• Cyber Harassment and Quality of Life 

      Thorvaldsen, Steinar; Stenseth, Anna-Maria Helena; Egeberg, Gunstein; Pettersen, Geir Olaf; Rønning, John Andreas (Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Research on bullying and harassment in Scandinavia has been going on for several decades, and is appearing in new frameworks and forms since the new categories of “cyber harassment” or “cyberbullying” has been introduced. Bullying is a phenomenon of great importance, as it seems to affect persons negatively in their everyday functioning. <br>We designed a questionnaire on cyber harassment, which ...
    • Digitale ferdigheter og dysfunksjoner i skolen : en pilotundersøkelse 

      Egeberg, Gunstein; Pettersen, Geir Olaf; Thorvaldsen, Steinar (Book; Bok, 2008)
      Ved innføring av fem basisferdigheter i Læreplanverket for Kunnskapsløftet (LK06) ble digital kompetanse innført som den femte basisferdigheten. Dette sidestiller bruk av digitale verktøy med lesing, skriving, muntlig aktivitet og regning. Forskningsarbeidet som ligger til grunn for denne boka har hatt som overordnet mål å finne indikasjoner på digitale dysfunksjoner. Gjennom arbeid med elever og ...
    • The Impact of Cyberbullying and Cyber Harassment on Academic Achievement 

      Egeberg, Gunstein; Thorvaldsen, Steinar; Rønning, John Andreas (Peer reviewed; Chapter; Bokkapittel, 2016)
      Cyberbullying is commonly measured by either an inventory of manifest variables (i.e. cyber harassment) or the use of global items covering cyberbullying in general. This study aimed to compare these two approaches in terms of how they predict academic achievement. Structural equation modelling (SEM) was used to build recursive models including variables of academic achievement, traditional and cyber ...
    • The measurement of traditional and cyber forms of bullying and harassment 

      Egeberg, Gunstein (Doctoral thesis; Doktorgradsavhandling, 2017-02-15)
      Denne avhandlinger har måling av mobbing som gjennomgående tema. Fire artikler tar for seg alvorlighet i negative handlinger og sammenligner de to beslektede begrepene “trakassering” og “mobbing”. I første steg blir opplevelsene av negative handlinger undersøkt i et intervjustudie. Et viktig funn er de store forskjellene mellom hvordan elever og lærere oppfatter ulike negative handlinger med ...