Viser treff 5606-5625 av 7093

    • The Saami Language Situation in Russia 

      Scheller, Elisabeth (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2011)
      The article gives an overview of the Saami language situation in Russia, there people use four Kola Saami languages or at least have some competence in them (Kildin Saami, Ter Saami, Skolt Saami and Akkala Saami). Since the 1990's, also North Saami has been used among Kola Saami community members. Today, all four Kola Saami languages are seriously threatened by a language shift from Saami to Russian. ...
    • Sacred Nature. Diverging Use and Understanding of Old Sámi Offering Sites in Alta, Northern Norway 

      Spangen, Marte; Äikäs, Tiina (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2020-06-27)
      Abstract: This study focuses on the contemporary use of two well-known Sámi offering sites in Alta, Finnmark, Norway. Today, these are hiking destinations and sightseeing points for both the Sámi and the non-Sámi local population, as well as a few non-local visitors. Many of these visitors leave objects at the sites, such as parts of recently slaughtered reindeer, clothing, coins, toys, sweet wrappers ...
    • Sacrifice and devotion among women in the Communist Party of Peru 

      Gausvik, Kjersti (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2010)
      In 2001 ended a 21 years long violent conflict between the Peruvian state and the Peruvian Communist Party (PCP). During the violent period were hundreds of women and men imprisoned for affiliation to the PCP. The PCP had a significant number of women participating in the violence, these women were present in all levels of the party. The PCP represented a higher level of female political participation ...
    • Safe adventures. An ethnographic study of safety and adventure guides in Arctic Norway 

      Johannessen, Mats Hoel (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-26)
      With numerous entrepreneurs already established within the area, adventure tourism is a growing industry within Arctic Norway. The continuously expanding interest for the phenomenon has gained universities’ attention with recent education programs for guides being established. A cultural change involving a more professionalized approach to adventure tourism has also been noticed. At the forefront ...
    • Safety in numbers: how social choice theory can inform avalanche risk management 

      Ebert, Philip; Morreau, Michael (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2022-01-21)
      Avalanche studies have undergone a transition in recent years. Early research focused mainly on environmental factors. More recently, attention has turned to human factors in decision making, such as behavioural and cognitive biases. This article adds a social component to this human turn in avalanche studies. It identifies lessons for decision making by groups of skiers from the perspective of ...
    • "Saftutpresseren": Russisk rocktekst i politisk brytningstid : seks tekster av Konstantin Kinčev 

      Steinholt, Yngvar B. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 1996-03)
    • Sakpoesi. En linje i nyere norsk litteratur 

      Wærp, Henning Howlid (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2023-08-29)
      At romaner og skuespill kan ha dokumentariske tendenser er allment kjent, men hva med dikt? Mange forbinder lyrikk med sansning eller følelse framfor analyse, tenkning eller sak. Med utgangspunkt i diktsamlinger av Rune Tuverud, Markus Midré, Espen Stueland og andre diskuteres «sakpoesien», slik den har vokst fram i norsk litteratur fra 1990-tallet og framover. Hva er forholdet mellom det estetiske ...
    • Samarbeid i videregående skoler - kvistmøte eller plankekjøring? En studie av samarbeidsforhold i videregående skoler i Troms 

      Grønaas, Hilde E. (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2012-11-15)
      Skoleledelse har de senere år blitt et viktig tema i takt med at skolen som organisasjon har endret seg. Begrepet lærende organisasjoner er blitt idealet. Til tross for økt satsing på ledelse og organisasjonsutvikling, opplever ansatte i skolene en del utfordringer. Resultatene fra en arbeidsmiljøkartlegging Troms fylkeskommune har gjort blant sine ansatte bekrefter dette. Med bakgrunn i dette har ...
    • Samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. En kvalitativ studie av pedagogiske lederes oppfatninger av samarbeidet med barneverntjenesten 

      Iversen, Elisabeth (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2015-12-13)
      Denne mastergradsoppgaven omhandler temaet samarbeid mellom barnehage og barneverntjeneste. Problemstillingen for oppgaven er: «Hvilke oppfatninger har pedagogiske ledere i barnehagen om samarbeid med barneverntjenesten?». Det er benyttet kvalitativ tilnærming med intervju som metode. Jeg har intervjuet tre pedagogiske ledere som er ansatt i tre ulike barnehager. Områdene jeg ønsket å avdekke var ...
    • Samarbeid mellom barnehagen og PP-tjenesten. Et innblikk i barnehagelærerens erfaringer. 

      Taraldsvik, Hilde Olsen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2016-05-04)
      I dag blir det satt større fokus på å fange opp og tilrettelegge i barnehagen for å forebygge lærevansker i skolen. I St.meld. nr. 19 (2015-2016) blir dette arbeidet løftet opp som en utfordring i dagens barnehage. Til tross for arbeidet med tidlig innsats «er det fremdeles en utfordring at barn som strever, ikke oppdages tidlig nok og at barn dermed ikke får tidlig nødvendig hjelp og støtte» (s. ...
    • Samarbeid mellom hjem og skole. Hva forventer egentlig foresatte, og hvordan møter skolen disse forventningene? 

      Osvoll, Mathilde Sofie (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-22)
      Styringssignaler forteller tydelig hvordan samarbeidet mellom hjem og skole burde fungere. Men hvilke forventninger har egentlig foresatte til dette samarbeidet, og hvordan opplever de at det fungerer i praksis? Målsetningen med denne avhandlingen er å rette fokuset på foresatte, og hvordan de føler at skolen møter dem. Ved å gjennomføre kvalitative intervjuer har jeg undersøkt følgende ...
    • Samarbeid mellom lærerutdanningsinstitusjon og skole-/barnehageeier : kartlegging, analyse og modellutvikling for HiTø og UiT 

      Skinningsrud, Tone; Leming, Tove; Dahl, Anne; Vederhus, Lillian (Research report; Forskningsrapport, 2008)
    • Samarbeid mellom skole og hjeM. Utfordringer og muligheter 

      Johansen, Monica Berg (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2017-05-15)
      Temaet for denne masteravhandlingen er samarbeid mellom skole og hjem, der jeg spesielt har undersøkt de faktorene som kan fremme eller hemme samarbeidsrelasjonen. I min studie har jeg undersøkt forskningsspørsmålet: Hvilke faktorer anser foreldre og lærere som betydningsfulle i skole-hjem samarbeidet, og hvordan kan læreren tilrettelegge for et godt samarbeid? Ved hjelp av kvalitativ metode har ...
    • Samarbeid og kontakt mellom hjem og skole : en undersøkelse ved en skole i Troms 

      Erdal, Liv-Ellen (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2007-06-18)
      Temaet for avhandlingen er kontakt og samarbeide mellom hjem og skole. Hensikten med oppgaven er å belyse kontakten mellom hjem og skole basert på læreres og foreldres erfaringer, og hvilke rammebetingelser som er tilstede for denne kontakten. Først gir oppgaven et bilde av statens ideologi, som til dels legger føringer for fordeling av makt mellom skole og foreldre. I en kort gjennomgang av ...
    • Samarbeid og rutiner for kontinuitet og sammenheng. En kvalitativ undersøkelse av samarbeid og rutiner i overgangen fra barnehage til skole 

      Simonsen, Gunn Ida (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2020-06-02)
      Denne kvalitative studien ser på overgangen fra barnehage til skole. Problemstillingen studien belyser er: «På hvilken måte kan rutiner og samarbeid bidra til sammenheng og kontinuitet i overgangen fra barnehage til skole?». Bakgrunnen for studien er at det er store forskjeller på hvordan barnehager og skoler samarbeider om overgangen fra barnehage til skole, og at det i 2018 kom en lovendring som ...
    • Samarbeid om cybersikkerhet: En studie av håndtering av IKT-sikkerhetshendelser 

      Jakobsen, Eskil (Mastergradsoppgave; Master thesis, 2021-05-25)
      Norge er et av verdens mest digitaliserte land og Lysne-utvalget slo i 2015 fast at dette gjør oss sårbare. En rekke alvorlige IKT-sikkerhetshendelser de senere år har vist oss at denne sårbarheten er reell. I 2019 lanserte norske myndigheter en nasjonal strategi for digital sikkerhet og to sentere ble opprettet for å styrke samfunnets evne til håndtere IKT-sikkerhetshendelser. Nasjonalt ...
    • Samarbeid om tiltak ved bekymring for elever i skolen 

      Haugen, Vivian D. (Journal article; Tidsskriftartikkel; Peer reviewed, 2019)
      Alle lærere som jobber i skolen opplever fra tid til annen bekymring for elever som av en eller annen grunn ikke greier å tilpasse seg klassen på en hensiktsmessig måte, eller som ikke utvikler seg i den retning en forventer. Det kan være flere forhold som kan bekymre en lærer. Utgangspunktet kan være at eleven tilkjennegir små og ganske diffuse signaler i form av tiltagende utagering eller at ...
    • Samarbeidende autonomistøtte. Skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole 

      Vedeler, Gørill Warvik (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2022-03-08)
      Avhandlinga utforsker og teoretiserer skole-hjem-samarbeid som pedagogisk fenomen i videregående skole. Forskningsdesignet er kvalitativt og dialogkafé anvendes som metode for å utforske praksiserfaringer og skape dialoger. I tillegg inngår en analyse av juridiske dokumenter. Praksisteori anvendes for å redegjøre for og analysere samarbeidet som pedagogisk praksis. Teori om danning og autonomistøtte ...
    • Samarbeidende læringsledelse i integrert spesialundervisning 

      Danielsen, Fredrik; Olsen, Mirjam Harkestad (Chapter; Bokkapittel, 2020)
      Dette kapitlet bygger på en casestudie av et utviklingsarbeid der en skole skulle endre organisering fra segregert til integrert spesialundervisning. En slik form for spesialundervisning er både fysisk og faglig integrert i ordinær opplæring. For å lykkes med dette måtte lærerne endre sin læringsledelse. Fra å ha ledet elevenes læringsprosesser hver for seg skulle klasse- og spesiallærerne1 nå utvikle ...
    • Samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd. Hvordan kan Mintzberg sine strategiskoler bidra til å belyse samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd? 

      Kvaal, Monica (Master thesis; Mastergradsoppgave, 2021-05-18)
      Oppgaven ser på samarbeidet i Tromsø-områdets regionråd som består av Tromsø, Balsfjord og Karlsøy kommuner. Altså før regionrådet konstituerte seg til interkommunalt politisk råd etter ny kommunelov som trådte i kraft 01.01.20. Oppgaven har sett på diverse NIVI rapporter med tema regionråd, der det er avdekket forbedringsområder og svakheter med organiseringen av regionråd. Med dette som grunnlag ...