Vis enkel innførsel

dc.contributor.advisorValestrand, Halldis
dc.contributor.authorRamtvedt, Rannveig Kildal
dc.date.accessioned2010-12-10T16:05:54Z
dc.date.available2010-12-10T16:05:54Z
dc.date.issued2010-05-18
dc.description.abstractDenne oppgaven handler om stedsutvikling gjennom næringssatsning i et distriktssamfunn. Feltarbeidet er gjort på den danske øya Bornholm, hvor det er satset mye på tiltak for økt tilflytting og bedre vilkår for næringslivet. Formålet med oppgaven har vært å avdekke hvilke faktorer som har bidratt til Bornholms næringsstruktur, med et høyt antall små og mellomstore bedrifter (SMB) innen kreativ bransje. Som datagrunnlag foreligger analyse av strategidokumenter som er utarbeidet med det formål å øke tilflyttingstallene og legge tilrette for bedriftsetablering, samt skape et brand som skal representere Bornholm i markedsføring. Videre er det gjort kvalitative intervjuer med planleggere involvert i strategiarbeidet, samt de som strategiene retter seg mot; bedriftsetablerere av SMB. Som analytisk utgangspunkt er det sett på identitetsskaping gjennom branding; hvilken betydning strategiene har for bedriftsetablering på Bornholm. Så er det sett på hvilken betydning stedet som location, locale og sense of place har for etablering og drift av SMB. Videre er det presentert ulike måter å forklare entreprenørskap; som motivert av økonomi versus sosiale verdier, og det er sett på hvilke verdier som betyr noe for bedriftsetablerere på Bornholm. Oppgaven konkluderer med at stedsbranding kan ha en effekt på entreprenørielle prosesser, så fremt det foreligger tilstrekkelige ressurser og nødvendige sosialer relasjoner.en
dc.format.extent1180853 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.identifier.urihttps://hdl.handle.net/10037/2887
dc.identifier.urnURN:NBN:no-uit_munin_2620
dc.language.isonoben
dc.publisherUniversitetet i Tromsøen
dc.publisherUniversity of Tromsøen
dc.rights.accessRightsopenAccess
dc.rights.holderCopyright 2010 The Author(s)
dc.rights.urihttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/3.0en_US
dc.rightsAttribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)en_US
dc.subject.courseIDSPL-3900nor
dc.subjectVDP::Samfunnsvitenskap: 200en
dc.subjectsamfunnsplanleggingen
dc.subjectkulturforståelseen
dc.titleKreativitetens Ø : entreprenørskap som image og livsform på Bornholmen
dc.typeMaster thesisen
dc.typeMastergradsoppgaveen


Tilhørende fil(er)

Thumbnail
Thumbnail

Denne innførselen finnes i følgende samling(er)

Vis enkel innførsel

Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)
Med mindre det står noe annet, er denne innførselens lisens beskrevet som Attribution-NonCommercial-ShareAlike 3.0 Unported (CC BY-NC-SA 3.0)