Viser treff 1892-1911 av 7093

    • Facebook - a Document Without Borders? 

      Skare, Roswitha; Lund, Niels Windfeld (Conference object; Konferansebidrag, 2014)
    • Facebook, dokumenter og virkeligheten. Et teoretisk perspektiv på dokumentutvikling 

      Mikalsen, Lill-Iren Gabrielsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2014-05-15)
      Oppgaven tar for seg dokumentbegrepet utvikling, fra tidligste kjente betydning til de dokumenter vi finner i Facebook i dag. Gjennom analyser av eksempler fra et utvalg offentlige institusjoners Facebooksider og institusjonenes bruk av dokumenter innenfor Facebook, ser vi på hvordan den utbredte bruken av sosiale medier kan påvirke vår oppfatning av dokumenter og virkeligheten.
    • Facebook-revolusjonen og sosiale mediers rolle i samfunnet 

      Waaler, Andreas Skog (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-01)
      Sosiale medier har etablert seg som en selvsagt måte å kommunisere på, noe vi tar for gitt på lik linje med SMS, epost og mobiltelefon. En signifikant andel av den oppvoksende generasjon er på Facebook, Twitter, MSN og Youtube. Mediet sprer seg stadig ut i ny samfunnsstrata. Det begynner etterhvert å bli klart at sosiale medier har gjort noe med måten vi oppfatter verden, det som skjer på maskinen ...
    • Facilitating For a Conscious Awareness of Oneself Through Literature. Using 2001: A Space Odyssey as a facilitator in the classroom for enhancing student’s perspective taking and capacity to mentally time travel 

      Skare, Vebjørn Elvemo (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-15)
      This thesis aims to show how literature can be used to facilitate a deeper understanding of ourselves and our imaginative mind, inside and outside the classroom. The novel that will be used as an example is Arthur C. Clarke’s renowned 2001: A Space Odyssey (1968). The novel revolves around Clarke’s worldview and prospections about the future, musing on the existential questions which have puzzled ...
    • Facilitating Interprofessional Collaboration on Electronic Medicines Management 

      Warth, Line Lundvoll; Dyb, Kari (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023)
      Medicines are important for well-being. Thus, medication errors can have severe consequences, even death. Transfers between professionals and levels of care are a challenge in terms of medicines management. Norwegian governmental strategies encourage communication and collaboration between levels of care, and several initiatives are invested in to improve digital medicine management. In the project ...
    • Facilitating Output and Interaction through Task-Based Language Teaching 

      Gaare, Haakon (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2023-05-14)
      There are innumerable methodologies linked with instructed LT, each of which are based on whatever theoretical SLA rationale a researcher or teacher should fancy at a given time. In line with recent trends regarding learner-focused instruction and emphasis on communication and interaction, there has been a shift away from traditional teaching approaches linked with a structural linguistic syllabus. ...
    • Facilitation of critical thinking and ethical awareness by reading dystopian literature 

      Myrvang, Gabriel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2023-05-14)
      This thesis explores the potential of dystopian literature to facilitate critical thinking and ethical awareness, drawing on the theories of Martha Nussbaum and Wayne C. Booth to provide a theoretical framework for analysis. The study focuses on two classic dystopian novels, George Orwell's Nineteen Eighty-Four and Ray Bradbury's Fahrenheit 451. It analyzes how these novels invite reflections on ...
    • Faddervalg i fornorskningstid : faddervalg og etnisk tilhørighet i Storfjord 1859-1900 

      Pokorna, Michaela (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2009-11-15)
      Problemstillingen til oppgaven er hvordan fornorskningspolitikken innvirket i relasjoner mellom samer, kvener og nordmenn i et nord-norsk lokalsamfunn, og hvordan den påvirket måtten på hvilken foreldre valgte faddere for sine barn.
    • Fagfellevurdering : drøfting av mulige forbedringer 

      Wærp, Henning Howlid (Conference object; Konferansebidrag, 2009-11-18)
    • Fagfornyelsen, profesjonsfellesskap og partssamarbeid 

      Øyum, Lisbeth; Fjørtoft, Siw Olsen; Letnes, Mari-Ann; Dahl, Thomas; Caspersen, Joakim (Research report; Forskningsrapport, 2022)
      Prosjektet gir innsikt i hvordan profesjonsfelleskap i grunnskoler og videregående skoler jobber for at elevene skal oppleve Fagfornyelsens intensjoner, og hvordan lokale skolemyndigheter, skoleledelse, lærere og tillitsvalgte kan bidra til å styrke profesjonsfellesskapet i dette arbeidet.
    • Fagkompetanse – en nødvendighet for sjøoffiseren? Ett studie av spesialistbefalsordingens effekt på utøvende lederskap i Sjøforsvaret 

      Steinsland, Ole; Reksten, Arnt W. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-06-01)
      Hensikten med denne studien har vært å undersøke det utøvde lederskapet på Sjøforsvarets fartøyer i den hensikt å belyse hvorvidt innføringen av Ordningen for Militært Tilsatte (OMT) har påvirkning på dette. Studien omfatter fagfeltet organisasjon og ledelse og har følgende problemstilling: Hvilken betydning har ordningen for Militært Tilsatte (OMT) for utøvelse av lederskap på Sjøforsvarets ubåter, ...
    • Faglig kompetanse vs. teamorganisering av lærere på basen : hvilket tilbud får den enkelte elev ved spesialundervisning i matematikk? 

      Kjøndahl, Trude (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2008-11-15)
      Gjennom problemstillingen "hvilken betydning har teamorganisering av aldersblandete baser for spesialundervisning i matematikk" belyses følgende spørsmål i oppgaven: - Blir matematikklærere brukt til spesialundervisning i matematikk? - Blir spesialpedagoger brukt til spesialundervisning i matematikk? - Hva er avgjørende for hvilken kompetanse som ”benyttes”? - Samarbeides det mellom basene? - ...
    • Fagre og farlige fjell i flotte fellesskap. En studie av relasjoner og dynamikker blant skikjørere i Troms 

      Skille, Tarjei Tveito (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2022-05-16)
      Denne studien undersøker hvordan ulike folk i stadig voksende toppturmiljøer i Troms nærmer seg vinterfjellet. Statistikken er tydelig; Troms har de dystreste tallene når det gjelder skredhendelser og -ulykker på nasjonal basis. Når man vet at aktiviteten innebærer risiko må det være noe sterkt som allikevel tiltrekker, når folk viselig enda oppsøker den. Teksten setter søkelys på de sensoriske, de ...
    • Fagsamtaler i ungdomsskolen. Et kasusstudium av prosessorientert muntlig med lydopptak av fagsamtale. 

      Meløe, Gisken (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-10-23)
      Tema for denne masteroppgaven er den muntlige sjangeren fagsamtale. Jeg har sett på hvordan systematisk arbeid med fagsamtaler i norsk kan bidra til å gi elevene tilgang til norskfagets tekster og språk. I den forbindelse ser jeg også nærmere på disse fire spørsmålene: Hva kan fagsamtale være? Hvilken plass kan arbeid med fagbegreper ha i fagsamtalen? Hvilke stillaser kan læreren bygge for å bidra ...
    • «The Fair Weather which All the Signs in the Sky Seem to Promise at Sea»: Water as a Soul’s Topography and a Discursive Memory Connector in the Trials of Persiles and Sigismunda 

      Poza Diéguez, Mónica (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Cervantes, en <i>Los trabajos de Persiles y Sigismunda</i>, emplea dinámicamente memoria e imaginatio y moderniza el género, por medio del uso de la <i>imitatio compuesta</i>. El agua, que en el Persiles adopta, entre otras, la forma del ‘mar’, los ‘ríos’, pero también del ‘hielo’, <i>vincula</i> las diversas aventuras que se suceden, así como el fluir narrativo, memorístico e imaginario, para ...
    • Faktadominans i samfunnsfag. En studie av et forståelig begrep med ukjent betydning 

      Thoresen, Birgitte Jørstad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2018-05-15)
      Denne mastergraden har faktadominans i samfunnsfag som tema. Faktadominans er enda ikke et velkjent begrep i samfunnsfagdidaktikken, så denne oppgavens ønske er å være med på å definere og videreutvikle begrepet slik at det kan få mer oppmerksomhet i den didaktiske forskningen. Begrepet i seg selv er forståelig, men hvilke bruksområder og betydning det har for samfunnsfag er ikke like tydelig. ...
    • Faktorer med betydning for matematikkprestasjoner på 4. trinn. En kvantitativ analyse av data fra TIMSS. 

      Hætta, Kai Ante (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-05-15)
      I denne masteroppgaven undersøker jeg sammenhengen mellom elevsvarene og matematikkskår i TIMSS for elever på 4.trinn i Norge. I dette arbeidet har jeg brukt de statistiske metodene; prinsipal minste kvadraters metode (PLS), korrelasjonsanalyser, prinsipal komponent analyse (PCA), kovariansanalyse og multippel lineær regresjon. Flere spørsmålsvariabler hadde sammenheng med matematikkskår og av ...
    • Faktorer som bidrar og hindrer til uteundervisning. En kvantitativ studie av faktorer som påvirker naturfaglæreres bruk av uteundervisning i Nord-Norge. 

      Lundberg, Helene (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      I denne studien har jeg sett nærmere på hva som bidrar og hindrer uteundervisning i naturfag. Forskningsspørsmålet for oppgaven er Hvilke faktorer påvirker naturfaglærere i å ta klassen med ut i nærmiljøet i undervisningen? Det finnes flere internasjonale og nasjonale studier og rapporter på de mange godene uteundervisningen tilfører utdanningen. Likevel ser vi en tendens til at uteundervisning ...
    • Faktorer som påvirker kompetanseutvikling i en disiplinær organisasjon 

      Kleiv, Olav Pinnestad (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)
      Denne oppgavens problemstilling, støttet av teori om kompetanseutvikling og endring, er «hvordan påvirker ulike faktorer kompetanseutvikling i en disiplinær organisasjon?». Organisasjonen som er undersøkt er det taktiske helikoptermiljøet i Luftforsvaret, som nylig har avsluttet sitt oppdrag i Afghanistan. Dette oppdraget utgjør konteksten for oppgaven, og de ulike faktorene som er undersøkt er ...
    • Falske nyheter i klasserommet. En utdanningssosiologisk undersøkelse av hvordan norske lærere forholder seg til falske nyheter 

      Pedersen, Hanne (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Temaet for denne masteroppgaven er falske nyheter, med fokus på hvordan norske lærere forholder seg til falske nyheter. Problemstillingen oppgaven forsøker å besvare er: Hvordan forholder norske lærere seg til den utfordringen som falske nyheter utgjør? Problemstillingen er videre konkretisert inn i fire forskningsspørsmål som henholdsvis omhandler hva lærerne vet om falske nyheter, hvordan lærerne ...