Nordvik, Torgeir (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2015-06-04)
      Avhandlingen beskriver den læstadianske bevegelsens relasjon til Den norske kirke med hovedvekt på tidsrommet 2000-2010. Det er to av de læstadianske retningene i Norge som behandles, De førstefødte og Lyngen-retningen. Avhandlingen tar utgangspunkt i to konflikter som kom til syne i dette tidsrommet, først i De førstefødte relasjon til kirken fra 2000, deretter i Lyngen-retningens relasjon til ...
    • Mangfold, skjønn og formalisering i kulturminnevernet 

      Nesheim, Olaug Hana (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 1999)
    • Mangfoldige verneområder. Å utforske forståelser av vernet natur og landskap i Nord-Troms 

      Skavhaug, Inga Marie Osestad (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-12-03)
      Verneområder innehar en rekke spenninger som omhandler forholdet mellom vern og bruk, natur og kultur og lokal og sentral forvaltning. Å verne et område skaper forventninger, samtidig som at forståelsene av dem er preget av folks relasjoner til landskapet. Denne avhandlingen utforsker hvordan mangfold i vernet landskap forstås og håndteres i to verneområder i Nord-Troms, Reisa nasjonalpark og ...
    • The many faces of “možno” in Russian and across Slavic: Corpus investigation of constructions with the modal možno 

      Zhamaletdinova, Elmira (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2024-02-23)
      <p>Modality encompasses various dimensions, including semantics, syntax, pragmatics, and discourse. Traditionally, research on modality in a specific language has focused either on examining broad domains, such as possibility or necessity, encompassing all linguistic means that constitute them, or on studying the most grammaticalized modal words. This dissertation explores the properties of the ...
    • Maritime Human Ecodynamics of Stone Age Arctic Norway: Developing middle-range causal linkages between climate forcing, demography, and technological responses 

      Jørgensen, Erlend Kirkeng (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-11-06)
      This thesis has two overarching goals. One is to reconstruct human population dynamics in Stone Age Arctic Norway (12.000-2000 cal BP). The other is to explain the demographic changes as population ecological phenomena. Thus conceived, the project is fundamentally engaged in contributing to the Human Ecodynamic research agenda of investigating the co-evolution of human and natural systems. This ...
    • Mass Protests from a Spatial Perspective: Discontent and Urban Public Space in Kyiv, Minsk, and Moscow 

      Hansen, Arve (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2020-03-17)
      Mass protests have been an important part of the political environment in Eastern Europe for more than a century. Since the Russian revolutions of 1905 and 1917, people have turned to urban spaces to make their opinions heard and to demand change, with varying degrees of success. This was most notably the case during the 1960s; and from the beginning of the end of the Soviet Union in the late 1980s, ...
    • Mastering the Arctic? Political Culture and colonialism in the Russian Far North 

      Hodgson, Kara Kathleen (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2023-12-13)
      This case study of colonialism in the Russian Arctic asks (1) Why is Moscow attempting to (re)colonize its Arctic region? (2) How can we understand the relationship between the Russian state and its Arctic region/residents? (3) What are the foundations of this relationship and how entrenched are they? It finds that internal and resource colonialism are occurring, that Moscow’s current colonialist ...
    • Matematikkopplevelser i lærerutdanningen : en fenomenologisk orientert narrativ analyse av studenttekster 

      Bulien, Tone (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2008-06-04)
      The thesis is a study of texts from and interviews with six Norwegian teacher students enrolled in a compulsory course in mathematics. It is a critical constructive descriptive investigation where the aim has been to listen to the students sharing their experiences studying mathematics. The thesis is not intended as an evaluation of the teacher education program, the students’ work or methodology, ...